חוקרי יבמ בחיפה השתתפו בפרויקט ממשל זמין בהלסינקי

החוקרים, אבי יעלי ופיטר בק, המליצו על יותר ויזואליזציה של מידע עירוני לצורך הנגשתו לציבור ● הם היו חלק משישה חוקרים של יבמ שביקרו בבירת פינלנד ● הפרויקט נערך כחלק מתוכנית "ערים חכמות" של הענק הכחול

חוקרים ממעבדת המחקר של יבמ (IBM) בחיפה השתתפו בצוות בינלאומי של החברה שבחן דרכים להמחשה ויזואלית של מידע עירוני והנגשתו לציבור בהלסינקי. הפרויקט להנגשת המידע נעשה במסגרת מיזם ערים חכמות של הענק הכחול, בו משתתפת בירת פינלנד.

הלסינקי מונה כחצי מיליון תושבים ומהווה את המרכז העירוני לכחצי מיליון תושבים נוספים שגרים בערי הלוויין שלה. לדברי אבי יעלי ממעבדת יבמ בחיפה, שהיה אחד החוקרים בצוות, "זמינות מידע היא אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה. ככל שנתונים רבים יותר זמינים במערכות הציבוריות, כך עולה השאלה כיצד לאפשר לאזרחים לגשת אל המידע הזה".

יעלי מתמחה בסוגיות ממשל בעידן האינטרנט ומידע מקושר ופתוח (Open linked data). הוא מעורב כיום בפיתוח תשתיות מידע מדעי פתוח עבור הקהיליה האירופית. עבודתו מתמקדת גם באופן הצריכה של מידע פתוח לצורך ויזואליזציה וניתוח אנליטי.

פיטר בק, מומחה בתצוגה חזותית של מידע במעבדת יבמ בחיפה, שהשתתף גם הוא בצוות המיוחד, אמר ש-"תצוגה חזותית היא כלי רב ערך כדי להפוך נתונים למידע. ויזואליזציה מנצלת את היכולת שלנו לזהות במהירות תבניות, כדי שנוכל להפיק משמעות מכמות גדולה מאוד של נתונים". בין השאר, פיתח בק כלים אינטראקטיביים לתצוגה חזותית ולניתוח אנליטי של מידע מרחבי-זמני בתחומים דוגמת תעשיות התחבורה והאנרגיה.

בק ציין, כי "השיחות והאינטראקציות שמתרחשות מסביב לשיתוף תצוגות חזותיות הן אלה שבאמת יכולות להפוך את המידע לפעולה ולרתום את האזרחים למעורבות בממשל".

הצוות הבינלאומי של יבמ כלל שישה חוקרים ממעבדות החברה סביב העולם. הוא הגיע להלסינקי על מנת לבחון דרכים בהן ניתן ליישם שיטות ויזואליזציה מתקדמות על מנת להנגיש את המידע הגלוי לציבור ולשפר את השתתפות האזרחים בתהליכי קבלת ההחלטות.

יצוין שהמונח "מידע פתוח" מתייחס לגישה חופשית ולשימוש במידע ממשלתי ועירוני – אך לא בנתונים פרטיים, דוגמת רשומות רפואיות, או במידע רגיש אחר. התפיסה החותרת להקמת פורטל, שמשלב מידע פתוח ממקורות שונים, היא חדשה יחסית, וממשלות רבות מנסות ליישם זאת בסביבה של משאבים מוגבלים. הצוות של יבמ בחן מודלים עסקיים ואמצעים תפעוליים שיכולים לסייע להלסינקי להצמיח סביבת מידע פתוח בת קיימא.

המטרה הסופית של הפרויקט הנוכחי הייתה להציג לראש העיר ולחברי מועצת העירייה חזון ארוך טווח למידע פתוח וגישות להצגה ויזואלית של נתונים, אשר מעודדות תושבים להשתתף בהחלטות ובתהליכים עירוניים.

ואמנם, החוקרים המליצו לרשויות בבירת פינלנד לפתח פורטל ויזואליזציה שיתופי של מידע ציבורי; להטמיע מערכת לניטור מצב השלג; לקלוט דיווחים בדבר תקלות ברחובות העיר; הקרנה בזמן אמת של חיווי בדבר צריכת החשמל העירונית על גבי חזיתות בניינים; להתקין מסכי מגע לקליטת היזון חוזר מהציבור בנקודות שבהן מתרכזות כמויות גדולות של בני אדם; ולהשתמש בכלים אינטראקטיביים ואינטואיטיביים על מנת להציג ולהסביר את התפלגות התקציב העירוני בין תחומים שונים.

ג'וסי פנוג'ן, ראש עיריית הלסינקי, אמר ש-"שיתוף הפעולה שלנו עם יבמ היה פורה וחלק. הפתיחות והזמינות של הנתונים העירוניים הן קווים מרכזיים בפעילות שלנו בעיר. אנחנו רוצים להיות חלוצים בתחום זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים