בנאס"א השביתו את מחשב המיינפריים האחרון

מחשב המיינפריים האחרון של נאס"א, מדגם Z9 של IBM, אשר פעל במתקני Marshall Space Flight Center, כובה בפעם האחרונה ● "זהו סופו של עידן בתולדות המיחשוב של נאס"א", כתבה לינדה קורטון, מנהלת המיחשוב הראשית של סוכנות החלל, בהודעה שפורסמה בשבת בבלוג

בסוכנות החלל נאס"א (NASA) סתמו את הגולל על פרק חשוב בהיסטוריה של המיחשוב, כאשר מחשב מיינפריים האחרון שנותר במתקני Marshall Space Flight Center, מדגם Z9 של יבמ (IBM), כובה בפעם האחרונה. "זהו סופו של עידן בתולדות המיחשוב של נאס"א", כתבה לינדה קורטון, מנהלת המיחשוב הראשית של סוכנות החלל, בהודעה שפורסמה בשבת בבלוג.

מחשבי המיינפריים שפעלו במרכזי הנתונים של נאס"א – ואשר פעם היו בעלי ממדים של Cape Code, על פי קורטון, והיום הם בגודל של מקרר ממוצע – סייעו למדענים של סוכנות החלל לפתור בעיות מתמטיות סבוכות בתחומים השונים של הטיסות לחלל. כיום, המערכות המסורתיות שמצטיינות ביכולות אבטחה גבוהות ובעיבוד מהיר של אצוות נתונים, מוחלפות במערכות לינוקס (Linux) ויוניקס (Unix) קטנות, מהירות וזולות יותר, שקל יותר להרחיב ולנהל אותן.

כך למשל, ביבמ, אשר שולטת על נתח של כ-90% מהשוק של מחשבי המיינפריים, מציעים כיום את מערכות Blue Gene עבור משימות של בניית מודלים והדמיות, שבעבר היו נחלתם הבלעדית של מחשבי המיינפריים. בהודעתה הזכירה קורטון שבתחילת דרכה שימשה כמתכנתת בשפת מכונה של IBM 360 Assembler, והשתמשה גם בכרטיסי ניקוב, אך היא ציינה שהשינוי "היה מחויב המציאות", ושבנאס"א לא זקוקים עוד למערכות המסורתיות שסייעו לסוכנות בתחילת דרכה של תוכנית החלל.

עם זאת, קורטון מבהירה שלמרות שבנאס"א מפסיקים להשתמש במערכות מיינפריים, הרי שיש עדיין דרישה למערכות אלה בארגונים רבים אחרים. "למרות שהממשקים של משתמשי הקצה מסורבלים ולא גמישים, הרי שעדיין יש צורך ביישומים עסקיים בטוחים ואמינים לביצוע עסקאות". ואכן, למרות שאפילו ביבמ שינו כיום את הדגש בתחום של המחשבים עתירי הביצועים, הרי שברבות מהחברות שברשימת פורצ'ן 1000 עדיין משתמשים במחשבי מיינפריים להפעלה של יישומים עסקיים קריטיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים