מנמ"ר מזן חדש

עולם הטכנולוגיה בעשור השני של המאה ה-21 מפותח באופן משמעותי לעומת העשור הקודם. כאשר מדברים כיום על טכנולוגיות בשירות הארגון, חושבים בראש ובראשונה על צרכים, תועלות עסקיות וכמובן ערכים מוספים. הקשר בין הטכנולוגיה לפעילות העסקית בא לידי ביטוי בעובדה שמנהל מערכות המידע בארגון הוא, לרוב, האדם שאמור לדעת כמעט הכול על הפעילות העסקית של החברה.

כיום יותר ויותר ארגונים רוצים שה-CIO שלהם יהיה מנהל, יוצר ואסטרטג של תהליכים – כזה שיוכל להתפרש על פני היבטים שונים בארגון. במילים אחרות: הארגונים דורשים מנמ"ר המייצר עבורם ערך. המנמ"ר מייצר הערך יכול לעודד פיתוח מוצרים ושירותים ולהיות בורג מרכזי בתהליכים עסקיים נוספים. היכולות שיעמיד המנמ"ר לרשות הארגון, ברמת התשתיות והאפליקציות, הינן אבני הבניין המודרניות עבור כל ארגון.

השפעתו הגוברת של המנמ"ר הטכנולוגי על האסטרטגיה העסקית, מחייבת אותו לעבוד בתנאי סביבה משתנה. הארגון רואה במנמ"ר כמי שלא רק יאפשר לו ליישם קדמה טכנולוגית, אלא שזו תאפשר לו להוביל בזירה העסקית. הצרכים המועלים מצד לקוחות המנמ"ר (אנשי הארגון) השתנו משמעותית במהלך העשור האחרון, והם במגמת המשך השינוי. ה"לקוחות" הפנים-ארגוניים נזקקים ליותר תובנות הנוגעות "למה שקורה", כדי שיוכלו לנהל טוב יותר את העשייה שלהם.

רבים ישאלו, האם באמת קיים קשר בין פעילות המנמ"ר לבין הובלה בעסקים? התשובה ברורה: ארגון אשר מגיב טוב יותר ומהר יותר ללקוחותיו ומצליח לספק סביבת עבודה מתאימה לעובדיו, הוא ארגון שסיכוייו להצליח רבים יותר. ראוי לציין, כי המנמ"ר אינו פועל בחלל ריק, יש חשיבות גדולה גם לסביבת ההנהלה בכל הקשור לאימוץ כלים מתקדמים, ושימוש מושכל בהם בהחלט יניב את התוצאות.

במרבית הארגונים, המידע הינו הנכס המרכזי בארגון. תפקידו של המנמ"ר הוא לספק תשתיות מתאימות ויישומים מתקדמים אשר יאפשרו שימוש יעיל ונכון במידע המוצג לגורם הרלוונטי בארגון. לשם כך על המנמ"ר להבין ולהכיר לעומק את שוקי המטרה, מגמות שוק וכמובן את התרבות האירגונית.

לכל ארגון יש DNA שונה, שעל המנמ"ר לפצח ולהתאים אליו את מערכות ה-IT. נושא מרכזי שארגונים עוסקים בו כיום הינו קליטת דור ה-Y בשוק העבודה. דור ה-Y נולד בין השנים 1981 ל-1995, תקופה של תעסוקה מלאה ומחסור בעובדים מקצועיים ומיומנים, שאפשרה להם לאמץ גישה שונה לחיים – "הכל מגיע לי….ועכשיו". בני דור ה-Y תופסים כיום נפח מרשים של למעלה מ-35% משוק העבודה ויוצרים אתגר גדול עבור מעסיקים רבים במשק. הם חשופים לטכנולוגיות מתקדמות מגיל צעיר ביותר ובמרבית המקרים מרגישים שהארגון המעסיק אותם מיושן ואינו עונה על ציפיותיהם. שיחות VoIP, לדוגמה, הינן נחלתם כבר למעלה מעשור, כך גם יישומי וידיאו מתקדמים ובשנים האחרונות נוספה הניידות, אולם ארגונים מעטים כיום משלבים פתרונות הדומים במקצת למה שראו בשוק ה-"פרטי".

המנמ"ר, יחד עם גוף משאבי האנוש בארגון, יכול לתמוך משמעותית בניצול הפוטנציאל הרב הטמון בעובדים מדור ה-Y. דור ה-Y אינו נמצא רק בצד הלקוחות הפנימיים של המנמ"ר, מדובר במקרים רבים על לקוחות "חיצוניים" הצורכים שירותים או מוצרים מהארגון. עבורם נדרש הארגון להנגיש את שירותיו בצורה אינטראקטיבית באמצעות תשתיות אינטרנט ומכשירים ניידים.

מה קורה היום בפועל? במרבית הארגונים שאינם טכנולוגיים, המנמ"ר הוא הדמות הטכנולוגית הבכירה ביותר – וככזה הוא יכול היה לסייע למגוון גופים בארגון במטרה לייצר ערך עסקי. בפועל, מנמ"רים מעטים מייעצים כיום לגופי השיווק והמכירות, בכל הקשור לשימוש וקישור מערכות הארגון לרשתות החברתיות, ואין ספק שזו החמצה, כי באמצעות קישור פשוט בין המערכות הארגונית לרשתות חיצונית ציבוריות, ניתן להיחשף לקהל לקוחות רב ולייצר אינטראקציות מהירות שמקצרות תהליכי מכירה. קיצור תהליכים בכלל ושיפור הזמינות בפרט הינו נושא מרכזי בו המנמ"ר אמור לעסוק. כך, למשל, ניצלה פורד (Ford) את המדיה החברתית על מנת להתחבר טוב יותר לקהל יעד צעיר, הן על ידי חיפוש תגובותיהם על מוצרים עתידיים והן על ידי שיווק ייעודי ממוקד. התשתיות הציבוריות מאפשרות לפלח ולהגיע לקהל היעד בצורה מהירה וזולה יותר.

המנמ"ר של היום חייב לספק את הטכנולוגיות המיטביות לתקשורת פנים וחוץ ארגונית. השנים האחרונות הבליטו את הפער בין המגזר העסקי, אשר לעיתים נדמה כי מתקדם בקצב איטי, לעומת המגזר הפרטי – שרץ קדימה ומשתמש באפליקציות ובטכנולוגיות שבשוק העסקי רק מתחילים לחשוב על הטמעתן.

המנמ"ר נדרש תמיד לבחור בין חלופות, לעיתים בין חלופות מתנגשות. לדוגמה: אבטחת המידע בארגון אינה עולה תמיד בקנה אחד עם הטמעת שירותים חדשים – פנים-ארגוניים או חוץ-ארגוניים. כמעט כל שירות חדש חושף את הארגון לעולם החיצוני וככזה מעלה את רמת הסיכון שלו. בעבר, מנמ"רים רבים העדיפו להישאר באזור הנוחות של אי-איפשור שירותים מתקדמים בטוענות של חשיפת הארגון לאיומים, דבר שפגע משמעותית ביכולת התחרות של החברה ביחס לחברות שאפשרו טכנולוגיות מתקדמות. העולם החדש, לעומת זאת, עוסק בצרכים וערכים ומחייב את המנמ"רים להפנים, כי התמקדות בעבודת התפעול והביצוע אינה משרתת את הארגון ובהכרח תגרום לסטגנציה.

אולם, לא רק המנמ"ר חייב לייצר ערך בתפקידו. למעשה, כל עובד בארגון חייב לייצר ערך, אשר יסייע לארגון להתמודד בסביבת התחרות שגוברת והולכת באורח תמידי. למנמ"ר ניתנת כעת ההזדמנות הגדולה ביותר להניח תשתית חובקת ארגון, אשר תאפשר לכל עובד לייצר ערך. מנמ"ר שייצר תשתית שכזו, ייצור לכל עובד בארגון את הדרך הקלה יותר לעשות זאת, וזו גדולתו של המנמ"ר מהזן החדש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים