ABC: למרות התלונות על תנאים מחפירים, רבים עדיין רוצים לעבוד בפוקסקון

צוות תוכנית התחקירים הוותיקה נייטליין ביקר במפעל פוקסקון בסין וגילה שלמרות ההתאבדויות של עובדים והטענות על השכר הנמוך והיחס הגרוע, פועלים רבים מתדפקים על שערי המפעל במטרה למצוא בו תפקיד ● במהלך התוכנית נטען שפעמים רבות, פוקסקון היא חלופה טובה על פני ההישארות של העובדים בכפריהם ● חלק מהמבקרים טענו שהתחקיר היה חיובי מדי עבור פוקסקון ולא מעמיק מספיק

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

למרות תנאי ההעסקה הגרועים, השכר, היחס המשפיל וההתאבדויות של עובדים בפוקסקון (Foxconn), פועלים רבים ממשיכים לרצות לעבוד שם ומתדפקים על שערי המפעל במטרה למצוא בו תפקיד – כך עולה מתחקיר שערך צוות התוכנית נייטליין (Nightline) של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC. הצוות ביקר במפעל, שבו מיוצרים, בין השאר, מכשירים של אפל (Apple), ושידר את ממצאיו אתמול (ד').

מפעלי פוקסקון, שנמצאים במחוז צ'נגדו בסין, מייצרים עבור אפל את רוב מכשירי ה-iPad, ה-iPhone והמקינטוש (Macintosh). במהלך התוכנית, שצולמה בסיור שערך צוות התוכנית במקביל לביקורת של אנשי האגודה לתעסוקה הוגנת (FLA) במפעל, נראו אלפי פועלים שעובדים באולמות ייצור נקיים בלא רבב וצועקים יחד "OK" לאחר כל מהלך ייצור מוצלח.

עובדי המפעל מרווחים 1.78 דולרים לשעה (פחות משבעה שקלים), ושכרם, לאחר שעות נוספות רבות ובניכוי עלויות ההסעדה וההלנה, נע בין 290-400 דולרים בחודש (כלומר: כ-1,500 שקלים בחודש, לכל היותר). כשמנחה התכנית, ביל ווייר, דיבר עם הפועלים, הם התלוננו על שכר נמוך, חדרי שינה צפופים, מחסור במקום לתלות כביסה, שעמום, עייפות ומקלחות זעירות.

למרות זאת, מדי שחר מתייצבים הפועלים באלפיהם בכניסה למפעלים. על אף שכר המינימום, שעות העבודה הארוכות, תשלומים שהעובדים נדרשים לשלם על הסעדה והלנה (17.5 דולרים לחודש עבור לינה של שבעה פועלים בחדר), נאמר בתוכנית שפעמים רבות, פוקסקון היא חלופה טובה על פני ההישארות של העובדים בכפריהם.

בתוכנית נראה, כי העובדים יושבים במפעלים על ספסלים ארוכים ועוסקים בהרכבה של הגאדג'טים של אפל. הם מקבלים הפסקה לארוחת צהריים, שעולה לכל פועל כ-70 סנט ליום. הפועלים אוכלים במהירות, כדי לנוח מעט לפני תחילת המשמרת של אחר הצהריים. ווייר חשף כי עובדים יכולים לייצר 300 אלף רכיבי מצלמה ל-iPad ביום. ייצורו של טלפון חכם אחד אורך חמישה ימים והוא עובר 325 זוגות ידיים.

המנחה ציין, כי מה שהניע את העניין הרב בתנאי עבודה בפוקסקון היה ההתאבדויות: תשעה עובדים במפעל שמו קץ לחייהם בתוך תקופה של שלושה חודשים בשנת 2010. בכיר במפעל אמר לווייר, כי בהתחשב בגודלו, מדובר במספר נמוך מהממוצע הארצי.

הפרסומים בנושא הניעו את טים קוק, מנכ"ל אפל, לנסוע לסין ולבחון בעצמו את תנאי העבודה של הפועלים. בשל כך נפתח מרכז ייעוץ לפועלי הייצור המפעל, השכר הועלה, ובמקביל נבנו גדרות סביב המעונות, שימנעו את ההתאבדויות. קוק סירב להתראיין לתוכנית ודוברי החברה חזרו על מה שאמר לפני כמה ימים למשקיעים – ש-"אפל דואגת לכל עובד".

במהלך התוכנית דיבר ווייר גם עם אורט ואן הירדן, נשיא FLA, שנמתחה עליו ביקורת כאשר אמר באחרונה שסיבת ההתאבדות של העובדים עשויה להיות שעמום.

עובדת אחרת של FLA אמרה בתוכנית, כי תנאי ההעסקה של אפל יצרו תהודה תקשורתית כאילו הם מקבילים לסדנאות היזע בהם יוצרו הנעליים של נייק (Nike). "אבל כמו שנייק שרדה את הביקורת, גם אפל תשרוד אותה", אמרה.

ווייר שאל בכיר בפוקסקון האם יהיה זה אפשרי להיעזר בהררי המזומנים של אפל, שנאמדים במיליארדי דולרים, לטובת הכפלת שכר הפועלים. "מדוע לא?", השיב. "זה יהיה טוב לסין וטוב למוראל הפועלים".

בסיום התוכנית אמר ווייר, כי "עם שכר גבוה יותר, עובדי המפעל עשויים למצוא את עצמם מסוגלים לרכוש יום אחד את הגאדג'טים שהם מייצרים".

יצוין, כי היו מבקרים שתקפו את נייטליין בטענה שהתחקיר היה חיובי למדי כלפי פוקסקון ולא מעמיק מספיק.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    ממש יש לעובד בדין חופש בחירה.... בקושי בישראל יש, בסין?!

  2. אביבית

    מה שנכון למקור ברשת ימכרו שם ומה שמתאים בחנויות ימכרו שם מה כל כך מדהים?

אירועים קרובים