ועידת הכלכלה והעסקים הערבית 2012

"אנחנו בהיי-טק צריכים אתכם הרבה יותר ממה שאתם צריכים אותנו", כך אמר ד"ר אלישע ינאי, יו"ר תעשיות הטכנולוגיה והתוכנה ומנכ"ל מוטורולה (Motorola) ישראל לשעבר, בפתיחת מסלול ההיי-טק של ארגון צופן בוועידת הכלכלה והעסקים הערבית 2012, ביוזמת מגזין מאלקום וארגון צופן. ינאי דיבר על המחסור במהנדסים וכוח אדם בתעשיית ההיי-טק, ועל החסם העליון של כוח האדם היהודי שהתעשייה הגיעה אליו. הוא הפציר ודחף במשתתפים לחשוב על ההיי-טק כאופציה מעשית לקידום כלכלי, וכמנוף לצמיחה הדדית של שני המגזרים. בדבריו הדגיש את העובדה כי ההיי-טק הישראלי זקוק לכוח האדם הערבי בישראל הרבה יותר מאשר הערבים זקוקים להיי-טק.

זו הפעם הראשונה שמופיע בכנס מאלקום מסלול היי-טק, דבר שמסמן את תהליך ההתבססות של התעשייה הטכנולוגית בחברה הערבית. במסגרת זו דיבר גם יו"ר JVP, ד"ר אראל מרגלית, שהודיע כי JVP תפעל להוביל מיזם סטארט-אפ וויקנד הראשון במגזר הערבי: "אחרי שהצלחנו להביא לירושלים מאה ושישים סטארט-אפיסטים מכל הארץ, שהגיעו ל-54 שעות עם רעיון על הנייר שגובש לקונספט איתו הם יצאו לדרך – אין שום סיבה שלא נגבש את אותו פורמט כאן בגליל במגזר הערבי". עוד דיבר מרגלית על הפער בתעשייה בין שני המגזרים. לדבריו, "אנחנו עשינו אפס עבור המגזר הערבי בהיי-טק. אנחנו בהיי-טק סגורים, קולטים את החברים שלנו, את החברים של החברים שלנו. על מנת לשנות את זה, צריך להפסיק להסתכל על הבעיות, ולהתחיל להסתכל על ההזדמנויות. חברות ההיי-טק שלנו יודעות למכור טוב לעולם, אבל יש אזור אחד שבו אנחנו לא מוכרים – וזה פה במזרח התיכון, המדינות מסביב. החברים הערבים שלנו מסתובבים באזור ורואים את ההזדמנויות. אם רוצים לשנות מהלך צריך לשנות את הראש, גם אנחנו וגם המגזר הערבי. לשם כך אני מציע לשלב את השותפים שלי בתהליך שבו אנחנו נוכל לשתף פעולה עם היזמות במגזר הערבי".

חסן קאסם, יו"ר Palestinian IT Association of Companies, אמר כי תעשיית ה-IT במגזר צריכה לעלות שלב: "חברות פלסטיניות לא צריכות לשמש רק כמיקור חוץ לחברות. אנחנו רוצים שיתחילו להביא רעיונות. לא צריך לחשוב שההיי-טק זה רק אנשים שמבינים בג'אווה (Java), אנחנו צריכים אנשי חינוך, בריאות, חקלאות ועוד, שישתפו ברעיונות ויניעו אותם קדימה, כאשר ההיי-טק הוא הדבק שיכול להביא את הרעיונות הללו להצלחות". כמו מרגלית, גם קאסם הזכיר את השוק הערבי הפתוח בפני ההיי-טק הערבי: "400 מיליון ערבים בעולם השותפים לשפה אחת מהווים פוטנציאל אדיר להתפתחות".

במסגרת זו, נערך גם פאנל פורצי הדרך של ההיי-טק בחברה הערבית. בין הדוברות בפאנל היתה עליא אבו שמיס, אחת משלוש הנשים היזמיות בהיי-טק הערבי בישראל. בשנת 2004 הקימה חברה העוסקת בפיתוח משחקים אינטראקטיביים לילדים. בשנת 2007 עשתה אקזיט ראשון, ובשנת 2009 הקימה חברה העוסקת בפיתוח תוכן טלוויזיוני לגיל הרך. דובר נוסף היה פואד פארס, בעלים של פלורול ביו-טק (Plorol Biotech) והיזם הדרוזי הראשון בישראל שהנפיק בנאסד"ק. מדובר בחברה המפתחת תרופה המיועדת לשיפור איכות חייהם של מאות אלפי חולים במחלות כרוניות. בשנת 2010 השלימה החברה תהליך גיוס הון של 24.4 מיליון דולרים, ונרשמה למסחר בבורסה של ניו יורק, בנוסף לרישום בנאסד"ק.

שאדי קובטי, בכיר בקבוצת המחקר ופיתוח עסקי של יבמ (IBM), דיבר אף הוא בפאנל. בין היתר, הסביר קובטי על עבודתו בפיתוח טכנולוגיית האימות של תכנון רכיבים ומערכת X-Gen. הוא זכה בפרס היוקרתי IBM Corporate Award. על שמו רשומים 8 פטנטים, והוא פרסם מספר רב של מאמרים טכנולוגיים. עוד דובר בפאנל היה בילאל להוואני, מנכ“ל e paper sign, סטרטאפיסט ויזם היי-טק ישראלי. ב-2005 הקים את e-Paper, שנתנה שירותי ייעוץ לגופים מסחריים. ב-2007 הוציא לשוק את Sentinel, מוצר תוכנה וחומרה לניהול ואבטחה של הדפסה בארגונים גדולים, אשר נמכר ליותר מ-200 ארגונים גדולים בארץ ובחו"ל. ב-2008 הקים את חברת VPSign, חברת חממה ב-NGT, המפתחת מכשיר לחתימה אלקטרונית מאובטחת וקבילה משפטית.

מימין: ד"ר אלישע ינאי - יו"ר תעשיות הטכנולוגיה והתוכנה, ד"ר באסל גאטס - מו"ל המגזין מאלקום, היזם עיסא ח'ורי, ד"ר אראל מרגלית - יו"ר JVP

פתיחת המסחר בבורסה ישירות מוועידת העסקים הערבית בנצרת. בתמונה: אסתר לבנון - מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, יאיר סרוסי - יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, ד"ר באסל גטאס - מו"ל המגזין מאלקום, רון וקסלר - סמנכ"ל ישראכרט, סמי סעיד מצופן ואחרים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים