הממשלה הרחיבה את סמכויותיו של הממונה על יישום המאגר הביומטרי; יהיה אחראי גם על המגזר הפרטי

בהחלטת הממשלה בנושא נקבע שראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, גון קמני, ישמש יועץ ראש הממשלה בתחום וימליץ לו על מדיניות כוללת, בכל משרדי הממשלה ובתאגידים ציבוריים ופרטיים ● עם זאת, הוא לא ייעץ בסוגיות הקשורות לכוחות הביטחון ● השר מיכאל איתן התנגד להחלטה ואמר, כי היא "חושפת שהרחק מעיני הציבור וללא שום פיקוח פרלמנטרי מתגבשים מהלכים ממשלתיים שפוגעים בפרטיות בצורה קשה"

הממשלה החליטה להרחיב את סמכויותיו של הממונה על יישום המאגר הביומטרי, כך שהוא ישמש מעתה גם כיועץ ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקביעת המדיניות בנושא הביומטריה. במסגרת תפקידו, הוא ימליץ בפני נתניהו על מדיניות כוללת, בכל משרדי הממשלה ובתאגידים פרטיים, כמו גם על התקציב הדרוש.

בניגוד למצב עד כה, שבמסגרתו היו סמכויותיו של הממונה קשורות בניהול והקמת המאגר הביומטרי של הממשלה בלבד, מעתה הוא ייעץ לראש הממשלה בכל מה שקשור למאגרים ולאבטחת מידע בכלל המשק, כולל במגזר הפרטי. עם זאת, הממשלה סייגה בהחלטתה וקבעה, כי הממונה לא ייעץ בסוגיות הקשורות לכוחות הביטחון וליחידות הסמוכות אליהם, מטעמים של סודיות וסיווגים ביטחוניים.

בהחלטת הממשלה נכתב, כי "הממונה ימליץ לראש הממשלה על מדיניות כוללת במשרדי הממשלה, בתאגידים ממשלתיים ובגופים פרטיים, בתחום אבטחת מאגרי המידע הביומטריים, לרבות לעניין נהלים ותקני האבטחה, חומרה וקישוריות בין המאגר למשתמשים בו. תקני האבטחה שיומלצו על ידי הממונה ייקבעו לאחר היוועצות עם המטה הקיברנטי הלאומי במשרד ראש הממשלה, ולא יהיו פחותים מתקני האבטחה שייקבעו בעתיד על ידי המטה ביחס לכלל המאגרים". עוד נכתב בהחלטה, כי "הממונה יגבש המלצות ויגיש אותן לראש הממשלה בדבר הנחיות וכללים בהתאם למדיניות שתיקבע, ביחס לכל גורם האחראי על יישומים ביומטריים או על כל מאגר ביומטרי ולכל גוף שיש לו הרשאה לקבל, למסור, לעיין, לשנות, להוסיף או לגרוע מידע ממאגר ביומטרי כלשהו במשרדי ממשלה, בתאגידים ממשלתיים ובגופים פרטיים".

השר איתן התנגד
ההחלטה התקבלה בהתנגדותו של השר מיכאל איתן, המנהל מאבק ציבורי נגד הקמת המאגר הביומטרי – מאגר שבמסגרתו יילקחו מאזרחים טביעות אצבע ביומטריות לצורך הנפקת תעודות זהות חכמות. בדבריו בישיבת הממשלה אמר השר איתן, כי "במקום שמדינת ישראל תרתום את הטכנולוגיה לשיפור השירות לציבור ולחיזוק הדמוקרטיה, ישראל מצטיירת כמדינה שרותמת את הטכנולוגיה כדי לפקח על תנועותיהם של אזרחי ישראל ועל שיחותיהם הטלפוניות". לדבריו, "החלטת הממשלה שהתקבלה היום חושפת שהרחק מעיני הציבור וללא שום פיקוח פרלמנטרי מתגבשים מהלכים ממשלתיים שפוגעים בפרטיות בצורה קשה".

"צריך לאפשר לממשלה לבצע את משימותיה תוך שימוש בטכנולוגיה, אבל אסור לוותר בדרך על שמירת הפרטיות של אזרחי המדינה", אמר. "כדאי שנפסיק להתחרות על התואר המפוקפק של אלופי העולם במעקב ובילוש אחרי האזרחים".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. האזרח קיין

    הממשלה איבדה את הצפון, את אמון הציבור ואת הלגיטימיות שלה. מתי משטרת המחשבות תדפוק על הדלת שלי...? כבר ברגע שאלחץ על שלח..??!!

  2. יובל

    אין כמו "הדמוקרטיה" בישראל. בשלב כזה או אחר עוד יחליטו להשתיל שבבים באזרחים... והרי זה "להגנתם"...

  3. עירא

    בטוחים שזה מה שקרה? כי לא כך דיווחו על זה בעיתונים האחרים. יש אחראי על ביומטריה במשרד ראה"מ ויש את ראש הרשות למאגר. אלו שני תפקידים מאוד שונים במהות והאחריות, אני לא חושב שקמני יאייש את שניהם.

אירועים קרובים