מנוג' סקסנה, יבמ: "בעולם בו אחת מחמש אבחנות רפואיות שגויה רק ה-IT יכול לסייע ולהציל חיים"

"רק ה-IT יכול לשנות את המצב שבו המידע הרפואי מוכפל מדי חמש שנים, אבל 81% מהרופאים בעולם מקדישים להתעדכנות במקצועם פחות מחמש שעות בחודש", אמר מנוג' סקסנה, מנכ"ל פתרונות ווטסון ביבמ ● הוא ציין, כי אחרי המגזר הבריאותי, ווטסון החל השבוע להיכנס למגזר הפיננסי, לאחר הסכם שנחתם להטמעת פתרונות ווטסון במערך המיחשוב של סיטי בנק

"המידע הרפואי מוכפל מדי חמש שנים, אבל 81% מהרופאים בעולם מקדישים להתעדכנות במקצועם פחות מחמש שעות בחודש. אחת מכל חמש אבחנות רפואיות מתבררת כשגויה, ורק ה-IT יכול לשנות מצב עגום זה", כך אמר מנוג' סקסנה, מנכ"ל פתרונות ווטסון (Watson) ביבמ (IBM).

סקסנה דיבר ביומו השלישי והאחרון של כנס Pulse2012, שנערך השבוע בלאס-ווגאס. לכנס, המתקיים במרכז הכנסים במלון MGM בעיר ההימורים, הגיעו יותר מ-8,000 משתתפים מ-79 מדינות – לקוחות ושותפים עסקיים של הענק הכחול. הוא נערך תחת המוטו "עסקים ללא גבולות".

בדבריו ציין סקסנה שלאחר כניסת פתרונות ווטסון לעולם הבריאות, המגזר הבא אליו ייכנס מחשב העל של הענק הכחול יהיה המגזר הפיננסי. כך, סיפר, השבוע נחתם הסכם להטמעת פתרונות ווטסון במערך המיחשוב של סיטי בנק (CityBank).

הוא תיאר את אבני הדרך בהתפתחות הפרויקט. "הפיתוח של ווטסון החל ב-2006, אז הבינו בענק הכחול את הצורך בטיוב ובאיכות מידע מחד לצד הצורך בניתוח חכם יותר שלו מאידך", אמר. "השלב הבא היה כאשר בפברואר 2011 מחשב העל ניצח את אלופי האלופים של שעשועון הטריוויה ג'פרדי (Jeopardy). באוגוסט האחרון נכנסו פתרונות ווטסון לעולם הבריאות והשבוע, כאמור, למגזר הפיננסי".

"אמנם, רק פחות משליש מהאנושות נמצא כיום ברשת – שני מיליארד איש ואישה", אמר סקסנה, "אבל העולם הופך להיות יותר ויותר ממוכשר ומקושר, וכבר כיום יש טריליון מכשירים ורכיבים המקושרים ביניהם. 90% מהמידע שיצרה האנושות בכל ההיסטוריה שלה נוצר בשנתיים האחרונות, כאשר 80% ממנו הוא מידע בלתי מובנה". הוא אמר, כי ייחודו של ווטסון הוא ביכולתו לשלב בין מידע מובנה ובלתי מובנה עם היכולת לענות על שאלות שמגיעות ממידע בלתי מובנה. "הקושי העיקרי של מחשבים", אמר סקסנה, "הוא להבין ידע אנושי".

הוא ציטט מחקר שערך המכון לערך עסקי של יבמ שלפיו בינה עסקית וניתוח עסקי מצויים בעדיפות הראשונה של המנמ"רים כבר שנתיים ברציפות. זאת, לצד העובדה שהם, לדבריו, "טובעים בנתונים ולא מצליחים להפיק מהם ערך".

מה כולל ווטסון?
לדברי סקסנה, "ווטסון מורכב מ-41 מערכות IT, מבין שפה פשוטה ויש לו יכולת לברור בתוך שלוש שניות פריטי מידע מתוך 200 מיליון דפים. כמו כן, הוא מסוגל לייצר הנחות עתידיות על בסיס דפוסי התנהגות והתנהלות מהעבר והוא לומד ומאמץ תפיסות תוך כדי תנועה".

הסיבה שהחברה החליטה להתחיל בבניית פתרונות מבוססי טכנולוגיות ווטסון בעולם הבריאות היא, כך סקסנה, ריבוי השגיאות באבחונים רפואיים וההשפעה של ריבוי שגיאות אלה על התוצאה הסופית – סבל מתמשך ומיותר לחולים, או מוות. הוא ציטט מחקר לפיו במהלך אבחון של חשד לסרטן, כמות השגיאות נעה בין 20%-44%. לאחר מכן, הוא תיאר כיצד השימוש בפתרונות ווטסון יכול לייעל את האבחון הרפואי ובעקבותיו את הטיפול בחולים. כך, אמר, כאשר אישה הולכת לרופא המשפחה שלה ומתלוננת על כאבים, הטכנולוגיה מחברת נתונים רפואיים על ההיסטוריה הרפואית שלה לצד ההיסטוריה הרפואית של בני משפחתה הגרעינית. "בכל חיבור של עוד נתונים מתקבל ייעול באבחון והדיוק באבחנה נעשה גדול יותר, תוך צמצום כמות השגיאות", אמר.

לדבריו, "כיום לא נעשה חיבור בין רופא המשפחה ובין המידע על המטופל. כך אנחנו מצויים במצב שבו יש בידיו של מי שאמור להכיר הכי טוב את המטופל פחות ממחצית המידע אודותיו". סקסנה הוסיף, כי חלק מהבעיה נובע מכך שרוב המידע הרפואי הוא מידע בלתי מובנה, ובכלל זה רשימות הרופא ותקצירי שחרור החולים.

עוד אמר סקסנה, כי "שילוב בין המידע הרפואי הרב שנוצר ונאגר אודות מטופל לצד ניתוח אנליטי של המידע מאפשר גם חיזוי ממוחשב של ההיבטים הרפואיים העתידיים. מימוש טכנולוגיית ווטסון בעולם המידע הרפואי הוא יקר ערך, כיוון שעולם הבריאות הוא אחד העולמות שכמויות המידע הנוצרות ונאגרות בהם הן עצומות. אנחנו יכולים להציג פתרונות חדשניים שמשפרים ומייעלים את הטיפול בחולה מחד ובו זמנית מצמצמים את העלויות הכוללות. זאת, בעזרת פתרונות אנליטיים הממוקדים בתחומים שנשענים על ניתוח מעמיק של תוכן ומידע בלתי מובנה לצורך קבלת החלטות".

מחקר שציטט סקסנה ממגזין מדע רפואי העלה שניתן היה למנוע אחד מכל חמישה אשפוזים חוזרים בארצות הברית – מה שהיה גורם לחיסכון של יותר מ-17 מיליארד דולרים מתוך תקציב של 102.6 מיליארד דולרים, במסגרת תוכנית Medicare. לדבריו, "ארגוני רפואה – קופות חולים ובתי חולים – טובעים כיום בכמויות הנתונים שנוצרות ומתקשים להוציא מתוך ים המידע הזה תובנות שעל בסיסן ניתן לתכנן פעילות עתידית".

סקסנה אמר בציניות, כי "במקרים רבים ארגונים אינם זקוקים למערכת מבוססת ווטסון. כל מה שנדרש מהם הוא לשדרג את תשתיות ה-IT שלהם או להטמיע כלי BI". הוא סיים באמרו, כי "אני נרגש להיות במקום שמסייע להצלת חיים מבוססת IT. יש לנו דרך רבה לעבור ואנחנו רק בתחילת המסע".

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    ה IT אינו פיתרון לכל בעיה... בעיות חלוקת קשב זמן וכדומה מחייבות הערכות במה האנושית ולא רק הטכנולוגית.

אירועים קרובים