המדען הראשי: "המענקים ניתנים להיי-טק על פי שיקולים מקצועיים ולא תורמים לריכוזיות במשק"

"העיקרון המרכזי העומד במרכז מדיניות בדיקת הבקשות למענקים הוא עיקרון הניטרליות", אמר אבי חסון, המדען הראשי של משרד התמ"ת, בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ● מהדיון עלה, כי רק 5% מתקציבי המדען הראשי מגיעים לחברות הקשורות בפירמות שנחשבות לפירמידה של המשק

רק 5% מתקציבי המדען הראשי מגיעים לחברות שקשורות בפירמות שנחשבות לפירמידה של המשק וכל יתר המענקים ניתנים על פי קריטריונים מקצועיים – כך עולה מדיון שקיימה היום (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא מדיניות המו"פ של המדען.

הדיון נערך לבקשת ח"כ עינת וילף (עצמאות), בעקבות מחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים שעולה ממנו חשש, כי פעילות המדען הראשי של משרד התמ"ת תורם לריכוזיות במשק ומונע ממנה. ח"כ וילף אמרה, כי "ההיי-טק הישראלי מצליח מאוד, מקדם ערכים חשובים של תחרות הוגנת, תגמול על כשרון ועבודה קשה, וחדשנות מתמדת בשוק גלובלי ולא חולה במחלות של הפירמידות העסקיות במשק. חשוב להבטיח שהוא לא יידבק, ולו במקצת, במחלות הריכוזיות של המשק הישראלי".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) אמר, כי למיטב ידיעתו, בהיי-טק הישראלי לא פועלים טייקונים. עם זאת, לדבריו, "ברור שחייבים להיות איזונים שונים בהעברת תקציבים מהמדען הראשי".

כאמור, במהלך הדיון התברר שהחששות לא מוצדקים. אבי חסון, המדען הראשי של משרד התמ"ת, הגיב לנאמר בדיון ואמר ש-"העיקרון המרכזי העומד במרכז מדיניות בדיקת הבקשות למענקים הוא עיקרון הניטרליות. הפרויקטים נבחנים בפרמטרים אובייקטיביים. עיקרון נוסף שנבחן הוא הפוטנציאל המסחרי של הפרויקט".

הוא התייחס גם לשאלת השקיפות והסביר שהמדען הראשי "בוחן את הקרביים" של חברות פרטיות. "עודף מידע על המענק הניתן עלול לחשוף מידע סודי אודות החברה שמקבלת אותו", הוסיף. הוא ציין גם, כי באופן מצרפי, ניתן לומר ש-16% מתקציב המדען הראשי הולך לחברות גדולות ו-84% – לחברות קטנות.

חסון ציין שהגיע לתפקידו לאחר 20 שנה בהיי-טק, שם גילה תעשייה המונעת בעיקר על ידי כשרון ויכולת. הוא הוסיף ואמר, כי הוכח שמו"פ מעודד תחרותיות במשק ומכאן החשיבות להענקת מענקי המו"פ.

יושבת ראש הוועדה, ח"כ רונית תירוש (קדימה), סיכמה את הדיון ואמרה שהיא שמחה לשמוע שההיי-טק לא נגוע בשאלת הריכוזיות. עם זאת, היא המליצה למדען הראשי להגביר את השקיפות ולהמשיך לדווח לוועדה בעתיד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גיל

    יחסית המדען נגוע פחות בריכוזיות אבל אם יעשו בדיקה איך מנוהלות החממות תראו ש... - כספי המדינה עוברים לגופים פרטיים אינטרסנטים - מזלזלים ביזמים - מקבלים החלטות לא סבירות לחברות שהם בוחרים - גם כאן צריך קשרים הדיונים והמצגות זה דבר יפה אבל אני מציע לחברי הכנסת אם זה באמת חשוב והם רוצים לבדוק יעילות חממות זה לקחת חברה שלא פנתה עדיין לחממות ולהתלוות אליה בתהליך מול החממות ואז תגלו שהמערכת לא פועלת לטובת הציבור והמדינה אלה לבעלי הזכיון

אירועים קרובים