הלחץ הציבורי הצליח חלקית: פוקסקון העלתה את שכר עובדיה

על פי דיווחים, השכר של עובדי החברה, שמייצרת ציוד של אפל, עלה בשיעור של בין 16% ל-25% ● עם זאת, לא דווח על שינוי בתנאי ההעסקה של העובדים ● ההערכות הן שהחברה ביצעה את המהלך בעקבות הלחץ הציבורי והתקשורתי של החודש האחרון

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

יצרנית האלקטרוניקה וציוד המיחשוב פוקסקון (Foxconn), שבין השאר מספקת את הציוד של אפל (Apple), העלתה ככל הנראה את שכר הרעב של עובדיה בשיעור של בין 16% ל-25% – כך דיווחה בסוף השבוע סוכנות הידיעות בלומברג (Bloomberg). על פי ההערכות, החברה ביצעה את המהלך בעקבות הלחץ הציבורי והתקשורתי של החודש האחרון.

"התגובות המהירות הללו הן צעד גדול בכיוון הנכון", אמר אתמול (ש') מארק שילדס, מייסד אתר Change.org. "אני מקווה שאלה סימנים ראשונים שמעידים על מחויבות אמיתית של אפל לוודא שהמוצרים שלהם נעשים ללא ניצול לרעה של העובדים". שילדס קרא לאפל ליצור אסטרטגיה להגנת עובדיה ולפרסם את תוצאות הביקורות שנערכו במפעלי הייצור שלה. "יהיה נהדר לראות את אפל נעזרת ביצירתיות, שהיא סימן ההיכר שלה, לטובת הנפקת תוכנית הגנה לעובדיה, כדי שההתאבדויות והפציעות של עובדי הייצור יהפכו לנחלת העבר", הוסיף.

בסוף ינואר פתחו הניו-יורק טיימס (New York Times) ופורבס (Forbes) במלחמה נגד העבדות המודרנית של אפל. מאמר המערכת של פורבס שאל: "23 מתו במהלך ייצור מכשירי אפל (iWorld) שלכם – האם זה הזמן להחרים את החברה? למכשירים אלה יש מחיר, והוא נגבה בחיי אדם. כמה מהעובדים בעלי השכר הנמוך עד מאוד שייצרו אותם נשרפו או קפצו אל מותם מרוב ייאוש. האם תהיו מוכנים להחרים את החברה כדי לעצור את הקטל?"

המאמר של פורבס התייחס לתחקיר ארוך, בן אלפי מילים, אותו פרסם הניו-יורק טיימס, בנוגע לנהלי הייצור של ספקיות אפל, פוקסקון ו-Wintek, שמפעליהן נמצאים בעיר המחוז צ'נגדו שבסין. בתחקיר צוין, כי "את המחיר שילמו עוד ועוד פועלים, ביניהם 19 עובדים ש-'קפצו או נפלו' במפעל פוקסקון בין 2008 ל-2010; ארבעה שנהרגו בשני פיצוצים ועוד 77 שנפצעו; 137 עובדים ב-Wintek שנפגעו עקב השימוש בכימיקל שגורם לאידוי מהיר – חומר שמשתמשים בו בעת ליטוש המסכים; ו-59 פועלים שנפצעו בפיצוץ במפעל פוקסקון בשנגחאי בדצמבר 2011″.

בכל שנה, על פי הניו-יורק טיימס, אפל כופה על הספקים שלה לצמצם את העלויות שלהם ב-10%. לי מינגקי, שעד אפריל השנה עבד בפוקסקון, אמר לעיתון ש-"לאפל לעולם לא היה אכפת מדבר למעט מהעלאת איכות המוצרים שלה והורדת המחיר שלהם. העובדים ורווחתם לא מעניינים את אפל".

העיתון שילם מחיר על פרסום התחקיר
יצוין, כי הניו-יורק טיימס כבר שילם מחיר על פרסום התחקיר ונכנס לרשימה השחורה של אפל. בעוד כלי תקשורת רבים קיבלו תדרוך מעמיק על הגרסות הבאות של מוצרים ומערכת ההפעלה של אפל, הניו-יורק טיימס נאלץ להסתפק בהודעה לעיתונות בנושא. "אפל מונעת גישה למידע מהעיתון", צוטט עובד העיתון בוושינגטון פוסט (Washington Post) ביום ו' האחרון. "אנשי אפל אמרו לי: כעת תקבלו פחות גישה לסביבת אפל, iEconomy".

התפתחות נוספת בפרשה אירעה בשבוע שעבר, כאשר אפל מינתה את FLA (ר"ת Fair Labor Association), ארגון ללא כוונת רווח שהיא הצטרפה אליו באחרונה, כדי לבדוק את תנאי העבודה במפעלי הספקיות שלה.

אורט ון הירדן, נשיא FLA, אמר ש-"התנאים הפיזיים במפעלי פוקסקון טובים יותר מאשר במפעלים אחרים במדינה". הוא טען בתום ביקור במפעל של פוקסקון שייתכן שעובדי החברה שהתאבדו "עשו זאת בגלל שעמום".

ב-FLA הבטיחו לפרסם את תוצאות הביקורת באתר האינטרנט של הארגון בחודש הבא ולאחר מכן לערוך ביקורות גם במפעלים של ספקיות נוספות של אפל, ובכלל זה החברות Quanta ו-Pegatron.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים