בעיית אמינות

סדר העדיפויות של המנמ"רים חושף תמונה מדאיגה, לפיה הם מובילים פרויקטים מבלי שהם יודעים בוודאות כיצד יכסו עלויות, והאם קיים קשר בין הפרויקטים בעדיפות לבין הצרכים העסקיים של הארגון ● בהתנהלות שכזו, במסגרתה המנמ"רים מעדיפים להיות נאמנים לתפישתם הפרטית ולהציף את הארגון בפרויקטים החשובים מבחינתם, הם עלולים להיקלע לבעיית אמינות מול הבוסים שלהם

בין הדילמות השגרתיות של מנהל ארגון IT, מסתתרת השאלה עד כמה פעילותו והפרויקטים להם הוא נותן עדיפות עליונה, אכן פוגשים את האינטרסים האמיתיים של הארגון ותורמים לרווחיותה. בסקר שנערך באחרונה בקרב 453 מנהלי IT בארה"ב, חשף כי הנשאלים אופטימיים מאד, או במילים אחרות: הם סבורים שסדר העדיפות שלהם אכן תורם לארגון. הסקר העמיד בפני המנמ"רים רשימה של 16 פרויקטים, וביקש מהם לדרג את סדרי העדיפויות שלהם. 24% מהנשאלים השיבו שבראש סדרי העדיפויות עומד פרויקט העצמת אבטחת המידע; 23% דירגו בראש סדר העדיפות את הווירטואליזציה של שרתים; והיתר דירגו בסדר יורד פרויקטים שונים, כגון שדרוג תשתיות תקשורת, אחסון ו-Big Data. פרויקטים כמו מובייל, הטמעת מחשבי לוח חכמים ומדיה חברתית דורגו במקומות האחרונים.

אולם, השבועון InformationWeek, שערך את הסקר הזה, לא הסתפק בנתונים אלו. המשתתפים בסקר נתבקשו להשיב על כמה שאלות מקשות. בין היתר, התבקשו להשיב איך הם סבורים שהפרויקטים האלו יתרמו ליעדים הראשיים של הארגון, ולא פחות חשוב מכך: כיצד יממנו את כל הפרויקטים האלו? זה המקום לציין, כי בסקר שנערך בתחילת השנה, הביעו רוב המנמ"רים חשש, כי תקציבי ה-IT שלהם יקוצצו השנה מסיבות שונות. כלומר, הנחת המחקר בשאלון היתה שהמנמ"רים מובילים פרויקטים מבלי שהם יודעים בוודאות כיצד יכסו עלויות, והאם יש קשר אמיתי בין הפרויקטים בעדיפות לבין הצרכים העסקיים של הארגון.

אין ספק, כי מדובר שאלות לא פשוטות, אבל אין ויכוח שמן הראוי לדון בהם. עורכי הסקר גילו, כי השערת המחקר שלהם לא היתה שגויה. מרבית המנמ"רים ענו על השאלות האלו מתוך אופוריה מוחלטת, מבלי שהם ידעו להצביע על נתונים שאכן הפרויקטים מועילים לארגון. מעניינת יותר העובדה, כי למנמ"רים אין מושג כיצד יממנו זאת. עורכי הסקר הגדירו את התשובות האלו "כמשאלות של רצון טוב ולא יותר". ההיגיון המנחה של המנמ"רים הוא, כי ההשקעות בטווח הקצר – בין אם הן אינן עומדות בקנה אחד עם הדרישות העסקיות, יחסכו כסף בעתיד הרחוק יותר.

באשר למימון, מתברר שמרבית המנמ"רים בונים על מימון חיצוני, וכן ממקורות כספיים ממחלקות שונות, ללא קשר לתקציב השוטף שלהם. הם מעדיפים לעבוד בשיטה הזו מאשר להתיישר עם הדרישות העסקיות של הארגון. לא זו אף זו: מרבית המנמ"רים אינם מתכוונים להתייעץ עם מנהלי הכספים או המנכ"לים שלהם. הם מעדיפים להיות נאמנים לתפישתם הפרטית, ולהציף את הארגון בפרויקטים חשובים, אם כי לא בהכרח נחוצים ברגע זה.

הממצאים מדאיגים את עורכי הסקר, ובצדק. בשורה התחתונה, הם אומרים, כי מנהלי IT שימשיכו בקו הזה עלולים להיקלע לבעיות של אמינות מול הבוסים שלהם. חלק גדול מהמנכ"לים עדיין זוכרים למנמ"רים את ההיסטריה סביב באג אלפיים, שהמנוע שלה היה מצד הספקים. יותר מדי אנשי IT התנדבו לסייע להם, והתוצאות ידועות.

שתי שאלות אחרות שנשאלו בסקר הן: כיצד טרנד המובייל ישפיע תקציב ה-IT, והאם וכיצד הענן הציבורי ישנה את דרך הפעילות שלך. לגבי המובייל, 64% השיבו, כי חדירת המובייל יגדיל את ההוצאות של IT בטווח הקרוב. בטווח הארוך, 32% סבורים כי המובייל יהיה חלק בלתי נפרד מתקציב ה-IT. באשר השאלה השנייה, 41% סבורים כי הענן הציבורי יגדיל בטווח הקצר את הוצאות התפעול של הארגון עקב שלבי המעבר הנדרשים. בנוסף, מרבית הנשאלים סבורים, כי הענן הציבורי תואם את מדיניות הארגון לצמצם עלויות שמכבידות על הרווחיות.

השורה תחתונה: רבות דובר על התיאום בין ה-IT לצרכים העסקיים של הארגון. אולם, כאשר הדבר מגיע לכדי בדיקה מדוקדקת יותר, המנמ"רים מעדיפים לשחק בקובייה הונגרית במקום להפוך את הפעילות שלהם ב-IT לסיפור אהבה מתמשך. אלא שבניגוד לסיפורי האהבה המוכרים, הסוף של הסיפור הזה עלול להיות עצוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים