יותר משנה אחרי שנתקבלה החלטת הממשלה: משרד המשפטים מקים את יחידת חופש המידע

ההחלטה נתקבלה במרץ בשנה שעברה, ביוזמת שר המשפטים והשר לשיפור השירות לאזרח, אולם היא מוקמת רק עתה ● היחידה תפעל ליישום הוראות חוק חופש המידע ולקידום הפצת מידע יזום על ידי רשויות ציבוריות ● בין היתר, היחידה תקבע נהלים לשקיפות במשרדי הממשלה וברשויות הציבוריות ותברר תלונות של מבקשי מידע

יותר משנה אחרי שנתקבלה החלטת ממשלה בעניין, החליט משרד המשפטים על הקמת יחידה ממשלתית שתפעל ליישום הוראות חוק חופש המידע ולקידום הפצת מידע יזום על ידי רשויות ציבוריות.

ההחלטה על הקמת היחידה התקבלה בממשלה עוד ב-6 במרץ 2011, בעקבות יוזמה של שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, ושל השר לשיפור השירות לאזרח, מיכאל איתן. והיא פועל יוצא של עבודת מטה שהוביל מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, בסיוע מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד. נושא השקיפות השלטונית, שהיחידה לחופש המידע אמונה על קידומו, הינו אחד מארבעת עקרונות הממשל הפתוח שממשלת ישראל הצהירה על מחויבותה לו.

היחידה תפעל באמצעים שונים לקידום הנושאים עליהם היא אמונה, ביניהם: קביעת נהלים אחידים לכלל משרדי הממשלה, קידום הדרכות ברשויות הציבוריות וקידום המודעות הציבורית, הקמת אתר אינטרנט מרכזי לנושא חופש המידע ופיתוח מדיניות בתחום הפצת המידע היזום. כמו כן, היא מוסמכת לברר תלונות של מבקשי מידע נגד משרדי הממשלה ויחידות הסמך בנושאים שונים, בהם אי מתן מענה במועד וסירוב לבקשת מידע ללא הנמקה. אחת לשנה תמסור היחידה דיווח לממשלה על יישום חוק חופש המידע, על פעילותה ועל תוכניות העבודה שלה לשנה העוקבת.

בימים אלה עלה האתר הראשוני של היחידה ונמסר, כי הוא יורחב וישופר בהמשך. באתר ניתן ללמוד עוד על משימות היחידה ודרכי פעולתה.

תקציב היחידה אמנם אינו מעוגן בסעיף תקציבי ייעודי לשנת 2012, אולם סוכם כי משרד המשפטים יקצה מתקציבו כחצי מיליון שקלים לטובת הפעילות. ביחידה יועסקו חמישה אנשים, מתוכם שניים כבר גויסו לעבודה. בראש היחידה נבחרה לעמוד עו"ד רבקי דב"ש. קודם למינויה זה ניהלה דב"ש את מחלקת הרישום והפיקוח, אותה הקימה, ברשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים. לפני כן היא עבדה כרפרנטית במחלקת ייעוץ וחקיקה של המשרד – תפקיד שבמסגרתו היא עסקה, בין היתר, בתחום חופש המידע.

לדברי ד"ר רוטקופף, "החלטת הממשלה להקמת היחידה ולהגדרת תפקידיה וסמכויותיה נקבעה בתקופה בה מהלכים חברתיים פנימיים, כמו גם מגמות בין לאומיות, מאירים את חשיבות השיתוף של אזרחי המדינה ותושביה במידע המצוי בידי רשויות ציבוריות. כיום, חסינותה של דמוקרטיה ליברלית נבחנת גם בכלים הנוגעים להפצת מידע המוחזק ברשויות ציבוריות לכלל הציבור".

עו"ד דב"ש אמרה, כי  "עקרון השקיפות וזכותו של האזרח לקבל מידע מרשות שלטונית עוגנו בפסיקה עוד מאמצע שנות השישים. לפתחי היחידה לחופש מידע עומדות המשימה והזכות לפעול מתוך השירות הציבורי על מנת להדריך, להנחות ולהוביל את הטמעת עקרונות השקיפות במשרדי הממשלה בפרט וברשויות הציבוריות בכלל".

היא מסרה, כי "כיחידה העוסקת בשקיפות נפעל להציג התנהלות של יחידה הפועלת בשקיפות מרבית, תוך שיתוף הציבור בסוגיות שונות העומדות לפתחנו. כולי תקווה שנצליח, במאמצים משותפים ומתוך נכונות, לייצר שינוי אמיתי בהטמעת עקרונות השקיפות ברשויות הציבוריות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים