לקראת הבחירות לפרלמנט: התחדשו קשיי הגישה לאינטרנט באיראן

הגולשים האיראניים סבלו אתמול (ב') מקשיי גישה לאתרים שונים, ככל הנראה לקראת הבחירות לפרלמנט האיראני, שייערכו ב-2 במרס ● מומחה טכנולוגיה איראני אמר ש-"המצב חמור אף יותר מאשר החסימה האחרונה, משום שהפעם, גם רשתות VPN אינן זמינות" ● גולשים איראניים משתמשים ברשתות VPN כדי לעקוף את הצנזורה הממשלתית על האינטרנט

המשתמשים באיראן סבלו אתמול (ב') מקשיים משמעותיים בגישה לאינטרנט, זמן קצר לאחר שדווח, כי הרשויות במדינה חסמו את הגישה לשורה של אתרים, ובכלל זה שירותים של דואר אלקטרוני דוגמת ג'י-מייל (Gmail), הוטמייל (Hotmail) ויאהו! (!Yahoo), ורשתות חברתיות כמו פייסבוק (Facebook). הקשיים החדשים מעוררים חששות שהשלטון מטיל צנזורה על האינטרנט לקראת הבחירות לפרלמנט האיראני, שאמורות להיערך ב-2 במרס.

הסובלים העיקריים מקשיי הגישה הם מי שניסו להקים תקשורת מאובטחת בפרוטוקול SSL, שמקובל באתרים של סחר אלקטרוני ואתרי בנקים, למשל. מומחה טכנולוגיה איראני שביקש לשמור על עילום שם אמר, כי "דואר אלקטרוני, שרתי פרוקסי (Proxy) וכל הערוצים המאובטחים אינם זמינים". לדבריו, "המצב חמור אף יותר מאשר החסימה האחרונה, משום שהפעם, גם רשתות VPN אינן זמינות".

איראנים רבים נוהגים להשתמש ברשתות VPN כדי לעקוף את מנגנון הסינון הממשלתי הנרחב ולגשת לדואר אלקטרוני ולרשתות החברתיות מבלי להסתכן במעקב אחר הפעילות שלהם.

השלטונות בטהרן לא פרסמו הודעה רשמית על החסימה שנערכה באחרונה. על פי ההערכות, הדבר נעשה אז לקראת 11 בפברואר, היום שבו מציינים במדינה את המהפכה האיסלאמית, ועקב חשש שגורמים שמתנגדים למשטר יארגנו באמצעות האינטרנט הפגנות ביום זה.

בחודש שעבר אמר שר המידע של איראן לסוכנות הידיעות של הרפובליקה האסלאמית, כי ייתכן שבקרוב תחל לפעול במדינה רשת אינטרנט ארצית שתהיה מוגנת על ידי מערכות פיירוול (Firewall). גורמים בקרב המתנגדים למשטר הביעו חשש שהדבר יקשה עליהם עוד יותר לפעול באינטרנט. כיום לא ניתן לערוך חסימה רחבת היקף של שירותי אינטרנט ידועים למשך יותר ממספר ימים, אחרת הדבר יקשה על גורמי חוץ לפעול באיראן, ומשום כך הרשויות נאלצות לפתוח את השירותים לכלל הציבור בתום מספר ימים. רשת אינטרנט ארצית שתהיה מוגנת על ידי מערכות פיירוול תאפשר לרשויות באיראן לחסום את הגישה לשירותים אלה לכלל הציבור ולהעניק גישה אליהם רק לגורמים שיקבלו היתר מיוחד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים