בשוק תוהים: האם מיקרוסופט תיחלץ לעזרתה של נוקיה?

אנליסטים רואים את שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט כסיכוי האחרון, אולי, להצלתה של נוקיה ● אחד מהם אמר ש-"אם תיקלע נוקיה לקשיים פיננסיים, אני מאמין שמיקרוסופט תושיט לה יד לעזרה" ● אחרים העריכו שהענקית מרדמונד עשויה לתמוך בחברה הפינית בסכומים גבוהים, אולם היא לא תרכוש אותה במלואה ● האינטרס של מיקרוסופט הוא לקנות לעצמה דריסת רגל בולטת בשוק הטלפונים הסלולריים

בינואר 2011, בפנייה לעובדי נוקיה (Nokia), תיאר המנכ"ל, סטיבן אילופ – שאז מלאו כארבעה חודשים לכהונתו – את מצבה של החברה כמי שניצבת על "פלטפורמה בוערת". כשנה וחצי לאחר מכן, כשמכשירי Lumia החדשים של נוקיה לא מצליחים לאושש את המכירות שלה, דומה שהחברה עדיין ניצבת על פי התהום. שער המניות שלה נמוך בכ-90% מכפי שהיה לפני כחמש שנים, והחוב של החברה דורג כ-"זבל" על ידי שתיים מבין שלוש חברות הדירוג הגדולות.

עתה נשאלת השאלה האם תיחלץ מיקרוסופט (Microsoft), המעסיקה הקודמת של אילופ והספקית של מערכת ההפעלה שעליה מבוססים מכשירי Lumia, לעזרתה של נוקיה, ובכך תקנה לעצמה דריסת רגל חשובה בשוק הטלפונים הסלולריים?

אנליסטים מייחסים את הנפילה הגדולה של נוקיה במידה רבה לתגובתה האיטית לחדירה של אפל (Apple) לשוק הטלפונים החכמים ב-2007, ורואים בשידוך האפשרי עם מיקרוסופט את הסיכוי האחרון, אולי, להצלתה של נוקיה.

מבחינתה של מיקרוסופט, לשיתוף הפעולה עם נוקיה חשיבות רבה, שכן זו מסמנת את הסיכוי המשמעותי ביותר של ענקית התוכנה להצלחה בשוק הטלפונים החכמים, בו השקיעה מיקרוסופט סכומי עתק ב-10 השנים האחרונות, ללא הצלחה רבה. בתקופה זו בחרו יצרניות טלפונים אחרות, דוגמת אפל, להשתמש במערכות הפעלה משלהן, או העדיפו לעשות שימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) של גוגל (Google).

"אם תיקלע נוקיה לקשיים פיננסיים, אני מאמין שמיקרוסופט תושיט לה יד לעזרה", אמר סמי סרקמיס, אנליסט מחברת Nordea. בנקאי השקעות שמצויים במגזר ההיי-טק מעריכים שהענקית מרדמונד עשויה לתמוך בנוקיה בסכומים גבוהים עוד בהרבה, אם הקשיים שלה יחריפו. כך, בנקאי השקעות ותיק שמתמחה בשוק ההיי-טק אמר ש-"אינני סבור שמיקרוסופט תרכוש את נוקיה, אך היא עשויה לתמוך בה במיליארדי דולרים".

העזרה שתגיש מיקרוסופט לנוקיה עשויה ללבוש דמות של הלוואה בין חברות או רכישה של נתח בעלות, אבל לא השתלטות מלאה – העריך בנקאי השקעות נוסף. אף על פי שבקופתה של מיקרוסופט מונח סכום של 60 מיליארד דולרים, הרי שבחברה העדיפו מאז ומתמיד שלא לפעול בשוק החומרה, על מנת שלא להתחרות ביצרניות חומרה שמשתמשות בתוכנות שלה. עם זאת, סדרי העדיפויות של מיקרוסופט עשויים להשתנות.

מיקרוסופט כבר משלמת לנוקיה מיליארד דולרים לשנה תמורת השימוש בתוכנה שלה במכשירי Lumia.

יצוין, כי יושב הראש החדש של נוקיה, ריסטו סילסמה, דווקא מרוצה ממצבה של החברה. הוא אמר בישיבה עם חבר המנהלים של החברה שהתקיימה לפני ימים אחדים, כי "האסטרטגיה שלנו נכונה".

לא ניתן היה לקבל תגובה ממיקרוסופט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים