תוכן שיווקי

לקראת אירוע | אתגרים בפיתוח מערכות מידע ארגוניות למובייל

14/03/2012 15:27

מאת איל פייפל, CTO מג'יק תעשיות תוכנה

בשנתיים האחרונות אנו עדים לגידול דרמטי במכירת מכשירי סמארטפון שונים ברחבי העולם. לראשונה בהיסטוריה של עולם המחשוב, עקפו מכירות הטלפונים החכמים, את מכירות המחשבים ברחבי בעולם. בשנת 2011 לבדה נמכרו כ-490 מיליון סמארטפונים – 71 מיליון מכשירים יותר ממספר המחשבים שנמכרו באותה תקופה.

מגמה זו של חדירת מכשירי הסמארטפונים לחיינו הפרטיים והעסקיים, גורמת לארגונים להאיץ את קצב הכניסה שלהם לתחום מערכות מידע ארגוניות התומכות בסמארטפונים. על מנת להיכנס לתחום זה, מחלקות IT רבות נאלצות ללמוד את תחום הפיתוח החדש- פיתוח לסמארטפונים.

האתגר העסקי
עולם מערכות המידע העסקיות לארגונים, בצד משתמש הקצה, נשלט ברובו על ידי מערכת ההפעלה "חלונות" של מיקרוסופט: כ-98% מתחנות הקצה בעולם (בארגונים) מבוססות חלונות. הגמוניה זו של מערכת ההפעלה חלונות מאפשרת לארגונים לפתח מערכות למספר מצומצם של סביבות כאשר קל יותר לאמוד את השונות והסיכונים. עולם הפיתוח למובייל הינו ההיפך הגמור מהעולם "הבטוח" של מערכות מידע מבוססות חלונות. ארגון המבקש לפתח מערכות מידע לסמארטפונים נתקל בעולם הטרוגני, בו יש מספר מערכות הפעלה נפוצות ומנגד אין מערכת הפעלה אחת השולטת בשוק.

עקב ריבוי מערכות ההפעלה, מחלקות ה-IT בארגון נדרשות לרכוש ידע ומיומנות במספר שפות פיתוח ומערכות הפעלה, מה שגורם לארגון לפתח את אותה אפליקציה מספר פעמים, עבור מספר מערכות הפעלה שונות. חברות נאלצות להגדיל את מצבת כוח האדם, להכפיל את  כמות הפרויקטים ולהשקיע במשאבים וזאת על מנת לשמור תאימות לסביבות המרובות. באופן כללי, רמת הסיכון בפרויקטי מובייל היא גבוהה משמעותית מפרויקטים לסביבת דסקטופ.

האתגר הטכנולוגי
פיתוח מערכת מידע ארגונית למגוון סביבות, מזמנת אתגרים רבים למחלקות IT. לצד העלויות הגבוהות, המורכבות והסיכונים, ניתן למנות ארבעה אתגרים משמעותיים בתהליך הפתוח והתחזוקה של המערכות:

•    ריבוי מערכות הפעלה – המאלץ צוותי פיתוח ללמוד ולפתח במקביל למספר מערכות הפעלה, תוך שימוש בכלים שונים לכל סביבה.
•    פיתוח צד השרת ותווך התקשורת – מרבית הכלים הקיימים לסביבות המובייל השונות הם כלי קליינט בלבד, ואינם מספקים יכולות שרת. בסביבות ארגוניות, היכולת להתממשק בקלות למידע ארגוני היא קריטית להצלחת המערכת.
•    דרישות המשתמשים – בשונה מעולם הדסקטופ הארגוני, למשתמש בסמארטפון יש ציפיות אחרות וגבוהות בנושאים כמו חוויית השימוש, קלות ההפעלה, פשטות הלימוד וכדומה. על צוותי הפיתוח הארגוניים להתאים את עצמם לדרישות חדשות אלה.
•    עדכוני גרסאות ושוני בין גרסאות – תמיכה בו זמנית במספר מערכות הפעלה מחייבת "מרדף" אחרי עדכונים ושינויים תכופים
המענה של מג'יק

חברת מג'יק מציעה  פלטפורמת פיתוח מקיפה לפיתוח מערכות מידע ארגוניות הן ליישומי שרת ודסקטופ והן ליישומי מובייל (עבור סמארטפונים ומחשבי לוח). המענה של מג'יק מאפשר פיתוח לכל סביבות הריצה הנתמכות במאמץ פיתוח יחיד, קרי- "פתח פעם אחת והרץ על מספר מערכות הפעלה". פלטפורמת מג'יק מאפשרת פיתוח בכל אחת מהארכיטקטורות המקובלות היום בעולם המובייל:

•    מודל ה-App – בו יש קליינט המותקן על המכשיר המספק יכולות Native של המכשיר, גם בממשק המשתמש וגם בגישה ליכולות מקומיות של המכשיר כמו GPS או מצלמה
•    מודל ה-Container – בו יש קליינט המותקן על המכשיר, אבל ממשק המשתמש ממומש באמצעות HTML5
•    מודל Browser – בו אין קליינט, והאפליקציה רצה בדפדפן האינטרנט של המכשיר, תוך התאמה לסביבת מובייל

הפלטפורמה תומכת במערכות ההפעלה הבאות, בקליינט: iOS, Android, BlackBerry, Windows Mobile, Windows ובשרת: Windows, Solaris, AIX, Series I, Linux.

היתרונות הייחודיים לפיתוח למובייל באמצעות פלטפורמת הפיתוח של מג'יק:

•    פיתוח מערכות מידע עסקיות אמיתיות לאנטרפרייז
•    ריצה על מגוון מערכות ההפעלה במודלים שונים (App, Container, Browser), כולל ריצה Native על המכשיר בעזרת קליינט ייעודי
•    תאימות לעתיד ותמיכה במערכות הפעלה המתעדכנות תדיר
•    פיתוח מקצה לקצה- גם צד השרת וגם צד משתמש הקצה
•    רמת אבטחת מידע גבוהה
•    אינטגרציה מלאה עם מערכות המידע של הארגון

אירועים קרובים