אנליסטים: 2012 תהיה שנה של מלחמה חריפה עבור מפעילות הסלולר הישראליות

כניסתה של הוט לשוק ה-ISP במחיר "שערורייתי" מבחינת הספקיות האחרות, הוא רק רמז למה שעומד להתרחש בשנה הקרובה מבחינת ספקיות הסלולר - מלחמת מחירים קשה ונוקבת - כך סבורים כמה אנליסטים שעוסקים בתחום התקשורת ● צחי אברהם, אנליסט התקשורת והטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראז': הוט ומירס יהווהו איום גדול על ספקיות הסלולר כשתצענה חבילות מרובעות תחרותיות ● רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר ואנליסט טלקום וטכנולוגיה בהראל פיננסים: השנה תהיה מלחמה אמיתית וקשה על לקוחות, אבל ב-2013 זה יהיה עוד יותר גרוע

הצעד שעשתה הוט לפני יומיים, כשהכריזה על כניסתה לשוק ה-ISP במחיר "שערורייתי" מבחינת הספקיות האחרות, הוא רק רמז למה שעומד להתרחש בשנה הקרובה מבחינת ספקיות הסלולר – מלחמת מחירים קשה ונוקבת, שרק ניצנים קלים שלה נראו בשנת 2010, כשנכנסו לשוק מפעילות ה-MVNO – כך סבורים כמה אנליסטים שעוסקים בתחום התקשורת.

לדברי צחי אברהם, אנליסט התקשורת והטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראז', הצעד שעשתה הוט הוא "צעד נוסף לקראת עולם של חבילות ושל חברות שמציעות את כל מוצרי התקשורת בחבילה אחת".

להערכתו, כשמירס תשיק בחודש מאי הקרוב את רשת הסלולר החדשה שלה – נוכל לראות איום גדול מצד הוט על ספקיות הסלולר. הסיבה, לדבריו, היא שכרגע הוט מנצלת את היתרון השיווקי הגדול שלה בדמות ההגבלות על בזק ולא עליה, והעובדה שהשוק הסיטונאי עדיין לא מיושם. "כבר במאי הקרוב", אומר אברהם, "להערכתנו, נוכל לראות את הוט מוכרת חבילות שכוללות את כל המרכיבים – סלולר, תקשורת קווית, חבילת ערוצי טלוויזיה, ואספקת אינטרנט – הן תשתית והן שירות – ואולי גם שיחות בינלאומיות".

אברהם מזמין אותנו למסע קצר בזמן – שלושה חודשים קדימה – וחוזה את החבילות שתציע הוט: למשל, "חבילה מרובעת פלטינום שתכלול שני מכשירי סלולר, כולל שיחות, הודעות SMS וגלישה באופן חופשי, טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה – במחיר 499 שקלים, או חבילה מרובעת יהלום – שתכלול 4 מכשירי סלולר הכל כלול, טלפוניה הכל כלול, אינטרנט במהירות 100 מגה וכל ערוצי הטלוויזיה – במחיר 699 שקלים".

"החבילות הללו עדיין לא משווקות", אומר אברהם, "אבל ברור כי הן ממתינות על המדף. נדמה לנו שזו תהיה הדרך של מירס לתקוף את שוק הסלולר: בצורה אגרסיבית חכמה. היא לא תנסה להיאבק מול המתחרות במלחמת 'מכשיר מול מכשיר', אלא תתפור חבילות ביתיות זולות על מנת לזכות בנתח שוק".

התוצאה, לדבריו, היא מלחמת מחירים קשה עבור המפעילות הקיימות, שיש להן קושי גדול מבחינת עסקי הליבה שלהן, ומה שיכול לסייע להן בתחרות הוא פתיחת השוק הסיטונאי שעדיין מתעכבת. "המחירים בשוק הסלולר יצטרכו להתאים עצמם למטה", אומר אברהם, "ובמילים אחרות: התחלת מלחמת המחירים בסלולר".

רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר ואנליסט טלקום וטכנולוגיה בהראל פיננסיםגם רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר ואנליסט טלקום וטכנולוגיה בהראל פיננסים, סבור ששנת 2012 תמשיך את המגמה של 2011 ותהיה לא טובה מבחינת חברות הסלולר – כניסה אמיתית למלחמת מחירים ומלחמת לקוחות ושימור לקוחות.

"אם חברות הסלולר ימשיכו לעסוק רק בסלולר", טוען רוזן, "הן יהיו בבעיה". רוזן מניח שהיתרון שיש להוט כרגע לא יימשך לאורך זמן, כי המהלך של השוק הסיטונאי כבר 'מתבשל בתנור'. "בשנה הקרובה", אומר רוזן, "אכן תהיה מלחמה אמיתית וקשה על לקוחות, כי זו פשוט מלחמה על הרווחיות שלהן".

אבל בהנחה שלקראת 2013 ייפתח השוק הסיטונאי – אז צופה רוזן מלחמות קשות עוד יותר, "כי טווח התחרות של כל החברות הפועלות בתחומי התקשורת ישתנה לחלוטין, ואז נוכל לראות מלחמה של הכל בכל".

"הצעד של הוט אכן מאיר צדדים שצריך להסתכל עליהם", מוסיף רוזן. "הכיוון הוא להגיע לחבילות משולבות". מבחן התוצאה, אומר רוזן, יהיה כשהרגולטור יישר את התחרות, שתהיה שווה לכולם – כל שחקן שפעיל בנישה מסוימת וירצה גם לעבור לפעילות של תקשורת קווית, למשל – יוכל לעשות זאת בשל הוזלת העלויות שצפויה להתרחש בשל יישום שוק סיטונאי".

רוזן מדגיש שהמהלך הזה "מורכב מאוד, לא פשוט, וייקח זמן", אבל כשזה יקרה – תתחיל מלחמה עוד יותר גדולה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים