הרשת קורסת; נדרשת הערכות חדשה

כשחברת AT&T האמריקנית השיקה לראשונה את מכשירי ה-iPhone של אפל (Apple), היא קיוותה שהם יזכו להצלחה גדולה ויעבירו אליה לקוחות חדשים. התחזית האופטימית הזו אכן התגשמה, אבל היא עלתה לרשת הסלולרית של החברה במחיר לא פשוט. כך, העומס על הרשת גדל בקצב חסר תקדים של פי 50 בשלוש שנים. עיקר העומס נבע מהשימוש בסמארטפונים המתקדמים של אפל ומהגדלת מספר המשתמשים אשר גולשים ברשת הסלולרית באמצעות מחשבים ניידים, ובשנים האחרונות גם בעזרת טאבלטים דוגמת ה-iPad.

התחזית לעתיד ברורה: הלקוחות רוצים להיות מחוברים כל הזמן, להתנייד באופן חופשי בין רשתות סלולר לרשתות WiFi ולהשתמש במכשירים שונים במגוון אפליקציות. על פי  התחזית של אריקסון (Ericsson), כ-50 מיליארד מכשירים יהיו מחוברים ב-2020. בנוסף, הגבולות בין חיבור קווי לנייד מטושטשים ואינם רלבנטיים ללקוח שרוצה חיבור קבוע, לא משנה איך, באיכות טובה ומכל מכשיר – עם נגישות לתכנים.  כמו כן, הדרישה לווידיאו, שמטילה חלק גדול מהעומס על הרשתות, גדלה בקצב של 47% לשנה. לכך יש להוסיף את העובדה ששחקניות האינטרנט הגדולות מציעות יותר ויותר שירותי ענן, שהשימוש בהם מבוסס על חיבור בלתי פוסק לרשת.

חזון "החברה המחוברת" הוא לא חזון מרוחק – במקומות רבים בעולם הוא כבר עובדה בשטח. כבר כיום, קצב הגידול בביקושים לשירותי דאטה ברשת הסלולרית גבוה בהרבה מהתחזיות אשר הושמעו בעבר, בתקופה בה תוכננו הרשתות הקיימות והדבר מצריך היערכות מחודשת.

אחד המאפיינים הבולטים של שוק התקשורת בשנים הקרובות צפוי להיות מיזוג בין ספקי תקשורת שונים. הרגולטורים בעולם מבינים, כי חברת תקשורת מודרנית צריכה לאפשר ללקוחותיה גישה מלאה לרשת – מכל מכשיר ומכל מקום. בעידן כזה, פיצול בין ספקים שונים אינו מועיל ללקוח ופוגע ביעילות הרשת. לצד מיזוגים בין חברות שונות, משמעות הדבר היא שחברות התקשורת צריכות לייצר פלטפורמה משותפת לניהול התשתיות השונות, כדי לשלוט בהן ביעילות, לקצץ בעלויות ולנצל את המשאבים בצורה הטובה ביותר.

הקשיים והאתגרים מהווים כמובן גם הזדמנות לספקיות השירות למצב את עצמן מחדש בשרשרת הערך ולייצר הזדמנויות עסקיות חדשות. הספקים צריכים לבנות את הרשתות על בסיס של עקרונות ה-S, כלומר Simple, Smart, Scalable: אפשרות לשליטה בזרימת הדאטה ברשת, קליטת עומסים חדשים בעתיד ופשוט בניהול והתחזוקה. לכך יש להוסיף את ה-S הרביעית – Superior – מי שהרשת שלה תהיה טובה יותר מזו של המתחרות, תוכל לנצח בקרב על הלקוח.

הפתרונות המתקדמים כיום בשוק מאפשר לנהל את העומסים ברשתות מסוגים שונים – ומתאים לחזון של ספקיות השירות  – לספק ללקוחות שלהן חיבור בכל מקום, בכל  מכשיר. השימוש בפתרון המתקדם מאפשר גם להוריד את העלויות ולייצר תזרים הכנסות חיובי באמצעות הרחבת המודלים העסקיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים