אינטל מקימה מכון מחקר שיתופי לאינטליגנציה חישובית עם הטכניון והאוניברסיטה העברית

המכון יעסוק בתחום האינטליגנציה החישובית ומטרותיו הן לבצע מחקר טהור של אפשרויות אינטראקציה עתידיות בין האדם למכונות ולמחשבים ולקדם טכנולוגיות מהר יותר לכדי הבשלה ● שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, כינה את המכון החדש "אבן דרך ביחסים בין התעשייה לאקדמיה בישראל"

ענקית המיחשוב אינטל (Intel) הודיעה על מיזם חדש שבמסגרתו היא תקים מכון מחקר משותף, ביחד עם הטכניון והאוניברסיטה העברית. המכון יעסוק בתחום האינטליגנציה החישובית. אחת המטרות שלו היא לבצע מחקר טהור של אפשרויות אינטראקציה עתידיות בין האדם למכונות ולמחשבים. מטרה נוספת היא לקדם טכנולוגיות מהר יותר לכדי הבשלה, על ידי שימוש במאגר מוחות גדול יותר בו משולבים אנשי תעשייה, שצריכים להביא תוצאות עסקיות, לצד אנשי מחקר, שעובדים בדרך כלל לטווח ארוך יותר בדרך כלל.

המכון, ICRI, הוא השמיני מסוגו שפותחת אינטל והשלישי מחוץ לגבולות ארצות הברית, יחד עם מכון שממוקם בגרמניה ועוסק בתחום המיחשוב הוויזואלי ומכון שנמצא בטייוואן ועוסק בתחום המיחשוב הרגיש להקשרים. המחקר שיבוצע במסגרת המכון מוגדר כפתוח, אולם המטרה שלו היא לקדם קודם כל מוצרים עתידיים של אינטל. כתריסר פרויקטים יצאו במסגרתו לדרך.

ג'סטין רטנר, הטכנולוג הראשי של אינטל, אמר באירוע ההשקה של המכון הישראלי החדש, כי "מודל זה, של מחקר משותף בין התעשייה לאוניברסיטה, נועד לחזק את שיתוף הפעולה בין אינטל לאקדמיה. זהו שילוב מאוד מרגש ואני צופה פיתוחים מעניינים רבים ופתיחת פרק חדש בשיתוף הפעולה בין הצדדים". הוא הוסיף שבחמש השנים הקרובות יושקעו במכון כ-15 מיליון דולרים וכי יפעלו במסגרתו כ-40 חוקרים מהאוניברסיטאות המשתתפות, מספר דומה של סטודנטים לתארים גבוהים וכמה עובדים של אינטל. למכון יצטרפו חוקרים נוספים, מאוניברסיטאות אחרות, כדי להגדיל עוד יותר את מאגר המוחות.

רטנר הוסיף, כי "לפני מספר שנים החלטנו שיש צורך לבצע חשיבה מחדש לגבי שיתוף הפעולה שלנו עם מוסדות אקדמיים ברחבי העולם. אינטל ממנת מחקר מדעי מזה 40 שנים והתחלנו לחשוב שהגישה שלנו קצת תקועה, כשבמיוחד חסרה לנו התשתית להעביר את הרעיונות משיתוף הפעולה לשוק. הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לממן ברמה מבטיחה את המעורבות שאנחנו זקוקים לה. נכון, מימנו מחקרים מדעיים חשובים, אבל לא תמיד ראינו תוצאות שעוזרות לנו". לדבריו, "הפעם החלטנו לשים הרבה כסף על השולחן ואנחנו רוצים להשיג את התוצאות הללו. דבר אחד הוא לממן מדען שרעב להצלחה ודבר אחר הוא לממן מיזם שמציע שיתוף פעולה אמיתי עם העסקים. המטרה היא להגדיל את חבר המדענים שעוסקים בטכנולוגיות ובפיתוח יחד עם המפתחים של אינטל, בהתאם למודל שפיתחנו, כדי להביא לתוצאות שמועילות גם לנו".

המכון ינוהל על ידי פרופ' אורי וויזר מהטכניון, פרופ' נפתלי תשבי מהאוניברסיטה העברית ורוני רונן, מהנדס ראשי בכיר במעבדות אינטל. מהחברה נמסר, כי האוניברסיטאות נבחרו בזכות המומחיות שלהן בארכיטקטורת מחשב ובלמידת מכונה.

בטקס החתימה על הקמת המכון החדש השתתפו גם שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, רקטור האוניברסיטה העברית, פרופ' שרה סטרומזה, ונשיא אינטל ישראל, מולי אדן. השר הרשקוביץ אמר בטקס, כי "השקעות במחקר בסיסי בארגון ממשלתי נעשות לטווח קצר, בדרך כלל עד הבחירות הבאות, ולא לזמן ארוך, כמו שנדרש בתעשייה. טכנולוגיה חדשה היא תוצאה של מחקר בסיסי חדש – ולא לזמן קצר, אלא כדי לקבל תוצאות".

הוא ציין, כי "אני מוצא את העובדה שהתעשייה משקיעה באקדמיה כמרתקת. זה שינוי נפלא. לא מפתיע שאינטל עושה את זה, כי יש לה תפקיד חשוב בכלכלה הישראלית בכלל, ובטח בהיי-טק. זה אפילו טבעי, לאור מה שהיא עושה בעולם". הרשקוביץ כינה את הקמת המכון המשותף "אבן דרך ביחסים בין התעשייה לאקדמיה בישראל".

אדן אמר, כי "מנקודת המבט העסקית, כיום יש, בראשונה, עוצמת מיחשוב שמאפשרת לעשות עם מחשבים מה שרוצים. ניתן לומר שמחשבים הם כמעט אנושיים. אנחנו קרובים לייצר מעבדים עם שני מיליארד טרנזיסטורים בפיסת סיליקון זעירה ובעוד מספר שנים יהיו יותר טרנזיסטורים בשבב מאשר נוירונים במוח האדם".

"הרבה דברים עומדים להשתנות", הוסיף, "והשאלה היא מה נעשה עם זה? זה המקום בו אני מצפה שהאינטליגנציה החישובית תיכנס לתמונה. אלה הן הציפיות שלנו מעצמנו: ההתחייבות שלנו היא לבוא עם רעיונות שיגרמו לזה להפוך למציאות. הציפייה מהמכון לאינטליגנציה חישובית היא שהוא יספק קפיצת דרך במחקר וברעיונות שניתן לתרגם אותם למוצרים ויישומים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים