זה הכול?

יונתן קורפל קורא בין השיטין בדיווח של איגוד האינטרנט הישראלי בנוגע לחוק הספאם

איגוד האינטרנט הישראלי הוציא השבוע דיווח שעיקרו: מאז שחוקק החוק נגד דואר הזבל, שידוע בכינויו "חוק הספאם", הטילו בתי המשפט קנסות בסך כמיליון שקלים על ארגונים שלא עמדו בו. הארגון פעיל במאבק המבורך נגד התופעה השלילית והמטרידה. הוא אף הקים אתר מידע בנושא ובו עובדות, הנחיות רלוונטיות ותקדימים משפטיים. אשר על כן, יש בכתבה השתבחות עצמית, אף על פי שהדברים אינם נאמרים ישירות.

אני סבור שאין כל סיבה למסיבה. העובדות עצמן מעידות אולי על היפוכו של דבר, שכן חשבון פשוט יוכיח שהישגי מגיני החוק בתחום זה דלים ביותר. החוק יצא לפני כארבע שנים. על פי חלוקה לחודשים, בתי המשפט פסקו לטובת התובעים בממוצע חודשי כ-20 אלף שקלים. הקנס המרבי על כל הודעת דואר זבל בודדת שחברה שולחת לגולש בלי הרשאתו הינו אלף שקלים, אולם בפועל, הקנס הממוצע שבתי המשפט מטילים על החברות עומד על מאות שקלים בלבד. זועקת מכך מסקנה עגומה: מספר דברי הדואר האסור שהביאו להרשעה בכל המדינה קטן ממספר דברי דואר הזבל שקיבל כל אזרח בודד, מכל מיליוני תושבי הארץ.

לדלות האכיפה יש מספר סיבות. אחת מהן היא התייחסות הרשויות. יש לחוק מימד פלילי שטרם מומש, אולם לאף אחד לא אצה כאן הדרך. סיבה חשובה אחרת הינה חוסר המודעות של הציבור לחוק ולמשמעויותיו. רק שבריר של אחוז מהסטודנטים שבפניהם אני מרצה על החוק בכלל שמעו עליו וכמעט אף אחד מהם לא מכיר אותו לעומקו. מדובר במהנדסי ומנהלי העתיד. סביר להניח שבקרב כלל האוכלוסייה התמונה קשה אף יותר.

כאשר האכיפה רפה ומודעות הנפגעים כלל איננה קיימת, אין זה מפתיע שהעבריינים אינם חוששים לעבור על החוק. יש כמה גופים נותני שירותים מפוקפקים ששמם עולה מידי פעם כמי ששולחים מטעני זבל למען אחרים, ובעבור שכר. מי שיעיין בתביעות ועוד יותר בטוקבקים בתחום זה יגלה את שמותיהם בקלות. כעובדה, פעולתם טרם נגדעה. לא זו בלבד, אלא שאפילו גופים מכובדים וגדולים יחסית אינם מהססים לחטוא בנושא.

אם נעיין ברשימת החברות שנפסקו נגדן קנסות בתחום זה בשנה החולפת בלבד נמצא בה גופים כגון כ.א.ל, נטוויז'ן, מלונות אפריקה ישראל, הוט (HOT) והמועצה להסדר ההימורים בספורט. זהו מדגם בלבד מהרשימה המלאה. אין ספק שארגונים שכאלה לא היו מעזים להסתכן לו יחס הרשויות והלקוחות גם יחד כלפי כל מי שמפר את החוק היה מחמיר יותר.

קטונתי מלדעת כיצד להניע את הממסד לפעולה. לגבי האזרחים, הנפגעים בסיטונות, נראה לי שניתן לשנות את התמונה בקלות יחסית ובזול.

המפתח לחדירה לתודעת האזרחים צריך להיות ההדרכה. אפשר בקלות להגיע למרצי קורסי המבוא למערכות מידע ושיעורים מקבילים. שיעורים אלה, בהם נוכחת הצמרת הניהולית העתידית, מקיפים בכל המדינה כרבבת אנשים מידי שנה. אפשר לגלות גם יצירתיות ולהפעיל את הסטודנטים הרבים כל כך למשפטים, שכמו כולנו, גם הם קורבנות ספאם. בהנחיה קלה יוכלו עורכי הדין לעתיד לתרום מבחינה משפטית לעצמם ולנושא בכללותו. ניתן כמובן להעלות רעיונות נוספים. ההסתפקות בפרסומים פסיביים, שתפוצתם מוגבלת – אין בה די.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד מהענף

    המצב הוא עוד הרבה יותר גרוע מהמתואר בכתבה אין כאן אכיפה רצינית ואין ידיעה שדהחוקים קיימים תעשו פעם משאל בין מנמרים ומקצוענים ותגלו תמונה עצובה

  2. יןקנת

    אני מסכימה עם מה שנכתב אבל צריך להודות שאם פעם חשבו שהוירוסים יהרסו את הרשת היום זה נראה הרבה פחות מסוכן

  3. שלומי הדסה ד' ערב

    יונתן, חזק וברוך על העלאת הנושא, בעיית דואר הזבל היא אכן בעיה קשה, היא חלק ממערך הפרסום האגרסיבי שמנסה לתפוס כל חלקה פנויה מתשומת ליבנו ע"מ להחדיר בנו 'תודעה כוזבת' באמצעותה נפעל בדרך בה מבקש המפרסם. במלחמה כמו במלחמה, המטרה מקדשת את האמצעים. לצורך כך אני מציע להשתמש בכלי הנשק החזק ביותר, זה שבמבחן עלות-תועלת עולה על כל האמצעים האחרים עשרת מונים. הכלי המדהים הזה עונה לשם 'סרטון ויראלי'(Viral Video), דהיינו סרטון שעובר 'מפה לאוזן' – ממייל למייל, וזוכה בזמן קצר לכמות אדירה של צפיות. השימוש בסרטונים ויראליים עדיין בחיתוליו אך אנו מצפים ממנו לגדולות ונצורות. באירוע הפרסום הגדול של השנה, הסופרבול האמריקאי, שנערך לפני כחודשיים, בו עלות חצי דקת פרסום עמדה לפי הוול סטריט ז'ורנאל על שלושה וחצי מליון דולר, נעשה השנה שימוש מוצלח בהרכב מוזיקאלי שכל יחודו הוא במומחיותו ביצירת סרטונים ויארליים. ענקית הרכב שברולט בחרה בהרכב האמור Ok Go בכדי למצב את דגם ה'שבי סוניק' שלה, קליפ שזכה בתוך כשבוע ליותר מ10 מליון צפיות! בין אם נאהב זאת ובין אם לא סרטונים ויראליים הם אמצעי הפרסום החזק ביותר במבחן עלות-תועלת, לפיכך אני ממליץ להשתמש בכלי זה ע"מ להעלות את המודעות ל'חוק הספאם' למען ידע הציבור ויזהר. חג חרות שמח לכולנו. (כן כן,, חרות גם במובנה האינטרנטי, חרות ממייל עמוס זבל..)

  4. אלעד

    גם אני נפגעתי רבות מדואר זבל ולא עשיתי עם זה כלום. להחמיר עם הענישה! מועדים לשמחה!

  5. קיטי

    המסקנה לגבי אכיפה רפה מתאימה גם למקרים אחרים שהוצגו. האם הסטודנטים לבדם יוכלו לשנות את המצב?

  6. אייל ששון

    עצם היכולת לנפנף בחוק, אמנם אם אתה יודע, מקילה מאוד על הבעיה.

אירועים קרובים