דיווחים: אפל עושה שימוש במקלטי מס חוקיים כדי לחמוק מתשלומי מס של מיליארדי דולרים לרשויות בארה"ב

במסגרת אסטרטגיה שנועדה לחסוך לענקית ההיי-טק תשלומי מס בסך מיליארדים, עושה החברה שימוש בחברות בת ברחבי העולם, וכן מניידת כ-70% מהכנסותיה אל מחוץ לגבולות ארה"ב ● בתגובה לביקורת פרסמה החברה הודעה, ובה ציינה כי "הצמיחה של אפל ברחבי העולם יוצרת משרות בארצות הברית, משום שאנו מפקחים על מרבית הפעילות מקליפורניה"

מדיווחים שפורסמו בארצות הברית עולה, כי באפל (Apple) עושים שימוש בחברות בת באירלנד, הולנד ומדינות נוספות שבהן שיעורי המס נמוכים, במסגרת אסטרטגיה שנועדה לחסוך לענקית ההיי-טק תשלומי מס בסכומים של מיליארדי דולרים בחישוב עולמי.

בידיעה שפורסמה בניו יורק טיימס (New York Times) אתמול (א') תוארו השיטות המשפטיות שבהן עושים שימוש באפל, על מנת לחמוק מתשלומי מס של מיליארדי דולרים לממשל הפדראלי ולמדינות שונות של ארצות הברית. כך, למשל, למרות שהמשרדים הראשיים של אפל שוכנים בקליפורניה, פתחה החברה משרד קטן ברינו, נבאדה, על מנת לגבות כספים ולהשקיע רווחים. יש לציין, כי בנבאדה מס החברות הוא אפס, בעוד שבקליפורניה עומד שיעורו על 8.84%.

עוד עולה מן הידיעה, כי לחברות היי-טק קל יותר לנייד רווחים למדינות שבהן שיעורי המס נמוכים יותר בהשוואה לחברות מסורתיות, משום שהכנסותיהן מגיעות בעיקר ממוצרים דיגיטליים או תמלוגים על שימוש בפטנטים, ולא ממכירות של מוצרים דוגמת מזון או מכוניות. שכן, כשמוכרים מכונית, אין מחלוקת על המקום שבו בוצעה העסקה. במכירה של מוצר דיגיטלי, לעומת זאת, יש מרווח רב יותר לפרשנות, ומתברר שחברות היי-טק יודעות לנצל עובדה זו היטב.

שיעורי המס שמשלמות 71 חברות ההיי-טק שנכללות במדד S&P 500, ובהן אפל וגוגל (Google), נמוכים בכשליש בממוצע משיעורי המס שמשלמות שאר החברות המסורתיות שנכללות במדד. אפל, לדוגמה, ניידה כ-70% מהכנסותיה למדינות מחוץ לארצות הברית, בהן שיעורי המס נמוכים בהרבה מאשר בארצות הברית – על פי הדוחות שפרסמה החברה עצמה.

ממחקר שערך מרטין איי.סאליבן, לשעבר כלכלן במשרד האוצר האמריקני, עולה שאלמלא שיטות אלה, סכום המס שצריכה הייתה אפל לשלם לממשל הפדראלי בארצות הברית בשנה שעברה, היה גבוה יותר ב-2.4 מיליארד דולרים.

בתגובה לביקורת פרסמה אפל הודעה, ובה ציינה כי "בשנים האחרונות יצרנו כמות עצומה של מקומות עבודה בארצות הברית. הרוב המכריע של העובדים שלנו נמצא בארצות הברית. יותר מ-47,000 עובדים במשרה מלאה בכל 50 המדינות. אנו מתמקדים בחדשנות, יוצרים מוצרים וענפים חדשים לחלוטין, ובסך הכל מספקים עבודה ליותר מחצי מיליון אנשים בארצות הברית – מיצרנים של רכיבים למוצרינו, ועד לנהגים שמובילים אותם ללקוחות. הצמיחה של אפל ברחבי העולם יוצרת משרות בארצות הברית, משום שאנו מפקחים על מרבית הפעילות מקליפורניה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים