רשתות חברתיות – ההזדמנות שבפתח הארגון (4/4)

חלק רביעי ואחרון

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בשלב זה, לא רבים הם הארגונים שהפנימו את התועלת שהם יכולים להפיק מרשתות חברתיות. עם זאת, בעיריית חיפה הדברים מעט שונים. מיכל דביר, מנמ"רית העירייה, פורסת בפנינו את ה-"אני מאמין" שלה בנושא: "לדעתי יש צורך חזק להתחבר לרשתות החברתיות על מנת להשתפר בהעלאת רמת הניהול ורמת שיתוף הפעולה עם הגורמים הפנימיים והגורמים החיצוניים לארגון. הרשתות החברתיות נותנות אפשרויות של שיתוף מחשבות, מאמצים ורצונות אשר יכולות לקדם ולהגיע אל יעדי ומטרות הארגון בצורה הרבה יותר טובה".

לדבריה, האנשים הצעירים והעולם שמחוץ למסגרות הארגוניות, נמצא ברשתות החברתיות ברוב זמנו הפנוי. שילוב של הארגונים "המסורתיים" – ובמיוחד של הארגונים הציבוריים והממשלתיים – ברשתות החברתיות, הוא לא דבר של מה בכך. ארגונים אלו פועלים במבנה היררכי חזק והם בעלי מסורת של ניהול מלמעלה-למטה. הםא לא מקבלים בקלות שינוי, ועוד יותר לא מקבלים בקלות השפעה של עובדים מן השורה או תושבים ואזרחים. ארגונים אלו, אמרה דביר, צריכים לראות את ההשפעה החיובית של הרשתות החברתיות ולנסות לשלב את עצמם ואת הארגונים שלהם, כדי להעצים את עצמם. "יש חשיבות רבה לעניין השקיפות כלפי התושב. חובה לאפשר לכל תושב להביע ולבטא את דעותיו ומחשבותיו באשר הן גם אם לעיתים מדובר באמירות אשר אינן מחמיאות לארגון ומדברות בגנותו. כמו כן, חשוב מאוד לתת לכל גולש את ההרגשה שמטפלים בפנייתו ברצינות המרבית".

עם "אני מאמין" כזה, לא פלא שבעיריית חיפה התקדמו בצורה נאה מאוד בתחום זה. "העירייה משקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים בשימוש ברשתות החברתיות השונות, לאחר שזיהתה את הפוטנציאל הטמון בהן לשמש אמצעי נוסף להתקשרות עם ציבור התושבים בעיר", אומרת דביר. "בתוך כך, אחד הכלים אשר הפכו בתוך שנתיים לאפקטיביים ופופולריים במיוחד, הוא דף הפייסבוק (Facebook), אשר מונה כיום למעלה מ-35,000 חברים. באמצעות הדף זוכים התושבים לקבל עידכונים בנוגע לאירועים שונים המתקיימים בעיר, ומדווחים על נושאים הנוגעים לשגרת חייהם. בנוסף, מפעילה העירייה ערוץ ברשת טוויטר (Twitter), עם למעלה מ-700 עוקבים, וערוץ יו-טיוב (YouTube), המכיל יותר מ-2,000 סרטוני וידיאו מקוריים בנושאים שונים, אשר עוסקים באספקטים שונים של החיים בעיר חיפה".

דביר מציינת עוד, שהוקמו אפליקציות בדף הפייסבוק לשרות התושבים, דוגמת מוקד עירוני לדיווח מפגעים, סיירת ביטחון, פניות ציבור, הצעות עבודה, קופונים, שאלות/תשובות, לחצן מצוקה, תמונות, אירועים, פורום, מפות, צ'ט עם עיריית חיפה ועוד. לדבריה, הרשת החברתית משמשת כר פעולה נרחב לדו-שיח עם התושבים ועם מגזרים שונים מקרב התושבים בגובה העיניים. הרשות המקומית נתפסת בעיני התושב, כחלק מהשלטון – מנוכר ומתנשא. התושב היה פונה בדרכים מסורתיות, כגון מכתבים או טלפונים, ונענה לאחר המתנה של ימים, במקרה הטוב. הרשתות החברתיות מאפשרות מגע ודו-שיח הרבה יותר מהיר, נגיש ובזמני תגובה קצרים ביותר – ברוב המקרים זמני תגובה של דקות. ברשתות החברתיות אפשר וצריך השלטון המקומי להיות נוכח, לבדוק ולענות במהירות לצורכי הציבור.

על פי דביר, "מכיוון שהרשת היא תחום הפעולה העיקרי של הרבה אנשים צעירים, הרשות המקומית צריכה להעביר אמצעים של פרסום ושיווק לרשתות החברתיות. עיריית חיפה פונה למגזר זה ומשקיעה משאבי כח אדם ואמצעים להעברת מסרים לאוכלוסיה הצעירה באמצעים הנגישים לאוכלוסיה זו: על ידי צילום אירועים דומים שמתבצעים. תגובה מיידית על ידי פרסום פוסט בדף הפייסבוק מביאה לתגובה של החברים בדף הפייסבוק. אפשר וצריך להעביר מסרים לחברים ברשתות החברתיות".

מיכל דביר, מנמ"רית עיריית חיפה. צילום: קובי קנטורעיריית חיפה מעבירה תקציבים ומאמצים מהפרסום המסורתי לרשתות החברתיות. אחד היישומים אשר נכנסו לשימוש בעת האחרונה הוא קיומם של פורומים מקצועיים, המנוהלים בידי אנשי מקצוע שונים, בהתאם לנושא השיחה, ומאפשר לגולשים להפנות שאלות ותהיות, ולקבל עליהן תשובות מהימנות ומהירות מגורם מוסמך. עד היום התקיימו בדרך זו שני פורומים, האחד בנושא "חזרה ללימודים", והשני – בנושא "מחלות ילדים בחורף". פורומים אלו זכו לרמת היענות גבוהה בקרב המשתתפים, ויצרו ביקוש לקיום פורומים נוספים בעתיד. דביר מרחיבה בנושא ואומרת, כי לעיריית חיפה, בתור ארגון השואף למתן שירות לתושבים, יש תכניות להשתלב ברמה גבוהה ברשתות החברתיות:

–    האזנה לתושבים באמצעות הרשתות החברתיות על ידי פתיחת ערוצי "שמע" נוספים ושיתוף התושבים במידע ובהחלטות.
–    קישור של אפשרויות מידע ודיווח דרך אמצעים נוספים כמו מכשירים סלולריים ואפליקציות חכמות.

התוכנית, הסבירה, היא לשתף מגזרים שונים, כמו צעירים המתעניינים באירועים, פאבים, מסיבות וכד', שיהיו שותפים למידע בנושאים אלו או מגזרים אחרים, דוגמת סטודנטים, מתנדבים, הגיל השלישי וכד'. שילוב המכשירים הניידים החכמים והרשתות החברתיות, הוא היעד הבא הקרוב להשקעה.

דביר אומרת בסיפוק, שאצלה באגף הכינו בשיתוף דוברות העירייה ואגף התרבות, רשימה ארוכה מאוד של רעיונות לפיתוח אמצעים לחיבור הרשתות החברתיות ומכשירים חכמים. מימוש כל הרעיונות יתבצע במשך כמה שנים הבאות, אך כבר ב-2012 יתבצעו חלק מהרעיונות, כמו שילוב אירועים דינמיים על גבי מפות במכשירים ניידים – כאשר גם העירייה וגם התושבים מזינים ומגיבים על אירועים ודיווח דינמי על אירועים על גבי מפות – כמו תקלות, אירועי חירום ודיווח משוב על טיפול באירועים אלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים