הפיל שיפיל את עולם האחסון הישן?

את תוכנת Hadoop המקורית כתב בחור בשם דאג קאטינג, שבחר לקרוא ליצירתו על שם צעצוע הפיל של בנו ● האם הפיל הזה הוא עתידו של תחום האחסון בעידן ה-Big Data?

כנס מרכזי בנושא אחסון הפך למסורת שמתקיימת כבר שנים רבות. אבל כמו הרבה תחומים בתוך ענף ה-IT, גם האחסון אינו חסין מפני זעזועים ושינויים. נכון הוא שהתחזיות על קצב הגידול בנפחי המידע, ממשיכות להצית כל דמיון. הנתון הסקסי האחרון מדבר על זינוק של 650% בהיקפי המידע בתוך שנים בודדות – ואין ספק שאגפי מערכות המידע בארגונים יצטרכו לתת לזה מענה.

החדשות הפחות טובות הן אלו שמבשרות את המהפך: 85% מהמידע הזה לא מובנה, כלומר שלא ניתן יהיה לתת לו מענה במבנה בסיסי הנתונים המוכר לנו. המדובר באיי מידע, שהקושי הגדול ביותר הוא לארגן אותם בקבוצות, כדי שניתן יהיה לטפל בהם. על פי פיני כהן, אנליסט בכיר ב-STKI המתמחה בתחום האחסון, המציאות הזו מביאה לפיתוח של תפיסות, שעשויות לשנות סדרי עולם בתחום האחסון. לדבריו, מדובר בלא פחות מאשר שינוי פרדיגמה.

פרדיגמה הוא מושג ששאול מעולם המדע המחקרי, ומתייחס לאוסף של תובנות ותפיסות המתארות מציאות מסוימת שמסבירה התנהגות של אנשים או תהליכים. הפרדיגמה של תחום האחסון ידעה עד היום לטפל במידע הארגוני מתוך תפיסה מרכזית, לפיה מכונות אחסון מרכזיות שואבות מידע מהמחשבים ומטפלות בו בהתאם לתורות שונות. אבל לדעת כהן, בתוך כמה שנים ימצאו את עצמן חברות האחסון הגדולות שעובדות על פי הפרדיגמה הקיימת, בבעיה רצינית. כך, אמר, טרנד חדש וצעיר עומד לנגוס חלק גדול מהשטח שהן כביכול שולטות בו: ה-Big Data.

כהן התייחס לטכנולוגיות שביסודן יודעות לזהות מידע לא מובנה. סביב מגמה זו, הסביר, התקבצו חברות שפיתחו פתרונות שהם ההיפך המוחלט מהפרדיגמה המוכרת. אלו מערכות שיודעות לטפל בבסיסי נתונים מקומיים וקוראות תיגר על התפיסה המקובלת בתחום, שקובעת שהאחסון צריך להיות מרכזי. באופן זה אפשר יהיה לטפל – ובעלויות נמוכות יחסית – באותם עשרות אלפי טרה-בייטים שיגיעו מכל הסביבות החיצוניות שהמנמ"ר הפסיק כבר מזמן לשלוט בהן.

מי שיחולל, כנראה, את המהפכה הזו בתחום ה-Big Data, תהיה טכנולוגיה בשם Hadoop, שנועדה לאפשר טיפול באלפי יחידות מידע. גוגל (Google) היתה הראשונה שעשתה שימוש ב-Hadoop כדי לטפל ב-ים המידע שהיא מספקת לנו. היא לא פיתחה את הטכנולוגיה, אלא השאילה אותה מקרן הקוד הפתוח אפאצ'י (Apache), שקיבלה אותה מיאהו! (!Yahoo). למעשה, מדובר באחת התרומות הגדולות של יאהו! לעולם האחסון. רק כדי להשלים את התמונה, כדאי לדעת שאת התוכנה המקורית כתב בחור בשם דאג קאטינג, שבחר לקרוא ליצירתו Hadoop על שם צעצוע הפיל של בנו.

האם הפיל הזה יפיל את עולם האחסון הישן? עוד חזון למועד. בינתיים, העולם ה-"ישן" חי ובועט, כפי שמרבית הדוברים בכנס העידו היום (ד'). עדיין יש ארגוני ענק, כמו שיכון ובינוי, ישראכרט ומכבי שירותי בריאות, שהמידע הקיים אצלם הוא מובנה, יקר ערך ונשמר על פי אותן פרדיגמות "ישנות". עם זאת, זה אינו מבטל את הצורך במכונות ענק שיודעות לאפשר לארגונים לאתר, לגשת ולשמור את המידע, כמו גם לשמר אותו מפני פריצות וגניבות.

ומה עם המובייל, מיחשוב הענן ושאר הטרנדים החמים שהעולם ה-"ישן" טרם הסתגל אליהם? כמו בעולם האקדמי, היווצרותה של פרדיגמה חדשה לא בהכרח מחליפה את קודמתה, ובמקרים רבים לומדת לחיות לצידה, עד שקורה אחד משניים: או שהעולם הישן מתאים עצמו לחדש, או שהעולם הישן נעלם – ואף אחד כבר לא זוכר מה היה קודם. במקרה של תחום האחסון, לא תהיה זו תעוזה גדולה מדי לנחש, כי העולם הישן – שבו כיום חיים מרבית הארגונים – ימצא מענה גם לטרנדים החדשים, אלו שמייצרים את המידע הלא מובנה, שמהווה את אחד מכאבי הראש הגדולים ביותר של המנמ"ר בשנת 2012.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים