השבוע שהיה: מלהבה ועד פייסבוק

השבוע החולף החל בסימן הרוגלה המתוחכמת להבה, שהצליחה להצית אש בשדה הקרב הווירטואלי ● הרוגלה הצטרפה לתוצאות סקר שהתפרסם בארה"ב, המעידים יחדיו על חשיבות נושא אבטחת המידע בארגונים ● עוד נערך השבוע כנס מנהלי הפרויקטים השנתי של PMI, וכמובן איך אפשר בלי כנס בנושא ענן ● ולסיום: מי הם המשתמשים הכבדים בפייסבוק?

השבוע החולף עמד בסימן הלהבה – השם העברי שניתן לרוגלת ה-Flame, אשר זכה לכינוי הלא מדויק "הווירוס הגדול ביותר". חרף דעת המומחים, לפיה אין מדובר בחידוש טכנולוגי שטרם ידענו עליו, הלהבה הציתה אש בשדה הקרב הווירטואלי. שכן, בניגוד לתולעים אחרים עליהם שמענו באחרונה – רוגלה זו כללה מספר רכיבים שמהווים את ארגז הכלים של אנשי הריגול והביון.

לכן, יש המכנים אותה "המרגל החכם" של המאה ה-21. הטמעתה בתוך מערכות כל כך רגישות באיראן, כך על פי הדיווחים, היא לא פחות נועזת מאשר ההשקעה והפיתוח הטכנולוגי שלה. כפי שההאקר הסעודי הצליח להעלות לסדר היום את חשיבות אבטחת המידע האישי של כל אחד מאיתנו, כך הלהבה החדשה העלתה לסדר היום את חשיבות נושא הסייבר.

כל ניסיון לזהות מי עומד מאחורי ההתקפה הזו נועד לכישלון. כל מומחה סייבר מתחיל יודע, כי מערכת מחשב כל כך חכמה יכולה להיות פרי מאמצים המבוססים על משאבים רבים, העומדים לרשות מדינה אחת או יותר. הדחף הראשוני להצביע על הישראלים כאחראים למתקפה לא עמד במבחן המציאות; ישנה רשימה ארוכה של מדינות בעלות ארגוני ביון, שהיו מאושרים לשים את ידיהם על רוגלה שכזו, ולאסוף מידע כה רגיש ומסווג. איראן אומנם מהווה איום ישיר על ישראל, אבל גם המערב הבין שצריך למנוע את התגרענותה, ועל כן טוב עשו דובריה של ישראל, שלשם שינוי גזרו על עצמם שתיקה מוחלטת בנושא.

מנגד, יש להתעכב גם על נושא ההגנה מפני הסייבר, כתרחיש אפשרי שעלול לתקוף את ישראל. לשם כך לא היה צורך בלהבה, שכן דובר על הנושא בהזדמנויות אחרות. המציאות לא השתנתה: מערכות המיחשוב שלנו לא מספיק מוגנות, ועל המגזר האזרחי להשקיע עוד הרבה משאבים בהגנה על נכסי המידע שלו. בנושא הזה יש חלוקת עבודה ברורה למדי בין הממשלה לאזרחיה: היא צריכה להשקיע במטות הסייבר ובהגנה על אתריה, ואילו האזרחים צריכים לעשות את המקסימום ברמת אבטחת המידע – כל אחד בחלקת אלוהים הקטנה שלו.

לא חסרות סיבות מדוע צריך להדק את האבטחה בארגונים. כך, למשל, התקבלו השבוע תוצאות סקר שנערך בנושא בארה"ב, לפיו יותר מ-20% מנפח הגלישה ברשת נעשה על ידי טלפונים חכמים ומחשבי לוח, היינו שני סוגי מכשירים שרמת האבטחה בהם רחוקה מאוד מלהשביע רצון את המנמ"רים ומנהלי האבטחה. זאת ועוד, בכנס של יבמ (IBM) במדריד נחשף סקר אחר שבו נאמר, כי מנהלים רבים בארה"ב רואים ברשת החברתית כלי ניהולי חשוב לא פחות מהדואר האלקטרוני והטלפון, והם מחפשים דרכים כיצד לנהל באמצעותו. המידע שמסתובב ברשתות אלו עלול להיות חשוף, וזה עוד כאב ראש לא קטן ל-CIO.

עוד נערך השבוע כנס מנהלי הפרויקטים השנתי של PMI. בין האורחים ניתן היה למצוא את נשיא החברה, מארק לנגלי. לשיטתו, לניהול נכון של פרויקטים יש גם היבט כלכלי, ובעידן של מיתון והאטה בשווקי העולם, יש חשיבות רבה יותר להתנהלות נכונה על פי מתודולוגיות סדורות ומוכרות.

וכמובן, אי אפשר לעבור שבוע ללא כנס ענן. הפעם היה זה דורון דרייר, מנכ"ל Arrow ECS בישראל, בכנס לקוחות שערך בהפקת אנשים ומחשבים, שאמר כי הענן הוא עובדה קיימת. לדבריו, ארגון שלא יעבור לשימוש בענן – ייחשב כדינוזאור.

לסיום, השבוע קיבלנו אישוש להשערה נפוצה אודות שימוש ברשתות חברתיות. במחקר שנערך בבריטניה התגלה, כי הרשתות החברתיות פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) פופולאריות יותר בקרב נשים מאשר גברים. השימוש שהן עושות ברשתות החברתיות מיועד בעיקר לקבלת ידע, לצד שימוש באינטרנט לצרכי מחקר. זכרו זאת בפעם הבאה שיאשימו את הגברים כמכורים לפייסבוק ולטוויטר. שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים