איראן הכחישה שתגביל את הגלישה ברשת – אך שכרה האקרים נודעים לשמצה

השלטון בטהרן כינה את הדיווח לפיו הוא יהדק את הפיקוח על הרשת ויחסום גישה לשרתי VPN, שמאפשרים לפרוץ אתרים חסומים, "תעמולה מערבית" ● בין 20% ל-30% מהגולשים באיראן משתמשים בשרתים אלה על מנת לגלוש באתרים שהממשל חוסם דרך קבע ● בתוך כך נודע שאיראן שכרה את שירותיהם של האקרים ובלוגרים על מנת להפיץ את התעמולה שלה ברשת

איראן הכחישה אתמול (א') דיווח לפיו היא תהדק את הפיקוח על האינטרנט ותחסום גישה לשרתי VPN, שמאפשרים לעקוף חסימות ולגלוש באופן חופשי באתרים מצונזרים או חסומים. עם זאת, באחרונה נודע שמדינת האייתוללות שכרה את שירותיהם של האקרים, חלקם נודעים לשמצה, כדי להפיץ תעמולה ברשת.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, המצטטת את יחידת המשטרה המיוחדת באיראן שאחראית לטיפול בתחום, בין 20% ל-30% מהגולשים במדינה משתמשים בשרתים אלה על מנת לגלוש בחופשיות בפייסבוק (Facebook), יו-טיוב (YouTube), טוויטר (Twitter) ואתרים נוספים שהממשל חוסם דרך קבע, לרבות אתרים מערביים ואתרי אופוזיציה. איראן כינתה את הדיווח "תעמולה מערבית".

בחודש שעבר האשים ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, את הממשל האיראני לפיו הוא עוטה "מסך אלקטרוני" על תושביו ומונע מהם גלישה ליותר מ-30 מיליון אתרים, כחלק מההיערכות לבחירות המקדימות במדינה. ארגון עיתונאים ללא גבולות כינה בעבר את איראן "אויבת האינטרנט" ובתגובה כינו השלטונות בטהרן את גוגל (Google) "כלי ריגול".

"איראן נעשתה מתוחכמת יותר בלוחמת הרשת"
בתוך כך, איראן הגבירה את מאמציה בתחום הסייבר, והיא פועלת להפצת תעמולה ברשת על ידי תשלום לבלוגרים ולהאקרים מקצועיים, חלקם נודעים לשמצה, כדי שיעשו את העבודה.

ג'ף ברדין, מנהל מחלקת המודיעין ב-Treadstone 71, חברה אמריקנית שחוקרת את הרשת, אמר דברים ברוח זו בכנס בינלאומי בנושא סייבר שנערך לפני ימים אחדים בטאלין, אסטוניה. לדבריו, "איראן הפכה מתוחכמת הרבה יותר ברמת לוחמת הרשת ויש לה אנשי מקצוע וכלים מתוחכמים מבעבר".

הוא אמר שמשמרות המהפכה האיראניים עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם קבוצת האקרים נודעת לשמצה בשם אשיאן (Ashiyane). המדינה העבירה את השליטה על ארגון התקשורת המרכזי באיראן (המקביל לבזק) למשמרות המהפכה לאחר הבחירות ב-2009. ברדין ציין שמשמרות המהפכה משלמות להאקרים ולבלוגרים על מנת להפיץ את המסרים של המשטר ברשתות החברתיות, בפורומים, בטוקבקים ובמקומות נוספים ברשת, בשכר של שבעה דולרים בשעה. נתון זה סותר דיווח שפרסמם בינואר השנה מל"ם – מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם האלוף מאיר עמית ז"ל – לפיו השכר עומד על 4.3 דולרים לשעה.

על פי ברדין, הבסיס לפעילות התעמולה האיראנית ברשת נובע ממה שהשלטונות האיראניים מכנים Westoxication – הרעלה של התרבות הפרסית על ידי המערב. עם זאת, הוא אמר ש-"למרות הרעש הרב שהממשל האיראני עושה ברשת ולמרות הגידול ברמת התחכום המקוון של הממשל, חלק ניכר מאוכלוסיית איראן לא 'קונה' את הפעילות הזאת ולא מסכים לה. הנוכחות של משמרות המהפכה בכל מקום, בעולם הפיזי והווירטואלי, אינה מבטיחה בהכרח את האפקטיביות של הפעולות שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים