סקוט ברקון, מומחה לניהול פרויקטים: "יצירתיות היא סוג של עבודה"

"מאחורי כל המצאה או תגלית מסתתרות שנים רבות של עבודה קשה, שחורה וסיזיפית", אמר ברקון – ממפתחי הדפדפן אינטרנט אקספלורר ומחבר ארבעה רבי-מכר בנושא ניהול פרויקטים, בכנס השנתי ה-16 של PMI ישראל ● לדבריו, "המיתוס לפיו אייזיק ניוטון גילה את חוק המשיכה לאחר שנפל עליו תפוח עץ - לא רק שאינו אמת, אלא שאין לכך סימוכין היסטורי כלשהו. ניוטון כתב ספר על עקרונות המתמטיקה של כוח המשיכה במשך עשר שנים. הוא עסק שנים רבות בעריכת ניסויים ובכתיבת נוסחאות"

"יצירתיות היא סוג של עבודה. הרבה ספרים וסרטים מתמקדים בהבזק התובנה שיש ליוצר ולממציא, ולא מבינים שזהו מיתוס שקרי, וכי מאחורי כל המצאה או תגלית מסתתרות שנים רבות של עבודה קשה, שחורה וסיזיפית", כך אמר סקוט ברקון, מומחה בעל שם בינלאומי לניהול פרויקטים.

ברקון חתם את המליאה המרכזית בכנס השנתי ה-16 של העמותה לניהול פרויקטים בישראל. הכנס נערך אתמול (ד') במלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות כאלף איש. את האירוע, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים, הנחה יעקב נתניהו – סגן נשיא PMI ישראל.

ברקון רכש ניסיון רב כמנהל הפיתוח לשעבר של הדפדפן אינטרנט אקספלורר (Internet Explorer) במיקרוסופט (Microsoft). מאז עזב את הענקית מרדמונד, הפך למרצה מבוקש בתחום ניהול הפרויקטים, וכתב ארבעה רבי-מכר בנושא, ביניהם "להצטיין בניהול פרויקטים". הוא התפרסם כאשר התקין ב-2005 על מחשביו את דפדפן הקוד הפתוח פיירפוקס (Firefox), והסביר לעיתונות הטכנולוגית, כי הגרסאות האחרונות של אקספלורר משעממות.

"האמת היא שהבזקים באים אחרי הרבה עבודה", אמר, "המיתוס לפיו אייזיק ניוטון גילה את חוק המשיכה לאחר שנפל עליו תפוח עץ – לא רק שאינו אמת, אלא שאין לכך סימוכין היסטורי כלשהו. ניוטון כתב ספר על עקרונות המתמטיקה של כוח המשיכה במשך עשר שנים. הוא עסק שנים רבות בעריכת ניסויים ובכתיבת נוסחאות".


צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

עקרון נוסף בניהול פרויקטים, אמר ברקון, "הוא להתייחס לכל דבר כאילו היה פרויקט. כדי להבין איך ליצור, צריך להבין תחומים אחרים. לדוגמה, שפים במסעדות ובמאי קולנוע. המדובר באנשים מומחים בתחומם, שאני בטוח כי איש מהם לא עבר הסמכה בניהול פרויקטים, ועדיין הם מנהלים פרויקטים באופן מעולה. אם יש לכם כישורי ניהול פרויקט וקשה לכם לרוקן את המדיח, או לרדת במשקל, כדאי שתשאלו אנשים העוסקים באותם תחומים. שאלו אותם שאלות בתחום וככה יהיה לכם ראש פתוח ותוכלו לשאול שאלות פתוחות וללמוד תחומים אחרים".

עוד עקרון, אמר ברקון, קשור לשפה. "נדרשת שפה פשוטה ולא יומרנית בעת ניהול הפרויקט ועריכת תקשורת עם משתתפיו", אמר, "הייתי מבקש לאסור שימוש בכמה מילים ומונחים, כמו 'שינוי', 'מהפכני', 'חדשנות', 'שינוי פרדיגמה', 'פריצת דרך', 'שינוי כללי המשחק', 'לפעול מחוץ לקופסה' ועוד".

עקרון נוסף, ציין ברקון, קובע כי "רעיון + הקשר = פריצת דרך". משמעות עקרון זה, הסביר, היא שפעמים רבות רעיונות היו ידועים כבר, אלא שההקשר שלהם "כלא" אותם בשדה לא מתאים. כך, אמר, נושא ההפניות בשולי מאמרים היה קיים כבר שנים רבות באקדמיה – גוגל (Google) "רק אימצה" אותו לשדה שלה. כך, ציין, רשתות חברתיות רבות היו קיימות בטרם הפציעה פייסבוק (Facebook) בשמי חיינו. דוגמה נוספת, אמר, היא שהעובדה שהסובייטים העלו לחלל את הלוויין ספוטניק, היא שגרמה לאמריקנים להשקיע משאבים במרוץ לחלל, שהסתיים בניצחונם עם האדם הראשון על הירח ב-1969. כך, אמר, שלושת חלקי הנוסחה של אלברט איינשטיין – אנרגיה מסה ומהירות האור – פותחו בעבר, אבל איינשטיין הוא זה ששילב ביניהם באופן שונה.

"פריצת דרך היא יישום רעיון מוכר בשדה אחר", סיכם ברקון, "רעיונות נוצרים מרעיונות אחרים. אנשים יצירתיים מוצאים דרכים לשלב דרכים, לקחת בעיות ואתגרים, לפרקם לגורמים וליצור דברים חדשים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים