תוכן שיווקי

לקראת אירוע | סוד תעשיית המשחקים וכיצד הוא יכול לשמש את הארגון העסקי

15/03/2012 16:08

מאת דורון פרימו, מנהל שיווק Aman UI&Design, קבוצת אמן

אחת המילים החמות ביותר בשנה האחרונה בתחום חוויית המשתמש היתה (ועודנה) – גיימפיקיישן (Gamification – מִשחוּק). בבסיסה עומדת התפיסה שאפשר לקחת רעיונות ומנגנונים מעולם המשחקים ולהפעיל אותם במקומות שדווקא לא קשורים למשחקים באופן ישיר, כאשר המטרה הינה להשפיע על התנהגות המשתמשים ולגרום להם ליהנות מהשימוש באפליקציה, כך שירצו להשתמש בה יותר.

ילדי בית ספר יסודי משחקים כיום במשחקים ב-PC, בטאבלטים ובסמארטפונים. רוב המשחקים באנגלית, ללא מדריך למשתמש, לחלקם מורכבות תפעולית לא מועטה ובחלקם נדרשת התמודדות עם כמויות מידע גדולות וזמן קצר מאוד לביצוע הפעולה הנכונה. למרות זאת, הם מצליחים לשחק ולהתרכז ואף שואבים הנאה רבה, שלא לומר – התמכרות למשחק ורצון להשתפר. ניתן למצוא קווים דומים גם בעבודה של אנשים בוגרים עם אפליקציות מקצועיות לאורך זמן.

מה גורם לשחקן אותה תחושה טובה של הנאה, ריכוז והתמכרות למשחק? יש סוד בתעשיית המשחקים –  סוד שכדאי לשוק האפליקציות ומוצרי התוכנה המקצועיים לנסות ולקחת בו חלק.

•    גילוי עצמי של איך משחקים
משחקים טובים מנחים את השחקן כיצד לשחק, על ידי שימוש בפידבקים של סאונד, מהירות תגובה, שינויים בכפתורים, הנחיית טקסט ועוד. אלמנט החשיפה העצמית עובד חזק על יצר הסקרנות שלנו וכמובן מחדד את החושים בעת המשחק עצמו.

•    רמת קושי הולכת ומתפתחת
קיימת התפתחות הדרגתית של עלייה ברמת הקושי במשחק, בכמות הפעולות (הכלים) הנדרשים לביצוע המשימה, התפתחות בכמות המידע ואופן הצגתו – עם ההתקדמות במשחק.

•    Submit Score  (שתף תוצאה)
טרנד חם אשר מאפשר לשחקן להראות לכל העולם הווירטואלי שלו עד כמה הוא טוב במשחק ביחס לאחרים.

•    קצת יותר מהעולם האמתי
עולם הרגשות והתחושות שלנו במשחק הוא "גדול מהחיים" – במהלך משחק "מותר" לבטא רגשות באופן יותר מוחצן וגדול מאשר הינו עושים בעולם האמתי. איכות הגרפיקה, יכולות התלת ממד המשתפרות, איכות התאורה, העלילה המתפתחת הסצנות, הסאונד והפסקול מושקעים הופכים את המשחק למרתק.

איך כך זה מתורגם לעולם הארגוני העסקי?
תעשיית המשחקים האמריקאית מגלגלת מחזורים ענקיים, יותר מכל תעשיית הסרטים והטלוויזיה ביחד. לעומת זאת, כסף רב וזמן יקר מתועלים שנים רבות להכשרת משתמשים והטמעה נכונה לעבודה על אפליקציות מקצועיות. אתם מצליחים לדמיין שבמוצר CRM המוטמע בשירות לקוחות, במערך מכירות והתמיכה של ארגון גדול ומרובה משתמשים כגון בנק או חברת תקשורת ישלבו אלמנטים משחקיים? אתם מדמיינים אתר למסחר בניירות ערך שמשתמשים בו גם סוחרים מקצועיים וגם אנשים מן השורה משלב אלמנטים משחקיים? ברור שכן. העולם צועד לכיוון זה והארגונים מבינים שכדי שהעובדים שלהם והלקוחות שלהם יעשו שימוש באפליקציות ובאתרים בהם הם השקיעו כל כך הרבה, עליהם לשלב אלמנטים מוצלחים מעולם הגיימינג.

לסיכום, שוק פיתוח מוצרי תוכנה עדיין מחפש דרך טובה להביא את "כל מה שמשחק עבורנו" לתוך מוצר תוכנה או לומדה מקצועיים. אך משלבים Gamification? כיצד להכניס למשתמש עסקי מוטיבציה של שחקן? כיצד לעודד אנשים לבצע מטלות בנאליות בצורה שלא תשעמם? העסק לא פשוט, התעשייה בתחילת הדרך בתחום זה וברור שנדרש לעשות זאת בזהירות ובחוכמה. את התשובות מתחילים לתת כיום מומחים לפסיכולוגיה ופיתוח משחקים, מומחי GUI, מהנדסי אנוש, אנשי חווית משתמש, עיצוב גרפי ועיצוב מוצרים. לכולם ברור כי הפער הגדול שבין חוויה של משחק, לשימוש במודול רכש ב-ERP הארגוני חייב להצטמצם.

אירועים קרובים