המיצוב החדש של המנמ"ר

טרנדים חדשים כמו מיחשוב ענן, מובייל ואחרים, מקלים מאוד על מנהלי העסקים האחרים בארגון להיות "עצמאיים" ולעקוף את ה-CIO ● "אל תנסו להילחם נגד התופעה", הזהיר אבי שלום - איש גרטנר עד לאחרונה, את מאזיניו במפגש פורום C3 ● "במקום להלחם בספקים שעוקפים אתכם, נסו אתם לייצר ערך חדש לתפקידכם", אמר שלום ● סיפורה של חצי הכוס המלאה

דיונים על מעמדו של המנמ"ר מתקיימים עוד מהיום הראשון שבו תפקיד זה נוצר. שיא הוויכוחים סביב הסוגיה נרשם לפני כתשע שנים, כאשר עולם הטכנולוגיה סער בעקבות המאמר המפורסם של ניקולס קאר, IT Does Not Matter. מחקרים, סקרים והתפתחויות טכנולוגיות, יצרו טווח שלם של דרכים לחזק את מעמדו של המנמ"ר ולהוריד מסדר היום כל ניסיון לייתר את תפקידו ולפגוע במעמדו.

והנה, במפגש מקצועי של פורום C3 מבית אנשים ומחשבים שנערך הבוקר (ה'), התייצב אבי שלום, איש גרטנר (Gartner) עד לאחרונה, ובישר למנמ"רים שהעובדה שה-IT הוא מרכיב קריטי בפעילות של ארגונים רבים, עשויה להשתנות בתוך זמן קצר. יתרה מזאת, אמר שלום למנמ"רים, כי בקרוב יבקשו מהמנמ"רים בחלק מהארגונים לוותר על שליש ממשרתם לטובת גוף אחר בארגון: סמנכ"לי השיווק.

המציאות הזו היא תוצאה של שילוב בין כמה מגמות שמתחברות יחד, וצריכות להדליק אצל המנמ"רים נורה אדומה. אם בעבר כל ניסיון של מנהלי קווי עסקים בארגון, כמו מנהלי שיווק, לעקוף את המנמ"ר, היה מסתיים בסופו של דבר בפגישה בחדר המנמ"ר ובקשת עזרה, הרי שהיום המציאות שונה.

המנמ"ר סיפק למנהלי העסקים את הפתרונות הטכנולוגיים שלתוכם יצקו אותם מנהלי עסקים את המשימות שלהם. אבל המנמ"ר מעולם לא ידע לעסוק בתוכן, ולכן יש כיום שורה ארוכה של ספקי תוכן שמתדפקים על דלתו של מנהל השיווק והמנכ"ל, ומציעים להם חבילות שכוללות גם את הפתרונות הטכנולוגיים וגם את שירותי התוכן להם זקוק מנהל השיווק. כל זאת מבלי לעבור דרך המנמ"ר. וזו רק דוגמה אחת…

טרנדים חדשים כמו מיחשוב ענן, מובייל ואחרים, מקלים מאוד על מנהלי העסקים האחרים בארגון להיות "עצמאיים" ולעקוף את ה-CIO. "אל תנסו להילחם נגד התופעה", הזהיר שלום את מאזיניו, "במקום להלחם בספקים שעוקפים אתכם, נסו אתם לייצר ערך חדש לתפקידכם".

כאן, אם תרצו, באה לידי ביטוי חצי הכוס המלאה: שלום בישר למאזינים, כי הטרנד החדש בתפקידו של המנמ"ר הוא מדידת תרומתו הישירה לליבת העסקים של הארגון. כלומר, שמנמ"ר לא יסתפק בלהתהדר בפתרונות היעילים שהביא לארגון – אותם פתרונות שחסכו למנכ"ל הרבה כסף, אלא ימדד על פי ההכנסות של הארגון בהיבט התפעולי. המנמ"ר, על פי שלום, יצטרך גם להמציא כלים שקופים שיאפשרו למדוד את ביצועיו ובכך להכשיר את מקומו ליד שולחן ההנהלה.

בפאנל שנערך בחלק האחרון של המפגש השתתפו אריה עמית מנס טכנולוגיות, יורם מימון מבנק הדואר, רז הייפרמן מביטוח ישיר, רן שלום – מנמ"ר עיריית פתח תקווה, טל נתנוביץ' מדניה-סיבוס ושלמה שמאי מחברת הביטוח הפניקס. משתתפי הפאנל התייחסו לסוגיה ואמרו, שהמגמה הזו מוכרת להם – אבל אנחנו עוד לא שם. המנמ"ר, לדעתם, עדיין לא נמדד על ביצועים עסקיים, גם אם בארגונים כמו עיריית פתח תקווה והפניקס, גוף ה-IT מייצר כלים שמודדים את הביצועים שלו. הם לא מחכים למנכ"ל ולבעלי המניות שינחיתו עליהם שיטות מדידה.

שמאי סיפר, למשל, שהוא הנהיג בארגון שלו נוהל, לפיו מנהל הכספים מבצע בדיקה לאחור של כל הפרויקטים שה-IT ביצע, משווה בין התכנון לביצוע וקובע האם היה ROI או לא. מנמ"רים אחרים אמרו, כי אסור לשכוח שהמנמ"ר אינו יחידה בפי עצמה ושתפקידו המרכזי הוא קודם כל לאפשר לארגון לתפקד ברמה הטכנולוגית והתפעולית. עליו להניח את האגו בצד ולראות בכל מנהלי העסקים והעובדים כלקוחות שיש להיות קשוב לרצונותיהם.

השורה התחתונה: השנים הבאות תהיינה קריטיות למעמד המנמ"ר – הן כאיש מקצוע והן כאיש ניהול שממוקם גבוה בהיררכיה של הארגון. המנמ"ר יצטרך להיפרד מהתדמית שלו כאיש טכנולוגיה ולהתפנות סוף-סוף לתפקיד האמיתי שלו: יועץ, אסטרטג וחבר הנהלה שבקי היטב בשילוב בין טכנולוגיה לעסקים. אם תרצו, עוד טיפה חשובה בחצי הכוס המלאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים