גרינפיס: לאפל, מיקרוסופט ואמזון יש עננים "מלוכלכים"; יאהו!, פייסבוק וגוגל – ירוקות

ארגון איכות הסביבה המפורסם פרסם דו"ח שבוחן את מידת רמת הזיהום של 14 ענקיות IT ● בדו"ח נטען שאפל, מיקרוסופט ואמזון "נסמכות בצורה כבדה על אנרגיה מלוכלכת לטובת העננים שלהן" ● פייסבוק, שהסתבכה עם גרינפיס בעבר, זכתה לשבחים מהארגון בגלל המחויבות שלה להשתמש באנרגיה מתחדשת ● ככלל, לפי הדו"ח, אילו האינטרנט היה מדינה - צריכת החשמל שלה הייתה מדורגת חמישית בעולם

ארגון גרינפיס (Greenpeace) הוציא אתמול (ג') דו"ח הבוחן את מידת רמת הזיהום של 14 ענקיות IT. עולה ממנו, כי לאפל (Apple), מיקרוסופט (Microsoft) ואמזון (Amazon) יש חוות שרתים ועננים "מלוכלכים", משמע – מזהמים, ואילו יאהו! (!Yahoo), פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) דורגו כחברות ירוקות.

הדו"ח, שנושא את הכותרת "כמה נקי הענן שלך?", בחן היבטים שונים בהפעלה של עשרות דטה סנטרים ענקיים, לרבות את אופן ומקור צריכת החשמל שלהן. הוא מספק תמונה מפורטת על בחירות צריכת האנרגיה של כמה מענקיות ה-IT. על פי גרינפיס, "בעוד שהעולם הופך להיות מקוון יותר ויותר, להשקעות אלה של החברות בצריכת אנרגיה – ירוקה או מזהמת – יש השפעה משמעותית ביותר על העולם הלא-מקוון. להתבססות המתמשכת של חברות ה-IT על מקורות אנרגיה מזהמים יש השפעה שלילית, מדידה ומוכחת, על הסביבה ועל העתיד שלנו".

אמזון, אפל, ומיקרוסופט "הן חברות שמערכי ה-IT שלהן מתרחבים במהירות, בלא שהן מתייחסות בצורה מספקת למקור החשמל שהן צורכות, והן נסמכות בצורה כבדה על אנרגיה מלוכלכת לטובת העננים שלהן", נכתב בדו"ח.

פייסבוק, שהסתבכה עם גרינפיס בעבר, זכתה לשבחים רבים מהארגון בגין המחויבות שלה להשתמש באנרגיה מתחדשת, במיוחד במרכז הנתונים החדש שהקימה בשבדיה. גרינפיס אף שיבח את גוגל ויאהו! על "מתן עדיפות לשימוש באנרגיה מתחדשת בעת שהרחיבו את העננים שלהן ובכך שהפכו לתומכות פעילות בהשקעה באנרגיה מתחדשת".

על אפל כתבו אנשי גרינפיס, כי "מרכז הנתונים החדש והענק שלה בצפון קרוליינה, כמו גם זה המתוכנן להקמה באורגון, מופעל על ידי חברת חשמל שנסמכת על פחם. יש לאפל את המשאבים הכספיים הנדרשים כדי 'לעשות את ההבדל', אבל המדיניות שלה היא להסתתר מאחורי חברות כמו פייסבוק וגוגל, שחותרות להגדיל את נתח השוק שלהן בענן".

טוויטר (Twitter) קיבלה אף היא ציון נמוך מגרינפיס. אנשי הארגון כתבו על הרשת החברתית, כי "בעוד חברות אחרות מסייעות לנו להעלות את רמת השקיפות בתחום הזיהום הסביבתי, טוויטר נותרת שקטה בדבר אופן השימוש שלה באנרגיה וההשפעות הסביבתיות הנובעות מכך". לעומת זאת, אנשי גרינפיס שיבחו את טוויטר על שהעבירה את השרתים שלה בסקרמנטו לשימוש באנרגיה ידידותית לסביבה ומתחדשת, אך מתחו ביקורת על חוות שרתים אחרת שלה, שבנויה על שטח שכור באטלנטה. לדבריהם, יש בחוות השרתים הזו "שימוש באחוז גבוה של חשמל פחמי".

מיקרוסופט קיבלה ציונים גבוהים יותר מאפל ומטוויטר, אך נמתחה עליה ביקורת על כך שאין לה מדיניות עקבית בשימוש אנרגטי ידידותי לסביבה במרכזי הנתונים שלה ועל כך שהיא לא תמיד נותנת עדיפות לשימוש באנרגיה שכזו. "מצד אחד, ההרחבות של חוות השרתים של מיקרוסופט בקווינסי, בוושינגטון ובדבלין התבססו על אנרגיה ירוקה, ומנגד – הרחבת האתר שלה בווירג'יניה התבססה על חשמל פחמי ועל חשמל המופק מכורים גרעיניים", נכתב בדו"ח.

כמו טוויטר, גם אמזון ספגה את עיקר הביקורת בשל היעדר שקיפות. על פי גרינפיס, "למרות גודלה המשמעותי של החברה וריבוי משאביה, לא נראה ש-AWS (ר"ת Amazon Web Services – שירותי הווב של אמזון) מתבססים על תשתיות ירוקות או על אנרגיה מתחדשת".

ככלל, ציינו בגרינפיס, הגידול בגלישה באינטרנט, לרבות אחסון ושיתוף של תמונות, סרטי וידיאו ומסמכים, "מחייב את חברות ה-IT להקים עוד ועוד חוות שרתים ודטה סנטרים". על פי הארגון, צריכת החשמל של חלק מהחברות הללו שוות ערך לזו של מאות אלפי בתים באירופה. אילו רשת האינטרנט הייתה מדינה, קבעו אנשי ארגון איכות הסביבה, צריכת החשמל שלה הייתה מדורגת חמישית בעולם – והיא צפויה לגדול פי שלושה עד 2020.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים