ד"ר יאיר שרן, אוניברסיטת תל אביב: "בעתיד, האקרים יחדרו למוח שלנו"

"הפרטיות תיעלם ב-2030 והאקרים יוכלו לקרוא את המחשבות שלנו", אמר ד"ר שרן, מנהל המרכז הבינתחומי לניתוח ותחזית טכנולוגית באוניברסיטת תל אביב, בכנס CyberSec 2012 ● לדבריו, "יכול להיות שבעתיד לא יהיה טעם לדבר על אבטחת מידע, כי ממילא, כל המידע יהיה פרוץ" ● הוא דיבר בנוסף על "קלפים פרועים" - איומים שהסיכוי שיתממשו נמוך, אולם אם הם יתממשו, השפעתם תהיה רבה

"כיום מדברים על עולם שבו הסודות הכי פרטיים שלנו יכולים להיות ברשות כל אחד שהיה רוצה לדעת. בעתיד, האקרים לא יחדרו דווקא למערכות מחשב אלא גם למוחות שלנו, למחשבות של כל אחד מאיתנו", כך אמר ד"ר יאיר שרן, מנהל המרכז הבינתחומי לניתוח ותחזית טכנולוגית באוניברסיטת תל אביב.

ד"ר שרן דיבר בכנס CyberSec 2012, שנערך ביום א' במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים.

הוא חזה, כי הפרטיות תיעלם בעתיד. "תארו לעצמכם את העולם בשנת 2030, שבו קוראים מחשבות ומצלמים מעבר לקירות, עולם שיכול להיות שאין בו כבר טעם לדבר על הגנת מידע, כי ממילא, כל המידע יהיה פרוץ", אמר.

כמו כן, הוא דיבר על האיומים הקיימים כיום ואמר, כי "האיום הכי מטריד מביניהם הוא היכולת של ארגוני טרור לחדור לכורים גרעיניים ולגרום לתאונות או התפוצצויות גרעיניות באמצעות חדירה למערכות השליטה והבקרה". "בהקשר הזה חשוב להתכונן לכלי נשק חדש – רובוטיקה", המליץ ד"ר שרן. "הרובוטים יוכלו בעתיד לעשות אמנם את עבודות הבית ולטפל בילדים או בהורים קשישים, אבל יש להם גם את הצד השלילי, מאחר שגם הטרוריסטים יוכלו לעשות בהם שימוש. כבר כיום אנחנו עדים לקלות הבלתי נסבלת של רכישת רובוטים ולאפשרות לחבר להם חומרי נפץ וחומרים רעילים, ולפזר אותם היכן שרוצים".

זהירות – נחילי רובוטים
"צריך להיזהר במיוחד מנחילי רובוטים", הוסיף. "כל רובוט בנחיל יכול להיות קטן מאוד ולשאת מעט מאוד חומר נפץ, אך במספרים גדולים, ועם יכולת התקשורת בין הרובוטים לבין עצמם ובינם לבין המפעיל, ניתן לגרום נזק גדול לאויב".

תחום נוסף המהווה מקור לדאגה, לדברי ד"ר שרן, הוא הננו-טכנולוגיה. "היא מאפשרת כיום להפוך כל מערכת להרבה יותר קטנה מאשר בעולם שאנו מכירים. כמו כן, היא מאפשרת לפתח חומרים עמידים ומה שיותר גרוע – חומרים שלא ניתנים לגילוי על ידי שום סנסור". בתחום החומרים המתוכנתים הוא ציין שיש שריג משובץ מערכות מחשב זעירות שיכול לשנות את עצמו על פי פקודה ואמר, כי בעתיד, "ניתן יהיה להבריח כלי נשק שנראים כצעצועים תמימים ומשנים את צורתם לאחר המעבר".

"עולם הביולוגיה מתפתח לכיוון של ביולוגיה סינתטית, קרי: היכולת לשחק עם מרכיבים ביולוגיים כמו שמשחקים עם אבני לגו ולהרכיב אותם לחומרים בעלי תכונות שונות ומשונות, לפי רצוננו. למשל, וירוסים או חיידקים לא מוכרים", אמר. "תארו לעצמכם שיש וירוסים שאוכלים סיליקון ומכלים את מוצרי האלקטרוניקה – וירוסים אמיתיים, לא של מחשבים".

ד"ר שרן צפה, כי "מושגים נוספים שנתוודע אליהם בעתיד הם ביו-האקינג וביו-טרור. ניתן לחדור לתוך הגנום שלנו ואז באמת לא נדע מהי פרטיות".

"פנינו למומחים לכל התחומים הללו ברחבי אירופה ושקללנו את הסבירות להתפתחות תחום טכנולוגי מסוים לעומת הנזק שהוא גורם", הוסיף. "האיום בתחום הננו-טכנולוגיה ילך ויעלה עד 2030, ולאחר מכן יתחיל לרדת. יש לנו עוד זמן לפתח אמצעי התגוננות או למנוע את היכולת של טרוריסטים לעשות שימוש בטכנולוגיות כאלה". תחום נוסף שציין הוא הביולוגיה הסינתטית, שהאיום בה יימשך עד 2035.

"בנוסף, קיימים איומים שהסבירות שיתממשו נמוכה, אולם הם הכי מאיימים והשפעתם, אם יתממשו, תהיה גבוהה", אמר ד"ר שרן. "אנחנו מכנים את התופעה הזאת 'קלפים פרועים'. מדובר במטה חומרים, קטליזה במים, צ'יפים מושתלים במוח, טרוריסטים מונהגים, רובוטים, העשרה אנושית, להקות רובוטים ורובוטים עם תבונה מלאכותית".

לסיכום, ד"ר שרן המליץ "לשים לב לטכנולוגיות מתפתחות שיגבירו או יחליפו את עולם הסייבר. אם נחשוב כמה שנים מראש, ייתכן שיהיו לנו מספיק אמצעים למנוע את השימוש האפל בהן".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    למה לרוץ ל 2030?! בזכות אדיבותה של ממשלת ישראל, מאגר רישום התושבים כבר קיים בעולם משנות ה 90...

אירועים קרובים