STKI: שוק ה-IT בישראל יגדל השנה ב-3.7% ויעמוד על 6.1 מיליארד דולרים

תחום החומרה יצמח בפחות מ-2%, התוכנה ב-5.5% והשירותים ב-4% ● מטריקס מדורגת, שוב, בראש רשימת חברות האינטגרציה ושירותי התוכנה ● HP ניצבת בראש טבלת חברות המיחשוב הכולל - תוכנה, חומרה ושירותים, זו השנה הרביעית ברציפות ● ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI: "השנה לא תהיה טובה ולא תהיה קלה"

שוק המיחשוב הארגוני בישראל צפוי לצמוח השנה ב-3.72% ולהגיע להיקף של 6.137 מיליארד דולרים – כך על פי התחזית השנתית של חברת המחקר והייעוץ STKI. התחזית הוצגה היום (ב') על ידי ד"ר ג'ימי שוורצקוף – מנכ"ל STKI, בכנס השנתי של החברה, שנערך במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. על פי הנתונים, ב-2011 ניכר גידול משמעותי לעומת זה הצפוי השנה. כך, היקף ההשקעות במיחשוב בישראל עמד בשנה החולפת על 5.917 מיליארד דולרים – עליה של 11.9% לעומת 2010.

הצמיחה, כך מעריכה חברת המחקר, צפויה לגדול בשנה הבאה: ב-2013 היקפה אמור לעמוד על 6.659 מיליארד דולרים, המשקפים גידול של 8.5% לעומת השנה. שיעור הצמיחה השנה, מציינת STKI, בא לידי ביטוי בגדלים שונים בתחומי העיסוק של ענף ה-IT בישראל. כך, תחום החומרה צפוי לצמוח השנה פחות מכלל שיעור הצמיחה, ולעמוד על 1.82% – נתון המשקף 1.73 מיליארד דולרים. תחום התוכנה צפוי לעמוד על 1.288 מיליארד דולרים – גידול של 5.49%. תחום השירותים צפוי להגיע השנה ל-3.119 מיליארד דולרים, נתון המשקף גידול של 4.07%.

מבחינת פילוח המגזרים בשוק, הרי שהמגזר הציבורי – הכולל את הממשלה, הביטחון, החינוך והבריאות, הוא הגדול ביותר בהיקפו מתוך כלל שוק ה-IT המקומי ועומד על 33.8%. שני אחריו הוא המגזר הפיננסי, שחלקו מכלל שוק ה-IT עומד על 21.3% והוא כולל את הבנקים, חברות הביטוח וחברות האשראי. מגזר התעשייה והקמעונאות אוחז בנתח שוק של 15% ולאחריו מגזר ההיי-טק וה-IT, המהווה 12.3% מהשוק. מגזר התשתיות והתחבורה אוחז בנתח שוק של 8.5% מכלל שוק ה-IT ולאחריו מגזר הטלקום והמדיה – 5.1% והעסקים קטנים-בינוניים – 3.7%.

הדירוג השנתי
גולת הכותרת בהרצאתו של שוורצקוף, כמדי שנה, הייתה דירוג החברות הספקיות בארץ, לפי מדדים שונים. גם השנה החליטה STKI לפלח את הדירוגים לכמה תתי-ענפים, בשל מורכבות הענף, והרצון לתת ביטוי נאמן יותר למה שקורה בשוק. המחקר התבסס על ראיונות עם מנמ"רים וספקים בשוק ה-IT, כשהדירוג נעשה בשקלול של מחזורי מכירות של הספקיות, עם "מודעות נתפסת" (Mind Share) – מדד שמציין את כמות הלקוחות החושבים על המוצר או השירות של הספק, ברגע שהם חושבים על מוצר או שירות באותה קטגוריה.

בטבלה המדרגת את ספקיות ה-IT הגדולות, המוכרות הכל – גם תוכנה, גם חומרה וגם שירותים, ניצבת במקום הראשון HP ישראל, זו השנה הרביעית ברציפות. לאחריה מדורגות מלם-תים, מטריקס, יבמ (IBM), חברת One1, בינת, נס טכנולוגיות, טלדור, מיקרוסופט (Microsoft), סמסונג (Samsung), דל (Dell) סיסקו (Cisco), אורקל (Oracle), א.מ.ת. מיחשוב, קבוצת יעל ו-י.א. מיטווך.

הדירוג המעניין ביותר הוא זה של חברות האינטגרציה, "ספקיות שירותי ערך מוסף", שם התחרות בין החברות בשוק גדולה מאוד. בראש הטבלה, לפי STKI, ניצבת, שוב, מטריקס. בשנה שעברה היא חלקה את המקום הראשון בדירוג עם מלם-תים, שהשנה דורגה שנייה. לאחריהן מדורגות בסדר הבא: נס ישראל, HP ישראל, טלדור, One1, יבמ ישראל, קבוצת יעל, בינת, אדוונטק, בזק בינלאומי, א.מ.ת. מיחשוב וקבוצת אמן.

חומרה ותוכנה
שוק החומרה צפוי לעלות השנה, כאמור, פחות מכלל שיעור הצמיחה, ולעמוד על 1.82% – נתון המשקף 1.73 מיליארד דולרים. ב-2013, כך על פי STKI, הוא צפוי לחוות צמיחה בשיעור גדול יותר, של 3.35%. בראש מצעד החברות הפועלות בשוק זה ניצבת HP ישראל, ולאחריה מלם-תים, בינת, סמסונג, יבמ ישראל, דל, One1, סיסקו, לנובו (Lenovo), קבוצת iCon – מפיצת מוצרי אפל (Apple), י.א.מיטווך, א.מ.ת. מיחשוב, טלדור, EMC ישראל ונט-אפ (NetApp) ישראל. שוק החומרה כולל מכירות של שרתים, תחנות קצה, מערכי אחסון, רכיבי ומוצרי תקשורת והדפסה.

עולם מוצרי התוכנה המקומי צפוי לחוות השנה צמיחה של 5.49% ולעמוד, כאמור, על 1.288 מיליארד דולרים. ב-2013 הוא צפוי לחוות צמיחה נוספת, בשיעור 7.9%. בראש ספקיות התוכנה, ניצבת כצפוי, מיקרוסופט, ולאחריה, בסדר יורד: אורקל, יבמ, וסאפ (SAP). במקום החמישי מדורגת נס, בשל פעילותה בעולמות סאפ ואורקל. אחריה מטריקס, בשל פעילותה, בין השאר, עם ביזנס אובג'קטס-סאפ, BMC, קומפיווור (Compuware) ורד-האט (RedHat). סוגרות את הרשימה One1, מלם-תים, בינת וקבוצת אמן – בשל פעילותה עם אינפורמטיקה (Informatica) וסיטריקס (Citrix).

ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. צילום: קובי קנטור

"השנה לא תהיה טובה ולא תהיה קלה"
בראיון לאנשים ומחשבים אמר ד"ר שוורצקוף, מנכ"ל STKI, כי מגמות-על החלו ועתידות לשנות באופן דרמטי את שוק ה-IT המסורתי. המיחשוב הקלאסי, ציין, כולל את הטיפול בתחנות הקצה – הניידות והנייחות, הדואר האלקטרוני הארגוני, מסרים מיידיים (IM), ניהול תוכן, תקשורת אחודה, מיחשוב ארגוני, דטה-סנטר, מחסן נתונים ארגוני (DWH), ובסיסי הנתונים.

כעת, אמר ד"ר שוורצקוף, על המנמ"רים להתמודד מול כמה חזיתות המייצגות את השינויים הטכנולוגיים. האחת היא ניידות חכמה, הכוללת את השימוש של העובדים ברכיבי מיחשוב אותם הם מביאים מהבית – טלפונים חכמים ומחשבי לוח. מגמה זו מושפעת ממגמת ה-"הצטרכנות" של ה-IT, והיא מביאה להעצמה של השיתופיות של העובדים במידע הארגוני על גבי הרכיבים הניידים. "המשתמש הוא זה שמחליט מה יימצא על גבי המובייל", אמר, "זה אמור לשנות את כל 'חוקי' ה-IT שהכרנו עד היום, לרבות שינוי בארכיטקטורת המיחשוב הארגוני, האופן בו המשתמשים צורכים מידע ארגוני והאופן בו עסקים פועלים, בשל העמקת החדירה של המסחר המקוון. זאת לצד הצורך לספק למשתמשים שירותים מבוססי הקשר והצורך לטפל בניהול רכיבים ניידים, MDM, שגם עימה ייאלץ להתמודד המנמ"ר".

המגמה השניה, אמר, היא העלייה בחשיבות המידע, והצורך של ארגונים לטפל ב-Big Data. "בסיס הנתונים הרלציוני מת", אמר ד"ר שוורצקוף, "כי כעת נדרש שימוש רב-פעמי לאותו מידע, על גבי יישומים רבים. זהו עולם נתונים חדש לגמרי, הדורש לטפל גם בנתונים מהמדיה החברתית. המנמ"רים יידרשו להעמיק את הטיפול בנתונים, להטמיע כלי BI וכלי ניתוח עסקי, לטובת שיפור בקבלת החלטות".

המגמה השלישית, ציין, היא בעולם התשתיות: "הדטה-סנטר ישתנה בגלל אספקת שירותי שירותי מיחשוב שונה מבעבר. המנמ"רים יידרשו לתפעול יעיל יותר, וזה יקרה, בין השאר בשל הטמעת מיחשוב ענן – פרטי, ציבורי וענן בן-כלאיים. כך, המיחשוב הארגוני יהפוך ל-'מפעל IT', והענן יעזור לתפעול התשתיות באופן יעיל וזול יותר".

לצד שלושת מגמות אלו, ציין, חלה עלייה בחשיבות של עולם ניהול הסיכונים. "העלייה בכמות ובאיכות מתקפות הסייבר בשנה החולפת, גרמה לכך שהמדינה צריכה להעמיק את הטיפול בתחום", אמר ד"ר שוורצקוף, "דרושות יותר רגולציות לתחום הסייבר ואבטחת מידע".

הוא ציין, כי "אחת הבעיות שראינו השנה, היא בנושא המשכיות עסקית. אנשים מדברים על זה, אבל אין להם מושג מה לעשות בבוא יום הדין. מה עושים אם הכל נופל? מה קורה כשהמעליות לא עובדות? איפה הגיבוי? אין BCP אמיתי ואנשים 'ישימו גז' על הנושא השנה". לצד ניהול הסיכונים, המליץ ד"ר שוורצקוף למנמ"רים לטפל גם בתחום ניהול פרויקטים, הבטחת איכות, וניהול גרסאות ומוצרים.

"על פי שקלול נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והנתונים שאספנו", סיכם ד"ר שוורצקוף, "המצב לא כל כך טוב. השנה לא תהיה טובה ולא תהיה קלה".

דירוגים נוספים
על פי ד"ר שוורצקוף, בעולם האחסון בישראל, EMC גדולה יותר בנתח השוק שלה לעומת מתחרתה, נט-אפ. את עולם רכיבי אבטחת המידע מובילה צ'ק-פוינט (CheckPoint), ולאחריה סיסקו, ואילו את עולם התוכנות לאבטחת מידע מובילה סימנטק (Symantec) ולאחריה צ'ק-פוינט. המטמיעות המובילות של פרויקטי אבטחת מידע הן, בסדר יורד: מלם-תים, א.מ.ת. מיחשוב, טראסטנט, 2BSecure, קומדע ו-ניו-אייג'. את תחום התוכנות לניהול פרויקטים מובילה בישראל מיקרוסופט, ולאחריה CA.

את עולם התוכנות לניתוח ולניהול מידע בישראל, לרבות BI, ניתוח עסקי, ניהול תהליכים עסקיים (BPM) ו-DW, מובילה אורקל, ולאחריה יבמ, סאפ, מיקרוסופט, מיה מחשבים – נציגת סאס (SAS), י.א. מיטווך, חילן – הבעלים של קליק-ויו (Qlikview), פנורמה, מלם-תים ו-Gstat.

את עולם ה-ERP מובילה, כך על פי חברת המחקר, סאפ, ולאחריה אורקל, מטריקס – מטמיעת תפנית, אשבל ו-One1. את מטמיעות פרויקטי ERP מובילה One1 ולאחריה נס ישראל, HP ישראל, אדוונטק, יבמ ישראל, מלם, טלדור, קבוצת יעל, מידעטק ומטריקס.

בעולם האירוח בדטה-סנטר, עם "שירותי אצבע" בלבד, מובילה Med-1, ולאחריה בזק בינלאומי, מלם-תים, HP ישראל ויבמ ישראל. את תחום האירוח המלא של דטה-סנטר, לרבות שירותי תחזוקה מלאים, מובילה יבמ ישראל, ולאחריה בזק בינלאומי, HP ישראל, 013-נטוויז'ן-סלקום ו-012-סמייל.

בראש דירוג עולם מיקור-החוץ ניצבת HP ישראל, ולאחריה יבמ ישראל, מלם-תים, נס ישראל, טלדור, מטריקס, החברה לאוטומציה, קבוצת אמן ובזק בינלאומי.

ד"ר שוורצקוף ציין את תחום הפיתוח לעולם הנייד כתחום עולה, וציין כי "מטריקס הולכת להרוויח מרכישתה את נטווייז". בראש דירוג החברות בתחום הפיתוח במובייל ניצבת מטריקס, ולאחריה נס ישראל, נטווייז (הדירוג נעשה בטרם הרכישה, י.ה.), NGSoft, איידיאומובייל ורילקומרס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים