חבר המושבעים העניק לאורקל ניצחון חלקי בתביעה כנגד גוגל

המושבעים החליטו שגוגל הפרה את זכויותיה של אורקל בשפת ג'אווה, אך התקשו להכריע האם היא עשתה בה שימוש הוגן ● גוגל צפויה לערער על ההחלטה, מאחר שהיא מותירה כמה שאלות בלתי פתורות ועקב הדיונים המשפטיים שגוגל מנהלת בימים אלה מול חברות ענק נוספות בנוגע לזכויות יוצרים

12 המושבעים העניקו אמש (ב') לאורקל (Oracle) ניצחון חלקי בכך שקבעו שגוגל (Google) אכן הפירה את זכויותיה בג'אווה (Java) וגנבה מספר ממשקי API של שפת התכנות לצורך מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android). אולם, גם גוגל יכולה לראות בהחלטה הישג מסוים, משום שהמושבעים התקשו להגיע להכרעה בכל הסוגיות והותירו כמה שאלות פתוחות.

ההכרעה במשפט עשויה להשפיע על גורלה של ג'אווה, אחת משפות התכנות הפופולריות ביותר בעולם. בעקבות כך, המשפט זוכה לתשומת לב רבה בקהילת ההיי-טק בשבועות האחרונים ורבים עוקבים אחר ההתפתחויות בו. אורקל הגישה את התביעה נגד גוגל באוגוסט 2010 ובמסגרתה כבר העידו, בין השאר, המנכ"לים של שתי החברות – לארי אליסון מאורקל ולארי פייג' מגוגל. בנוסף, עלו על דוכן העדים במשפט בכירים לשעבר בסאן (Sun), שפיתחה את ג'אווה ושנרכשה על ידי אורקל תמורת 7.4 מיליארד דולרים.

על אף שאורקל עשויה להכריז על ניצחון חלקי, אין ספק שגוגל תערער על ההחלטה. הסיבות לכך הן שזו מותירה כמה שאלות בלתי פתורות בכל הקשור לאופיו של הקניין הרוחני ובמיוחד העובדה שחברות גדולות רבות, בהן מיקרוסופט (Microsoft), אפל (Apple), מוטורולה (Motorola) וסמסונג (Samsung), מנהלות כיום דיונים משפטיים ברחבי העולם על הפרת זכויות בפטנטים בגין טכנולוגיות שונות של חומרה ותוכנה.

חבר המושבעים אף קבע שהשימוש שעשתה גוגל בממשקי API של שפת ג'אווה הוא בבחינת הפרה של זכויותיה של אורקל. לעומת זאת, הם התקשו לקבל החלטה האם אפשר לראות בו שימוש הוגן. שימוש הוגן הוא עיקרון חשוב בתחום של זכויות היוצרים, שקובע שאם המשתמש עומד במספר קריטריונים, אין מדובר בהפרה של זכויות יוצרים. המושבעים התקשו להכריע אם גוגל עמדה בקריטריונים אלה.

בתום השלב הראשון, שבו התבקש חבר המושבעים להחליט בסוגיה של הפרת זכויות יוצרים, יהיה עליו לדון בסוגיות של הפרת זכויות בפטנטים, ולבסוף יהיה גם על השופט, ויליאם אלסופ, לפסוק בחלק מהסוגיות. ההערכות הן שהמשפט, שהחל בחודש שעבר, יימשך בסך הכול כשמונה שבועות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים