השבוע שהיה

אחרי שהמשקיעים החלו להתאושש מכך שהנפקת הענק של פייסבוק לא עמדה בציפיות, פרסמו HP ו-דל תוצאות רבעון מאכזבות במיוחד, שוודאי לא שימחו את בעלי המניות שלהן ● מעבר לים הכריזה סאפ על צעדים נוספים בדרך להסתערות על מיחשוב הענן, ואילו יבמ השיקה שורה של יוזמות לקיום מסחר חכם יותר ● וגם: אפל נכנסת לשוק הארגוני בישראל בעזרת מטריקס, ועדת החינוך של הכנסת נותנת רוח גבית לפרויקט "מחשב נייד לכל מורה" והצד המכוער של הטכנולוגיה מרים שוב את ראשו

השבוע החולף עמד בסימן הנפקת הענק של פייסבוק (Facebook) בבורסה האמריקנית. לראשונה נעשה ניסיון אמיתי לחבר בין העולם הווירטואלי, לבין העולם העסקי – שנאסד"ק היא אחת הנציגות הבולטות שלו. על ההנפקה אפשר לומר שכגודל הציפיות, כגודל האכזבות, או לפחות כך זה נראה כעת, כאשר עורכי הדין של בעלי המניות כבר משחיזים סכינים. עם זאת, זכה השבוע מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, למיליון לייקים אישיים, לאחר שבישר לעולם (בפייסבוק, כמובן) כי החליט להתחתן.

האכזבה מהנפקת פייסבוק גרמה ל-לארי פייג', מנכ"ל ואחד ממייסדי גוגל (Google), לעקוץ את המתחרה. הוא התייחס לפרסומים לפיהם פייסבוק משתפת פעולה עם יאהו! (!Yahoo), ובכך סותרת את מדיניותה המוצהרת לשמירה על פרטיות משתמשיה.

זה גם לא היה השבוע של שתי חברות טכנולוגיה גדולות, שפרסמו תוצאות רבעוניות מאכזבות, שנבעו רבות מהמציאות הכלכלית העגומה באירופה ובארצות הברית. הראשונה היתה HP, שהודיעה כי תיאלץ לפטר לא פחות מאשר 27 אלף עובדים – כ-9% מכוח העבודה שלה. הצעד נועד לחסוך מיליארדי דולרים, שיושקעו בין היתר במיחשוב ענן. ההערכות הן שהפגיעה בסניף הישראלי תהיה מינורית. בשלב זה לא ברור אם בין עשרות אלפי המפוטרים תהיה גם המנכ"לית, מג וויטמן.

אולי התוצאות של דל (Dell), המתחרה הגדולה של HP, יצילו את עבודתה של וויטמן. כך, גם ענקית המיחשוב של מייקל דל הציגה תוצאות רבעון מאכזבות, עם ירידות במכירות וברווחים. האם אנו עומדים על סף מיתון חדש? האנליסטים נזהרים הפעם, ולא ממהרים להעריך. צריך עוד להמתין ולקוות.

בשבוע שעבר ננעל באורלנדו הכנס השנתי של סאפ (SAP) בארצות הברית, SAPPHIRE 2012, שבו חשפה החברה את המיצוב החדש שלה, המבוסס על מיחשוב ענן, מובייל, תשתיות Big Data באמצעות פלטפורמת HANA וטיפול בעסקים אלקטרוניים. הקלף הכי חם באורלנדו היה לארס דאגלרד, חבר הנהלה ומייסד SuccessFactors, שנרכשה על ידי סאפ בסוף השנה שעברה תמורת 3.4 מיליארד דולרים. המסר היה ברור: סאפ דוהרת אל מרכז הזירה של מיחשוב הענן, ומוכנה לשלם עבור זה לא מעט. עוד בטרם הספיקו לפרק את התפאורה ואת הציוד באורלנדו, הודיעה סאפ על רכישה נוספת, הפעם של חברת אריבה (Ariba) הוותיקה, שניסתה בתקופת הבועה לשאת את דגל המסחר האלקטרוני, אבל כנראה הקדימה את זמנה. נראה שסאפ רוצה להשיג את אורקל (Oracle) ואת Salesforce.com, המלכה הבלתי מעורערת של מיחשוב הענן בעולם התוכנה והאפליקציות. האם היא תצליח? נחכה ונראה.

השבוע נערך גם הכנס האירופי הראשון למסחר חכם יותר, שארגנה יבמ (IBM). על משקל Smarter Planet, מציגה כעת יבמ את ה-Smarter Commerce, שתכליתו הבאת כל המידע על כל העסקים ישירות למכשירים הניידים. ולא במקרה, כי IDC סיפרה לנו השבוע, שקצב הגידול של תופעת ה-BYOD (ר"ת Bring Your Own Device) גדול הרבה יותר ממה שחשבנו. על פי חברת המחקר, בשלושת החודשים הראשונים של השנה נרשמה בשוק ה-WLAN עלייה של 13.9% בהכנסות.

השבוע גם למדנו שאפל (Apple) כבר לא פונה רק למשתמשים הפרטיים, ונכנסת בצורה חזקה גם לשוק הארגוני. הביטוי הראשון לכך אצלנו, הוא כנס שערכה חברת iDigital, המוכרת את מוצרי אפל בישראל, עם חברת האינטגרציה הגדולה מטריקס. השתיים הכריזו, כי בכוונתן לשתף פעולה כדי לספק שירותי IT לארגונים שיבססו את המיחשוב שלהם על הטכנולוגיה של אפל.

ועדת החינוך של הכנסת עסקה השבוע במיחשוב מערכת החינוך, כאשר שמעה פרטים מעניינים על פרויקט "מחשב נייד לכל מורה" שיזמה קרן אתנה, בראשותו של אורי בן ארי. ח"כ אלכס מילר הוסיף לצד דברי השבח שלו גם קריאת התעוררות דחופה לממשלה, והציע שלא תעמוד בחיבוק ידיים גם אם יש יזמים פרטיים שעושים במקומה את העבודה. ח"כ מילר קרא לממשלה לאמץ את יוזמת "מחשב נייד לכל מורה", ולתמוך בה מתקציבו הגדול של משרד החינוך. הרעיון של ח"כ ענת וילף, לתת כסף למורים כדי שיקנו מחשבים, נדחה בוועדה, וחשף עד כמה חברי הכנסת יכולים להיות לפעמים מנותקים מהמציאות. בעיית העצמת המורה אינה עניין כספי, אלא עניין של סדרי עדיפויות ומדיניות מכוונת של העלאת רמת המורים.

ראינו השבוע גם את הצד המכוער של הטכנולוגיה, כאשר קראנו על מעצרו של אב לשלושה ילדים מהוד השרון, שחשוד במעשי פדופיליה בקטינות במשך תקופה ארוכה. העובדה שהחשוד הוא איש היי-טק לא הוסיפה הרבה כבוד למקצוע, וגם לא מורידה כהוא זה את אחריות ההורים למניעת תופעות מהסוג הזה. הריטואל הקבוע של הדיונים באמצעי התקשורת על איך שומרים על ילדינו דעך מהר מאוד – אבל רק עד למקרה הבא, חלילה.

חג שבועות שמח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים