לתת צ'אנס גם למוגבלים

פנינה וטשר, מתכנתת ב-SPL לשעבר, עוסקת כבר שנתיים בהשמת אנשים בעלי מוגבלויות לעבודה בענף ההיי-טק ● "מוגבלות, לתפיסתנו, הינה תולדה של פער בין מאפייני האדם ובין מאפייני סביבתו", מתארת וטשר את אחד מעקרונות החברה ● אז אם אתם מחפשים עובדי היי-טק, ונתקלים במועמדים בעלי מוגבלויות - תנו להם צ'אנס: בשבילכם זה עוד עובד, בשבילם זה ההבדל בין שיקום מוצלח לבין כניעה לגורל

גיל ברקוביץ' הוא אדם בעל מוגבלות נפשית. הוא התמודד בעבר עם דיכאון, אך נטל תרופות ונמצא במצב יציב ובריא מאז 2009. כיום הוא מועסק כבודק תוכנה בעיריית תל אביב. גיא משה מתנייד בכיסא גלגלים. הוא סובל מקטיעת רגליים וקטיעה חלקית של אצבעות יד ימין, בעקבות חיידק טורף שתקף אותו בגיל שלוש וחצי. כיום הוא משולב בצוות הבודקים בבטר-פלייס (Better Place).

המכנה המשותף בין גיל וגיא הוא, ששניהם הגיעו לעבודתם לאחר שיצרו קשר עם חברת ההשמה אביליטיס (Abilities). החברה הוקמה לפני כשנתיים על ידי פנינה וטשר, אשת היי-טק שפרשה מעבודתה כמתכנתת ב-SPL, והחליטה להקדיש את חייה לסיוע לאוכלוסיות המוגבלים. מטרתה הוא לשלב אנשים בעלי מגבלות, בוגרי תארים ובעלי יכולת לעבוד, בענף ההיי-טק.

על פי נתוני משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, חיים כיום במדינת ישראל כ-750,00 אנשים בעלי מוגבלות בגילאי העבודה (20-64). אם לוקחים בחשבון גם מוגבלויות קלות יחסית, דוגמת דיסלקציה, המספרים מטפסים למיליון. בקצב גידול האוכלוסייה הנוכחי, העומד על כ-3%, יתווספו לנתון הזה עד סוף העשור כ-300 אלף בני אדם נוספים. כ-30% מתוך 200 אלף המובטלים בישראל הם אנשים בעלי מוגבלות. זאת, למרות שרובם רוצים ומסוגלים לעבוד. הבעיה היא, שאין מי שידאג להם למקומות עבודה.

מחקר שערך ארגון אמון מגלה, כי מעסיקים נמנעים להעסיק אנשים עם מוגבלויות בשל החשש שתידרש השקעה נוספת של זמן ומשאבים מצידם. בנוסף, על פי המחקר, חוששים המעסיקים מאי-יכולת ההשתלבות של העובד בארגון. אף אחד כמובן לא יגיד את זה בראיונות עבודה, אבל המציאות היא שרוב טפסי קורות החיים של אנשים בעלי מוגבלות – גם אם הם בוגרי מחשבים ומהנדסים – נותרים ללא מענה.

את המציאות הזו מנסה פנינה וטשר לשנות. אביליטיס, מסבירה וטשר, היא למעשה חברת השמה לכל דבר, המתמקדת במחפשי עבודה שמוגדרים כמוגבלים, אך יש להם יכולת השכלתית ואישית לעבוד ולהצליח. "הגעתי להבנה שעולם ההיי-טק, תובעני ככל שיהיה, היטיב עימי", אומרת וטשר, שוויתרה לפני שנתיים על השכר ועל התנאים שהיו לה ב-SPL, כדי להקים את חברת ההשמה שלה. "בזכותו למדתי, שנושא ההעסקה של אנשים בעלי מוגבלויות בישראל אינו מפותח דיו. בשל כך, רבים נשארים בלית ברירה בבית".

"מוגבלות, לתפיסתנו, הינה תולדה של פער בין מאפייני האדם ובין מאפייני סביבתו", מתארת וטשר את אחד מעקרונות החברה. "על הפער זה יש צורך לגשר ואנו משתדלים לעשות זאת". היא מדגישה, כי עקרון יסוד בפעילות אביליטיס הוא, שכל המועסקים המוגבלים הם עובדי החברה. "אנחנו מלווים את העובד מרגע שהוא מגיע אלינו, ולאורך כל התקופה שבה הוא משובץ לעבודה. אנחנו משמשים לו לעזר ולכתובת עבור כל בעיה ושאלה – וכך גם לגבי המעסיקים. 15 העובדים שהשמנו עד כה הם סיפורי הצלחה, שגרמו סיפוק רב לא רק להם, אלא גם למעסיקים".

את אביליטיס מנהלת וטשר עם צוות של אנשי מקצוע ומומחים. אחד הדירקטורים בחברה הוא ד"ר יגאל בן שלום, מנכ"ל המוסד הביטוח הלאומי לשעבר. המשימה העיקרית של וטשר ואנשיה היא לאתר את אותם המעסיקים שמוכנים להעסיק את האנשים הנפלאים האלו. חלקנו פוגשים אותם במדשאות האוניברסיטה, בחוגים ובמגמות המדעים, הנדסת התוכנה והמחשבים, אבל לא מודעים לעובדה שבניגוד לרבים ממסיימי התואר, הסיכוי שלהם למצוא עבודה הוא קלוש – גם אם יצטיינו במיוחד.

אולם, יש מעסיקים שהצליחו להתגבר על החסמים ונרתמים למשימה. אחד מהם הוא קובי ביטר, סמנכ"ל מערכות המידע של דלק. "אני מאמין שאין מצוינות עסקית ללא אחריות תאגידית", הוא אומר. "העסקת עובדים דרך חברת אביליטיס תורמת, מעבר לאחריות התאגידית, גם לתפוקה ולהצלחת הארגון".

אז אם אתם מחפשים עובדי היי-טק, ונתקלים במועמדים בעלי מוגבלויות – תנו להם צ'אנס. בשבילכם זה עוד עובד, בשבילם זה ההבדל בין שיקום מוצלח לבין כניעה לגורל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים