תוכן שיווקי

הטכנולוגיה בשירות הטבע

ההיערכות לרעידת אדמה בישראל נמצאת בשיאה ● לצד תרגילי פיקוד העורף וקמפיין משרד התשתיות הלאומיות, מציגה קבוצת ביפר פתרון טכנולוגי מתקדם בדמות מערכת התרעה חכמה

27/02/2012 14:16

"רעידת אדמה – אל תתנו לה לתפוס אתכם לא מוכנים", קרא הקמפיין הגדול של משרד התשתיות הלאומיות לאזרחי ישראל. רעידת אדמה חזקה בישראל היא רק שאלה של זמן ואכן, תרגיל פיקוד העורף במוסדות חינוך ורשויות מקומיות, שנערך בימים האחרונים, בנוסף לדיוני ועדת השרים בכנסת בנושא רעידת האדמה, מבשרים לנו על כך. גם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, התריע כבר לפני שנה בדו"ח שכינה ""דגל אדום בפני ראש הממשלה וממשלת ישראל" על מחדל חמור ומתמשך לאורך שנים בטיפול בהיערכות ובמוכנות לאסון רעידת אדמה בישראל.

מדינת ישראל ממוקמת בנקודת מפגש של שלושה לוחות טקטוניים: הלוח האירו-אסיאתי, לוח ערב והלוח האפריקאי. כתוצאה מהחיכוך בין הלוחות, צפויה רעידת אדמה חזקה, בעוצמה שעשויה להגיע  ל- 7.5 בסולם ריכטר. בהיסטוריה של מדינת ישראל נרשמו עדויות לכמה רעידות אדמה חזקות: בשנת 1837 באזור צפת, ב -1927 באזור צפון ים המלח וב -1995 באזור מפרץ אילת. המשותף לכולן הוא מספר רב של נפגעים ונזק רב לרכוש.

הידע הקיים כיום בעולם, עדין אינו מאפשר לחזות רעידות אדמה. עם זאת, מערכת התרעה מפני רעידות אדמה של ביפר, מספקת זמן התרעה של עשרות שניות. באמצעות פרישת רשת גלאים סייסמולוגיים ("גדר סיסמולוגית") לאורך השבר הסורי-אפריקני והעתק יגור. רשת הגלאים הארצית מזהה את הרעידה במוקד ההתרחשות שלה, ומשדרת התרעה ממוקדת לאזורי הסיכון. השימוש במערכת הוכח כמציל חיים. היא פותחה ביפן על ידי ד"ר שיגקי הוריושי, מי שהוביל את פיתוח מערכת הגילוי הלאומית של יפן, מהמנוסות שבמדינות העולם ברעשי אדמה.

במהלך שנת 2011 התקינה ביפר כ-150 מערכות גילוי והתרעה מפני רעידות אדמה בגופי חירום, מפעלים ומוסדות חינוך. מלבד ההתרעה על רעידת אדמה, המערכת מאפשרת לתת ולקבל הנחיות במהלך הרעידה ולאחריה, לקבל התרעות "צבע אדום", וכן ניטור, בקרה ותחזוקה מרחוק בזמן אמת, ניתוק מתקנים והפעלתם, הפצת התרעה למשתמשי סלולר, לביפרים ועוד.

רעידת אדמה אינה חייבת להפוך לאסון לאומי. הטכנולוגיה להיערכות כבר קיימת, לכן מחובתנו לעשות ככל שניתן מבעוד מועד.

אירועים קרובים