ראייה חדה

יונתן קורפל מתמוגג מהבציר העונתי של האופטיקה הממוחשבת היפנית

סוכנויות הידיעות ואתרי האינטרנט הרלוונטיים דווחו השבוע על שתי התפתחויות מעניינות מאוד בתחום הצילום הממוחשב, שמקורן ביפן.

החידוש הראשון שבהם בא מבית היטאצ'י (Hitachi). ענקית האלקטרוניקה הציגה בתערוכת אבטחה בארץ מוצאה מערכת זיהוי פנים. הטכנולוגיה הזו ידועה ומיושמת זה מכבר, החידוש נעוץ בביצועים המדהימים. מערכת צילום הווידיאו המעודכנת יכולה בפרק זמן של שנייה אחת (!), לאתר אדם שנקלט במצלמת המערכת מתוך מאגר של יותר מ-30 מיליון צילומי פנים.

כמובן שהמערכת מסוגלת כהרף עין גם לשלוף את כל צילומי הווידיאו של אותו אדם מסוים שנעשו באמצעות מצלמות אותה מערכת, בכל האתרים בהם ממוקמות מצלמותיה. כך, ניתן יהיה לעקוב הרבה בקלות וביעילות משופרת לאין שיעור אחרי מהלכי האנשים. משמעות תרומתה של מערכת שכזו לגורמי האבטחה גדולה עד כדי כך שמיותר אפילו להסבירה. בה בעת, אין ספק שהשכלול טומן בחובו לא מעט סימני שאלה, לפחות בעיני מי שצנעת הפרט חשובה בעיניו.

הבשורה השנייה מגיעה מבית טושיבה (Toshiba), ששחררה לפרסום אבטיפוס של מצלמת סריקה תלת ממדית לקופות עסקים קמעוניים. המערכת החדשנית יודעת לזהות מוצרים שמונחים לפניה בדיוק רב ומייתרת את השימוש במערכות הברקוד הכל כך נפוצות במקומותינו. היא יודעת, למשל, לזהות כל פרי וכל זן. כל זאת בנוסף ליכולתה לפענח את מה שמודפס על פתקיות המוצרים ולהסתייע בהן לפענוח המוצר וגודל האריזה, למשל.

כמובן שגם המערכת הזו נשענת על בסיס נתונים אדיר מימדים של צילומי המוצרים. מאגר זה רק ילך ויתפח כל העת, מה שיחדד יותר ויותר את כושר אבחונה של המערכת. כך יתאפשר חסכון בצורך להצמיד ברקוד לכל מוצר, כמו גם בתהליך קריאת קוד זה או בהקלדה המיושנת יותר. כאשר יהפוך החידוש למבצעי תתייעל עוד יותר המגמה של קופות לא מאוישות בחנויות, שהולכת ותופסת לה מקום של כבוד בארצות הנאורות.

ההתפתחויות התדירות והמדהימות בביצועי המיחשוב הפכו זה מכבר לעניין שבשגרה. חוקים שונים של טכנולוגית המידע שנותחו כאן בטור מידי פעם רומזים שהמגמה תימשך, ובקצב מתגבר. עם זאת, חשוב לזכור שלא פחות חשובה ההתקדמות של אמצעי הקלט והפלט של מערכות אלה. ללא שיפור ביצועי ההזנה וההפצה של תוצאות העיבודים עלולה העצמת יכולות העיבוד להיוותר חסרת תועלת. משמח לגלות שהחידושים לא פוסחים על צינורות ההזנה וההפקה של מערכות המידע. הדוגמאות שמניתי כאן הן רק חוליה נוספת בשרשרת פיתוחים בלתי נדלית. אין ספק שבקרוב, בתערוכה הבאה או בחשיפה הקרובה, נתבשר על עוד ועוד חידושים והמצאות – וטוב שכך.

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חמץ

    טכנולוגיה שנשמעת מדהימה ובעלת פוטנציאל לאין ספור כיוונים

  2. יאנה

    רק היפנים מצעידים את העולם קדימה

  3. תלתן

    ל כך הרבה אמצעי אבטחה וכל כך הרבה פריצות למחשבים ופיגועי טרור

  4. אביבית

    מרוב מאמרים אני צריך כבר משקפים

  5. ר. ורודות

    כל ההמצאות והפיתוחים חדשות לבקרים מוכיחים שגישת הסינגולריות בהתפחות המיחשובית אינה מופרכת.

  6. קיטי

    לגבי ההמצאה הראשונה - איפה עומדים ליישמה? נשמע שיש כאן בעיה מסויימת בדומה למאגר הביומטרי

  7. שלומי הדסה ד' ערב

    האם זוהי טכנולוגיה זו תביא לישועה לה ציפו רבים? כבר בשנות ה-70 החלה בריטניה לפרוס מצלמות מתוך מגמה ליצור מטריה ויזואלית מוקלטת קרי טלויזיה במעגל סגור CCTV (Curcuit Television Closed). המדינה הגדולה היחידה שהשלימה פריסת CCTV ארצית היא בריטניה אשר מחזיקה כיום מערך של כארבע מליון מצלמות! ע"פ פרסומים אזרח בריטי מצולם בכ 300 ממצלמותיה בכל יום. למערכת זו היו רגעי הצלחה ובראשם תיעוד הרצח המזעזע של ג'יימס בולגר בן השנתיים ע"י שני בני עשר בפבר' 93' כמו כן דובאי השוקדת על הקמת CCTV כזו, עשתה בה שימוש מפתיע בחשיפת תמונות מחסלי מחמוד אל –מבחוח בינואר 2010. דא עקא, מטה- אנליזה הסוכמת תוצאות מחקרים רבים בנושא לא נשאה פרי בדמות מתאם חיובי , לפיכך עד כה נראה כי בחישוב עלות- תועלת המערכת לא מצדיקה את עצמה, בלשון המעטה. יתכן שדווקא המערכת החדשה מבית היטאצ'י אותה חושף בפנינו מר קורפל, שחידושה העיקרי הוא זמן הניתוח המדהים היא זו שתהפוך את הקערה על פיה ותאפשר לנתר ולהגיב בזמן אפס ובכך להוריד באופן חד משמעי את רמת הפשיעה. אם כך תראה המציאות, הדבר יביא נחת לא רק לתושבי הממלכה אלא גם ובעיקר לאלו ששמם מתנוסס על סעיפי התקציבים המנופחים שהופנו למערכת הCCTV במשך השנים. כתמיד- ימים יגידו.

  8. אלעד

    ישר עלתה במוחי המחשה על בתי הקזינו. כל אדם שיגיע ינותח מיידית והמנהלים יידעו עם מי יש להם עסק - מהמר כבד, היסטורית זכיות וכיוצ"ב. טכנולוגיה אדירה! שבת שלום.

  9. ציפי ל.

    היפאנים אלופי הטכנולוגיה, רק שלא שומעים עליהם משום מה בארץ

  10. מור

    זה מדהים איך כל הזמן הטכנולוגיה של מצלמות האבטחה מתפתחת ומתקדמת. מעניין לראות את המצלמות הללו בפעולה.

אירועים קרובים