תוכן שיווקי

לקראת אירוע | ההזדמנות העסקית של הטיפול ב-Big Data

נס-גילון מקימה בימים אלה מעבדה יחודית לתחום ה-Big Data

29/02/2012 15:15

Big Data הוא מונח המתייחס למקורות מידע חדשים בארגונים המהווים הזדמנות חדשה להפקת מידע עסקי. מקורות אלו, בעלי נפח ומורכבות עצומים, מהווים אתגר טכנולוגי גדול לכל ארגון. יחד עם זאת הם מאפשרים להגיע לתובנות שלא היו אפשריות קודם ויכולות להיות בסיס ליוזמות עסקיות חדשות שיקדמו את הארגון.

אביבית שוהם, מנהלת חטיבת הייעוץ בנס-גילון, זרוע הבינה העסקית של נס טכנולוגיות, מציינת כי Big Data כולל ארבעה פרמטרים: Volume – מידע בעל נפח משמעותי; Velocity – מידע שצריך לעבור עיבודים בנפח גבוה; Variety – מידע מסוגים וממבנים שונים; Value – ערך עסקי. הטיפול בהררי המידע, הכולל נתונים מובנים ונתונים לא מובנים, כדאי רק אם בסופו של דבר יופק ערך אמיתי לארגון.

"מבחינה טכנולוגית חלו התפתחויות המאפשרות לשמור היקפים עצומים של מידע מובנה ובלתי מובנה, תוך שימוש ביכולות מיחשוב מקבילי (MPP), על בסיס פלטפורמות 'זולות' יחסית של היצרנים הגדולים", אומרת שוהם. "זאת – לצד שימוש בכלים, מתודולוגיות ופלטפורמות פיתוח מעולם ה-open source דוגמת Hadoop, Nosql ,Mapreduce וכדומה, שלא מחייבים קניית 'מכונה' ייעודית. היצרנים הגדולים רכשו או פיתחו בסיסי נתונים אנליטיים המותקנים על חומרה ייעודית (appliances) כדי לתמוך בנפחים גדולים ובעיבודים מורכבים וחלקם גם תומכים במבני הנתונים הייחודיים של עולם ה-open source. דוגמאות: IBM-Netezza,  ORACLE- Exadata/Exalytics, EMC-Greenplum, HP-Vertica, SAP-Sybase".

הדור הבא של מחסני נתונים, לצד הפלטפורמות הפתוחות, משלב פונקציונליות שתשפר לאין ערוך ביצועים של עיבודים מורכבים, כגון  חיזוי בזמן אמת, יכולת ניתוח ואחזור טקסטואלי (בארץ, יש להשתמש בכלים שתומכים בשפה העברית גם מבחינת מילון מילים וגם מבחינת ניתוח לשוני ברמות שונות),יכולת לחבר נתונים מובנים (שמהווים את מקורות המידע הקלאסיים למידע עסקי) עם נתונים לא מובנים, ביצוע ניתוחים של סדרת פעולות מעורבות (כמו אופן גלישה באתר), איתור תבניות וחריגים לצורך הבנת דפוסי שימוש או גילוי הונאות ועוד.

מבחינה עסקית, הטכנולוגיות החדשות מאפשרות יישומי Big Data מתוחכמים, המתבססים על יכולות עיבוד מואצות לנפחי הנתונים הגדולים. שוהם מציינת מספר דוגמאות ליישומים:

•    מיצוי מידע מתכתובת פנימית וחיצונית בארגון, הערות טקסטואליות של נציגים במערכת CRM, תגובות באתר החברה וכו'.

•    ניתוח והבנת הרגשת הלקוח (Sentiment Analysis) כלפי הארגון, בקרב לקוחות קיימים, לקוחות של ארגונים מתחרים וכלל האוכלוסייה. הדבר מתבצע באמצעות זיהוי תבניות שיחה לחיפוש אחר מילים רלוונטיות וסנטימנט כללי (מקורות המידע הם כלי רשתות חברתיות, אתרי תוכן פורומים ובלוגים וניתוח האינטראקציה עם הלקוח)

•    שיפור הנתונים על הלקוח הקיימים בארגון, כגון באילו ערוצים חברתיים פועל הלקוח, מהם תחביביו, מיהם חבריו וכדומה.

•    טיפול בשרשרת אירועים מורכבת והסקה לגבי תמחור נכון של פעולות או מבצעי שיווק.

•    הקמת מנגנונים לאיתור הונאות. ואיתור תבניות המייצגות אירוע קריטי כגון הלבנת הון, מעילה, אירוע בטחוני וכו'.

•    בחברות סלולר – מעבר על רשומות CDR בחיפוש אחר סיבות לתקלות שגורמות להתנתקויות של שיחות.

•    בחברות המספקות שירותי רפואה – קישור מידע עיקרי שנלקח ממסמכים רפואיים למידע מרשומות הלקוח.

•    מעבר על רשומות מידע רפואי והסקה לגבי אופציות טיפול טובות יותר לבעיה רפואית או גילוי של תגובות שליליות לטיפול שניתן.

נס-גילון רואה בתחום ה-Big Data מנוע צמיחה לדור הבא של עולם מערכות המידע. בדור שבו יחידות המחשב של ארגונים אמורות להוות גורם מסייע באופן אקטיבי לשיפור הביצועים העסקיים, יישומים מסוג זה יכולים להוות תרומה משמעותית. בימים אלו מוקמת מעבדה ב-cloud לבחינת כלים שונים והאינטגרציה ביניהם לצרכי ניתוחים למתן ערך עסקי ללקוחותינו.

לנס-גילון יש גם יכולות טכנולוגיות רחבות, כולל ניסיון עשיר בתחום ה-BI. בנוסף, החברה מספקת פתרונות לניתוח לשוני של טקסט ומוצרים ייחודיים נוספים. מומחי נס-גילון יודעים לזהות את התועלת העסקית שארגונים מתחומים שונים יכולים להפיק מפתרונות אלו. החברה מקימה בימים אלה, מעבדה טכנולוגית שבה יותקנו כלים מתקדמים אשר יאפשרו העמקה של הידע בתחום ה-Big Data ויתבצעו הדגמות של יכולות עסקיות.

אירועים קרובים