מחקר: צעירים ונשים נמצאים בסיכון גבוה להתמכרות פייסבוק

קבוצות נוספות שחבריהן מפתחים סימני התמכרות לרשת החברתית הפופולרית הרבה יותר מאחרים הן אנשים מוחצנים, חרדתיים ובעלי חוסר ביטחון חברתי - כך עולה ממחקר שביצעו חוקרים נורבגיים ● כמה מהמשתתפים במחקר הראו סימנים ברורים של "התמכרות פייסבוק", בדומה לסימני התמכרויות בקרב אנשים שמכורים לסמים, לאלכוהול או לחומרים כימיים אחרים

מחקר חדש, שנערך על ידי פסיכולוגים מאוניברסיטת ברגן שבנורבגיה, מגלה שצעירים ונשים נמצאים בסיכון גבוה להתמכרות לפייסבוק (Facebook). במחקר, שנערך בקרב 423 סטודנטים ופורסם ב-Psychological Reports journal, ביקשו החוקרים למצוא סימנים להתנהגות מתמכרת בדרך שבה הם משתמשים או מרגישים כלפי הרשת החברתית הפופולרית.

כמה מהמשתתפים במחקר הראו סימנים ברורים של "התמכרות פייסבוק", בדומה לסימני התמכרויות בקרב אנשים שמכורים לסמים, לאלכוהול או לחומרים כימיים אחרים. הממצאים העלו, כי צעירים נוטים יותר לפחת תלות בפייסבוק מאשר מבוגרים יותר ושנשים נמצאות בסיכון הרבה יותר גבוה להתמכרות מגברים.

החוקרים ציינו שאנשים שסבלו מחרדות או מחוסר ביטחון חברתי התגלו כמשתמשים כבדים באתר, מאחר שהם הרגישו שקל יותר לתקשר באמצעות הטכנולוגיה מאשר בצורה אישית זה עם זה.

כמו כן, עולה מהמחקר שאנשים מוחצנים נוטים יותר להתמכר לפייסבוק, בעוד שאנשים מסודרים ושאפתנים נמצאים בסיכון נמוך להתמכרות. אלה משתמשים באתר בעיקר לצרכי עבודה וקשירת קשרים חברתיים.

ממצאי המחקר נמדדו תוך שימוש ב-"סולם ברגן להתמכרות לפייסבוק" – רשימה של שישה קריטריונים שעליהם מקבלים הנבדקים ציונים, החל מ-"נדיר מאוד" ועד "תכוף מאוד". הקריטריונים מודדים, למשל, תחושת דחיפות להשתמש בצורה מוגברת בפייסבוק, כישלון בניסיון להגביל את השימוש באתר ותחושות חוסר יציבות וחרדה במקרה של מניעת גישה לחשבון של המשתמש ברשת החברתית. משתמשים שציינו בלפחות ארבעה קריטריונים "תכוף" או "תכוף מאוד" העידו, לפי החוקרים, על התמכרות לפייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים