בסוף הכל מגיע לנייר

התחושה בענף הדפוס היא ששנת 2012 מהווה פרשת דרכים, שתקבע במידה לא מועטה לאן הולכת תעשייה ענקית זו, שנוגעת בכל תחומי החיים שלנו ● עם זאת, וורנר דורנשידט - נשיא ומנכ"ל מרכז הירידים של דיסלדורף, אופטימי למדי ● מחממים מנועים לקראת תערוכת הדפוס הענקית, Drupa 2012

תערוכת הדפוס, ההוצאה לאור והמדיה הדיגיטלית, Drupa 2012, שתיפתח בחודש מאי, חוגגת 60 שנה להיווסדה. המדובר בתערוכה החשובה והמרכזית ביותר בעולם הדפוס, שמושכת אליה עניין רב.

התחושה בענף הדפוס היא ששנת 2012 מהווה פרשת דרכים, שתקבע במידה לא מועטה לאן הולכת תעשייה ענקית זו, שנוגעת בכל תחומי החיים שלנו. מארגני התערוכה לא מתעלמים מהעיתוי שבו היא מתקיימת: התחרות הקשה מצד המדיה הדיגיטלית – האינטרנט, הטלפונים החכמים והניו-מדיה, לצד מיתון הולך ומעמיק באירופה.

תעשיית הדפוס וההוצאה לאור רגישה ביותר למצב כלכלי, שכן בתקופות מיתון, ההשקעה במיזמי דפוס יורדת באופן טבעי, ומתמקדת רק בצרכים ההכרחיים. למרות שהמספרים של המציגים והמבקרים הצפויים מראים, כי לא נרשם שינוי לרעה בהשוואה לתערוכה הקודמת, מארגני האירוע לא לוקחים סיכונים, ומאמצי השיווק ויחסי הציבור נכנסים החל מהשבוע להילוך גבוה. אחת הפעולות הקשורות לכך היא הזמנת 100 עיתונאים מ-35 מדינות למרתון של מסיבות עיתונאים שהחל היום (ב') בדיסלדורף שבגרמניה, ויסתיים ביום ה' השבוע.

בין היתר ישמעו העיתונאים הרבים שהגיעו לכאן, ש-300 אלף המבקרים שכבר שריינו כרטיסים לתערוכה, יצפו במאי הקרוב במאבק ההישרדות המעניין הזה, כפי שהוא יבוא לידי ביטוי באמצעות 1,800 מציגים מ-50 מדינות. גם מישראל תצא משלחת לתערוכה, כאשר נציגי מרכז הירידים של דיסלדורף בישראל, חברת איטקס שירותי תערוכות, מצפים לכ-3,000 מבקרים מישראל לפחות.

אחד המסרים המרכזיים שיועברו באירוע רב המשתתפים, הוא שלמרות כל החידושים בתחום, הכל בסופו של דבר מסתיים במוצר דפוס כלשהו. דוגמה לכך היא תעשיית הקופונים שמשגעת את העולם. ההצלחה הזו מתאפשרת בזכות החיבור בין המדיה החברתית לעולם הזיהוי מבוסס מקום, אולם הקופונים בסופו של דבר מודפסים על נייר. דוגמה אחרת היא תעשיית הברקודים, שנסרקים על ידי כל טלפון חכם, אבל מבוססים על מוצרי דפוס דווקא.

בפרסומים המקדימים לתערוכה אפשר למצוא את המסר המעניין הבא: "הדפוס הדיגיטלי, האינטרנט, ה-iPad והטלפונים החכמים משנים את פני תעשיית הדפוס וההוצאה לאור, אבל המילה האחרונה טרם נאמרה". למעשה, המהפכה הדיגיטלית רק בעיצומה. תהליכים שלמים של ההדפסה, קדם הדפסה, הכנה והוצאה לאור, הפכו זה מכבר לממוחשבים, ומהווים חלק בלתי נפרד מתעשיית ההיי-טק. אפשר להזכיר בראשי פרקים את הדיו הדיגיטלי – אותו פיתחה אינדיגו (Indigo) הישראלית, זיהוי דיגיטלי באמצעות שבב RFID ואפילו טכנולוגיית ה-NFC שתופסת תאוצה, מסתיימת בסופו של דבר באחד מהתוצרים של תעשיית הדפוס.

כל הנתונים הללו מאפשרים לוורנר דורנשידט, נשיא ומנכ"ל מרכז הירידים של דיסלדורף, להישמע אופטימי מאוד לגבי התערוכה השנה. בראיון שהעניק למגזין Drupa, שיצא לאור על ידי הנהלת היריד לפני כמה ימים, אומר דורנשידט בין היתר, כי למרות כל החששות – מספר המציגים השנה לא ירד.

עולם ההוצאה לאור והדפוס נראה היום אחרת לחלוטין מאשר לפני ארבע שנים. חלק מהחברות, למשל, נעלמו לחלוטין ובתערוכה עצמה צפויים להודיע מספר חברות גדולות על מיזוגים ורכישות מפתיעים למדי. מצד שני, יהיו השנה גם הופעות בכורה של חברות ומיזמים חדשים, שצצים כדי לתת פתרון לחיבור בין הניו-מדיה לדפוס הקונבנציונלי.

כל אלו יבואו לידי ביטוי במרכז החדשנות, שימוקם באולם מספר 7. נשיא מרכז הירידים של דיסלדורף גאה מאוד באולם זה, שלדעתו משקף את העידן החדש שבו אנו מצויים. אולם מספר 7 יהווה מקום מפגש עבור כל מקבלי ההחלטות בעולם הדפוס וההוצאה לאור, שיבואו לראות את הכיוונים העתידיים בהם ישקיעו.

"עם כל הכבוד לניו-מדיה, כפתור ההדפסה עדיין עובד שעות נוספות", אומר דורנשידט. "חלק גדול מכמות המידע שאנו מייצרים מוצא את עצמו על הנייר, וזה כבר השטח של תעשיית הדפוס. עכשיו צריך לשבת ולראות איך עובדים ביחד".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לגרמניה

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דפוס אונליין iCopy

    "עם כל הכבוד לניו-מדיה, כפתור ההדפסה עדיין עובד שעות נוספות". הכותרת הזו ממצה בדיוק את מהות הנושא. לא רק שהאינטרנט לא הרג את המודפס, אלא הוא אף חיזק אותו. מי שיודע לשלב בין שני העולמות הללו, הפרינט והדיגיטל, בהחלט יכול להרוויח.

אירועים קרובים