סין: צונזרו כל האזכורים באינטרנט על פעיל זכויות האדם צ'ן גואנגצ'נג, שביקש מקלט בשגרירות ארה"ב

גואנגצ'נג, עורך דין עיוור שיצא כנגד המדיניות שמתירה להוליד רק ילד אחד ונמלט לפני כשבוע ממעצר בית, עורר את חמתם של הרשויות הסיניות, שרואות את בכך השפלה פומבית ● ברשתות החברתיות נחסמו כל מילות המפתח הקשורות לבריחה של גואנגצ'נג, ובכלל זה "אדם עיוור", "שגרירות" ו-"קונסוליה", ואף ראשי התיבות של שמו ● רבקה מק'קינון, מנהלת המשרד של CNN בסין: "יש מגמה של הידוק הצנזורה בסין"

מנגנון הצנזורה של ממשלת סין פעל במרץ בסוף השבוע במגמה לחסום את כל האזכורים באינטרנט על פעיל זכויות האדם צ'ן גואנגצ'נג, אשר נמלט ממעצר בית ועל פי הדיווחים קיבל מקלט בשגרירות ארצות הברית בבייג'ינג.

גואנגצ'נג, עורך דין עיוור שיצא כנגד המדיניות שמתירה להוליד רק ילד אחד והפך לסמל בינלאומי של דיכוי זכויות האדם בסין, נמלט לפני כשבוע ממעצר בית בעזרת קבוצה קטנה של תומכים שתכננו היטב את מסלול הבריחה עד לשגרירות ארצות הברית. עתה, חוששים כי תומכי גואנגצ'נג יפלו קורבן לעינויים על ידי הרשויות בסין במהלך חקירת האירועים.

פעיל זכויות האדם, שהותיר מאחוריו אישה וילדה, חמק ממעצר בית בו היה נתון במשך 19 חודשים. הוא הצליח לטפס על קיר ולעקוף את השומרים שהופקדו על בית החווה שלו במחוז שנדונג שבסין. הרשויות בסין רואות בבריחה כהשפלה פומבית, ופועלים כעת לחסום את כל האזכורים לפרשה ברשת האינטרנט.

דייוויד בנדורסקי, חוקר מאוניברסיטת הונג קונג, ציין בבלוג שלו China Media Project, כי הידיעה על הבריחה של גואנגצ'נג אינה מופיעה כלל בערוצי המדיה שנמצאים בשליטתה של ממשלת סין. זאת, למרות שהידיעה על כך הגיעה לכותרות הראשיות במדינות רבות בעולם. ברשתות החברתיות נחסמו כל מילות המפתח הקשורות לבריחה של גואנגצ'נג, ובכלל זה "אדם עיוור", "שגרירות" ו-"קונסוליה", ואף ראשי התיבות של שמו.

למי שמחפשים מילות מפתח אלה ב-Sina Weibo, אחת הרשתות החברתיות הפופולאריות בסין, מוצגת הודעה שמציינת, כי "על פי החוקים, התקנות והמדיניות, לא ניתן להציג תוצאות למילות מפתח אלה". בנדורסקי ציין, כי אם אכן קיבל גואנגצ'נג מקלט מדיני בשגרירות ארצות הברית, הרי שמדובר כעת בסוגיה דיפלומטית רגישה ביותר. "על הרגישות של הנושא אפשר ללמוד ממעטה החשאיות במדיה הרשמית ומהחסימה הגורפת ברשתות החברתיות", הסביר בנדורסקי.

למרות שהצנזורה על האינטרנט היא חלק מחיי היום יום בסין, הרי שההיקף שלה נסתר מעיניו של האזרח הממוצע. רק מי שבקיאים בשימוש בתוכנות VPN, למשל, ומצליחים לעקוף את חומת הצנזורה, יכולים להתחיל לחשוף את התמונה המלאה. רבקה מק'קינון, מנהלת המשרד של CNN בסין ומומחית לסוגיות הצנזורה, ציינה כי מאז האולימפיאדה שנערכה בסין בשנת 2008, הצנזורה במדינה רק הוחמרה. "יש מחזורים של הידוק ושחרור, אך דומה כי המגמה הכללית כרגע היא של הידוק", אמרה מק'קינון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים