תוכן שיווקי

לקראת אירוע | המידע – הנכס הבא

22/02/2012 14:32

מאת אמיר רסקין, שותף ויועץ ראשי, B-Pro

פעמים רבות כשארגונים מדברים על 'נכס המידע', הם מדברים עליו בהקשר של אבטחת מידע. ואכן, אנו יכולים להבין למה צריך "להגן על הנתונים" מפני אחרים – מביני עניין. שכן בידיהם, נתונים יכולים להפוך למידע רב ערך אשר ניתן לתעלו כנגד הארגון. למרות הבנה זו של ארגונים, מפליא לראות שארגונים רבים רואים במידע כנכס רק כאשר הוא בידי "האחרים".

המשחק הגדול הוא להבין את המידע ובעזרתו להסתכל קדימה
אנו ב-B-Pro, כחברת ייעוץ, מכירים ארגונים רבים, בשוק הישראלי ומחוצה לו, ויכולים להעיד על תת-שימוש במידע. כיום ארגונים לא מסתכלים על המידע כנכס, אלא כאינדיקציה לפעולות עסקיות. ניתן להמשיל זאת לנהיגה ברכב: ארגונים פועלים כנהגים שמסתכלים רק על השמשה האחורית. לכן, הם מנסים לשלוט בנתונים – לאגור אותם ולשמור עליהם. אך המידע הוא לא הד קלוש של פעולות עסקיות, המידע הוא העסק. כל עוד לא הופכים את הנתונים למידע בעל ערך – לתובנות, זהו מאמץ שווא. בין הנתונים מסתתר פוטנציאל גדול! לא פעם מנהלים דיווחו כי הם מרגישים "עיוורים" ללא המידע. מרגע הזנת הנתונים למערכות המידע, המידע זמין לצפייה וניתוח שמותאם לכל עת וצורך. כך מידע מאפשר זריזות, שימור ידע, שבירת מחסומים ארגוניים ועוד.

ומה עם ה-CIO (ר"ת Chief Information Office)?
אי מימוש הפוטנציאל טומן בחובו סיבות רבות. אחת הסיבות, היא שנכס המידע לא מטופל והוא זרוק בין גורמים רבים בארגון. מחד, מחלקת ה-IT שמאמינה שניהול מידע משמעו רק החתימה הדיגיטאלית, ומנגד הצד העסקי שמנהל מבטים קטועים בלבד של נכס המידע. כלומר, למרות שיש תפקידים, כגון CIO, לא הייתה עד הבנה אמיתית לדרך הנכונה בה ניתן לנהל את המידע. ואכן, מורכב לנהל את המידע כנכס. במשך ההתפתחות של מערכות המידע ומדעי הניהול הוא היה הרכיב החמקמק. הוא נוטה להופיע בעקיפין, נלווה לתהליכים הארגוניים הרשמיים, מתחבא במסמכים, ברישומים תפעוליים… אך נראה שמתחיל שינוי בשטח. בתקופה האחרונה קיים רצון אמיתי לצמוח ולחפש דרך אמיתית לחשוף את המידע, לנהל אותו ולשים אותו על הבמה, תוך הבנה שהמידע יכול ליצור דיפרנציאציה אמיתית מול השוק.

טיפ לסיכום
זה אפשרי. אם נרחיב את שטען ביל אימון (Inmon) כבר בשנות ה-90: דרך ניהול מרכזי, אינטגרטיבי והוליסטי נתן לספק נגישות שוטפת למידע על מנת לתמוך במנהלים בכל הרמות בתהליכי קבלת ההחלטות. בכך לשפר את ניהול הארגונים והחברה בכלל ולהעלות את הערך המידע למדרגת שימושיות שתציב אותו כנכס החשוב בארגון.

*******
אמיר רסקין, שותף ויועץ ראשי בפירמת הייעוץ העצמאית B-Pro, מתמחה בהובלת תהליכי מיקוד ארגוני באמצעות ניהול ביצועים ומידע עסקי בקרב הנהלות של ארגונים גדולים ומורכבים. אמיר עוסק בבסיסי נתונים גדולים ומורכבים מאז 1985, מראשוני תחום ה- BI/DW בישראל ועוסק רבות בקשר בין מידע לניהול ולהצלחה עסקית.

אירועים קרובים