ממשלת בריטניה חשפה מסמכים מסווגים של אלן טיורינג, שפיצח את צופן האניגמה הנאצי

חשיפת המסמכים נעשתה לרגל ציון 100 שנים להולדתו של טיורינג ● אחד מהם דן ביישומים של הסתברויות בעת הצפנה, והשני - בסטטיסטיקות של הישנויות (חזרות) עם גישה מתמטית לפיצוח הקוד ● טיורינג תרם בכך שפיצח את צופן האניגמה תרומה מכרעת לניצחון של בעלות הברית את הנאצים במלחמת העולם השנייה

שני מאמרים של אלן טיורינג, המתמטיקאי הבריטי שפיצח את צופן אניגמה הנאצי, נחשפו בסוף השבוע על ידי מטה התקשורת של ממשלת בריטניה.

המאמרים דנים בתיאוריה של פיצוח הקוד. נראה שטיורינג כתב את המסמכים בעת שעבד על פיצוח הקוד בבלצ'לי פארק, שם היה בסיס סודי של המודיעין הבריטי. מתמטיקאי במטה התקשורת של הממשל הבריטי אמר, כי העובדה שהמסמכים היו מסווגים משך זמן כה רב "מעידה על החשיבות העצומה שלהם אותה עת".

חשיפת המאמרים נעשתה לרגל ציון 100 שנים להולדתו של טיורינג. הם זמינים כעת לצפייה בארכיון הלאומי של בריטניה במערב לונדון. מטה התקשורת של בריטניה הצליח לתארך בערך את כתיבת המסמכים, שכן באחד מהשניים יש התייחסות לגילו של אדולף היטלר.

אחד המסמכים דן ביישומים של הסתברויות בעת הצפנה, והשני – בסטטיסטיקות של הישנויות (חזרות) עם גישה מתמטית לפיצוח הקוד.

"לטיורינג היו רעיונות מבריקים, אלא שהם הקדימו את זמנם. חשיבות הרעיונות לא תסולא בפז לעתיד העולם", אמרו במטה התקשורת הבריטי.

קביעת ההגדרות במכונות ההצפנה אניגמה בהן השתמשו הגרמנים הייתה חיונית לצורך שבירת הקוד והיא הביאה, בסופו של דבר, ליצירת יתרון אסטרטגי לבריטים, ולאחר מכן לבעלות הברית כולן, במלחמתן מול הגרמנים, בעיקר נגד הצוללות הנאציות.

לדברי מתמטיקאי ממטה התקשורת הבריטי, שהזדהה רק בשם ריצ'רד, המסמכים מכילים פרטים עם ניתוח מתמטי, כדי לנסות ולקבוע מהן ההגדרות הסבירות לקביעת ההצפנה, על מנת שיוכלו לשבור אותן כמה שיותר מהר.

טיורינג פיתח מכונת פענוח אלקטרו-מכנית שכונתה "בומב", אשר מיכנה והאיצה את תהליך הפענוח של הודעות האניגמה המוצפנות. הוא היה ממניחי היסודות למדעי המחשב והגיע להישגים יוצאי דופן בצד התיאורטי ובצד המעשי של התחום. בצד התיאורטי הנחיל טיורינג לעולם את מכונת טיורינג – מודל מופשט לאופן פעולתו של המחשב, ואת מבחן טיורינג – שבודק האם יש למכונה כלשהי בינה מלאכותית שלא תאפשר להבחין בינה ובין אדם. בצד המעשי, כאמור, היה טיורינג הדמות המרכזית במאמץ הבריטי במלחמת העולם השנייה לפצח את הצופן של מכונת ההצפנה אניגמה של הצבא הגרמני – מאמץ שתרם תרומה מכרעת לניצחונן של בעלות הברית במלחמה.

טיורינג התאבד בשנת 1954, בעקבות תופעות הלוואי של טיפול הורמונלי, מעין סירוס כימי, אשר נכפה עליו לאחר שהורשע בהומוסקסואליות, שהייתה באותן שנים בגדר עבירה בבריטניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים