רוברט מוריס, יבמ: "העולם הישן משתמש בטכנולוגיה לצמצום עלויות; העולם הצומח – כדי לזוז מהר יותר"

מוריס, סגן נשיא חטיבת המחקר של יבמ שאחראי לפעילות הפיתוח בתחום השירותים, מצביע על שונות ברורה בפילוח פנימי של שווקים שבצמיחה בעולם ● הוא מבליט בהקשר זה מדינות דוגמת ברזיל, שמאופיינת ברמות גבוהות של חדירה סלולרית ● לדבריו, "לא פחות מהמוכנות לאמץ במהירות טכנולוגיות חדשות, השווקים הצומחים מפגינים התלהבות מהמודל העסקי של צריכת IT כשירות"

"שווקי צמיחה מיוחדים במהירות שבה דברים זזים בהם. הם מתנהלים מהר יותר. בשווקים המסורתיים הגדולים, לקוחות רבים מעוניינים לצמצם עלויות ולהעלות רווחיות. בשווקי צמיחה, לעומת זאת, לקוחות מתמקדים בהשגת הצמיחה ולא רוצים שטכנולוגיות מסורתיות יאטו אותם. הם רעבים יותר לשימוש בטכנולוגיה", כך אמר רוברט מוריס, שמנהל את מערך המעבדות של יבמ (IBM) בסין, הודו, יפן, אוסטרליה וברזיל.

מוריס, סגן נשיא חטיבת המחקר של יבמ שאחראי לפעילות הפיתוח בתחום השירותים, הגיע ארצה בשבוע שעבר ממקום מושבו, שנחאי שבסין. הוא מצביע על שונות ברורה בפילוח פנימי של שווקים שבצמיחה בעולם, ובמיוחד על מדינות דוגמת ברזיל, שמאופיינת ברמות גבוהות של חדירה סלולרית. "יש בברזיל הזדמנות לבנות תשתיות בדרכים מודרניות: הם משתמשים בטכנולוגיות החדשות ביותר, כאשר בדרך הם הולכים צעד אחד מעבר למה שמקובל אצל משתמשים ותיקים יותר ומשלבים כמויות גדולות של חיישנים, כבר ברמת התשתיות", ציין.

לדברי מוריס, "לא פחות מהמוכנות לאמץ במהירות טכנולוגיות חדשות, השווקים הצומחים מפגינים התלהבות מהמודל העסקי של צריכת IT כשירות. חברות טלקום ובנקים מעדיפים להתמקד בחדירה לשווקים ובמוצרים אותם הם מציעים ולא להשקיע הון בבניית תשתיות. הם מוכנים להעביר את התשתיות שלהם למיקור-חוץ, תוך אימוץ מודל השירותים. במקרים רבים הם לא רוצים להיות מוגבלים לקיבולת של מערכות, ולכן הם פתוחים לטכנולוגיות דוגמת מיחשוב ענן. הם אינם רוצים שהמערכות יאטו אותם".

במהלך ביקורו הקצר בישראל הקדיש מוריס חלק ניכר מזמנו למעבדות המחקר של הענק הכחול בארץ. לדבריו, "יבמ רואה בישראל מקור מרכזי לחדשנות לשווקים בצמיחה, כמו גם לשאר העולם. בחיפה פועלת מעבדת המחקר הגדולה ביותר של יבמ מחוץ לארצות הברית ואנחנו משתמשים בה כדי לחדש לעולם כולו. אנחנו משתמשים בידע הישראלי ובטכנולוגיות המפותחות כאן, במיוחד בתחומי הבריאות והתקשורת. כך, למשל, משאבי הפיתוח המרכזיים שלנו ומרכז המומחיות הגדול ביותר בתחום הסטנדרטיזציה של תקנים בעולם הרפואי נמצאים בחיפה". הוא ציין, כי "ההשקעות במחקר בישראל הן חלק חיוני בצמיחה של יבמ. החברה משתנה: לפני 10 שנים היא התמקדה בייצור IT וכיום היא חברה שמתמקדת גם ביישום טכנולוגיות כאלה לפתרון בעיות. הנוכחות בשווקי צמיחה והרשת של המחקר מהוות חלק מרכזי בשינוי המודל הזה".

מיחשוב ענן לטובת צמיחה בשווקים חדשים

"הנכונות לקפיצת המדרגה למודלים חדשים של צריכת IT, שמאפיינת שווקים בצמיחה, מהווה הזדמנות אמיתית מבחינתה של יבמ", אמר מוריס. "אנחנו נמצאים בשלב שבו מוסדות רבים בשווקים צומחים מקדימים לא פעם את אלה של העולם המפותח. הם נשענים על טכנולוגיות חדשות יותר, שניתנות לאימוץ בהמשך גם בשווקים המפותחים. כך, למשל, מערכת אולטרא-סאונד זולה שפותחה עבור הודו, או קוצב לב המוכנס בניתוח זעיר פולשני ומנוהל באמצעות מיחשוב ענן, תוך עקיפת בעיות התשתית וניהול מידע משותף".

לדבריו, "יש דוגמאות נוספות בתחומים דוגמת בנקאות, בשווקים צומחים שבהם כבר שברו את הגבולות בינה לבין תקשורת. אפריקה, למשל, מקדימה את העולם המפותח כשמדובר בהעברת מזומנים באמצעות אוטומטיים ובשילוב טלפונים ניידים. מבחינתם, ברגע שיש לך טלפון נייד – יש לך גישה לבנק. בארצות הברית, לעומת זאת, יש גם כיום אנשים ללא חשבון בנק, והם מהווים 5%-10% מהאוכלוסייה. בשורה התחתונה, אנחנו ניצבים מול שפע של הזדמנויות לטכנולוגיות ולחדשנות".

כדי ליהנות מהצמיחה בשווקים החדשים, הענק הכחול נשען על טכנולוגיות מיחשוב הענן שלו. "ענן הוא לא רק הייפ שיווקי", מציין מוריס, "זו מגמה כללית שמשתמשי טכנולוגיות רבים יאמצו אותה. שירותים תופסים מקום גדל והולך בכלכלה: אנחנו קונים שירותי בריאות, חינוך, בנקאות וכן הלאה. אותו דבר קורה עכשיו לטכנולוגיה: היא הופכת יותר ויותר לשירות ופחות למוצר. ענן הוא דרך טבעית לקניית שירותים, שמשחררת את המשתמש מהצורך להתמודד עם המורכבות הגוברת של התשתיות".

מוריס אמר, כי "אנחנו מאמינים שהעידן הטכנולוגי החדש יאפשר לשנות את אופן השימוש ב-IT. צריך לעבור ממיכון של תהליכים לפתרון בעיות בהיבט הרחב שלהן. בעיות מרכזיות כאלה כוללות את ניהול אספקת המים או שינוי מהיסוד של אופן ניהול שירותי הבריאות. הבעיה העיקרית כאן היא ניהול לא נכון: כמחצית ההוצאה העולמית על בריאות מבוזבזת בפועל בשל אי אספקת הטיפול הנכון. בין אם משום שאיננו מבינים את המחקר משום שאין לנו המידע הנדרש לאספקת השירותים או שאין לנו היכולת להכשיר אנשים לאספקתם".

הוא סיכם באמרו, כי "יש כאן הזדמנות עצומה: טכנולוגיות חדשות רבות בתחום הזה ייושמו תחילה בשווקים בצמיחה, תוך ניתוח אנליטי של המידע והבנה מוקדמת יותר של משמעותו לצורך ביסוס החלטות".

אנקדוטה היסטורית בקורות חייו של מוריס נרשמה ב-1997 כשהיה המנהל האחראי במרכז המחקר של יבמ ע"ש ווטסון בניו-יורק לפיתוח מערכת DeepBlue של החברה: זו הביסה את אלוף העולם בשחמט, גארי קספרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים