מבנה ארגוני תומך ביעדים עסקיים

יש לבחון את המבנה הארגוני יחד עם קביעת יעדים עסקיים ● הכירו את שלושת המבנים הנפוצים: המבנה הפשוט, הבירוקראטי והמטריציוני

המבנה הארגוני משמש בסיס להגדרת אופי הפריסה של הפעילות הארגונית ליחידות ולתפקידים, ותוחם את התנועה של אנשים ומשאבים בתוך הארגון. מבנים ארגוניים נועדו לתת מענה לשיקולי יעילות ותכליתיות בארגון, אך מושפעים במידה לא מועטה גם משיקולים פוליטיים, תרבותיים, חברתיים ואישיים. משתנים אלה אינם מאפיינים את העידן הדינמי שלנו, על כן המבנה הארגוני חייב להיות גמיש למצב השוק ועובי התחרות, במטרה לתת מענה ליעדים העסקיים והאסטרטגים של הארגון.

מבנים ארגוניים נפוצים הינם המבנה הפשוט, הבירוקראטי והמטריציוני.

המבנה הפשוט הינו שטוח מבחינה הירארכית ומרכוז סמכויות – לרוב בידי מקבל החלטות אחד. מבנה זה מאפיין ארגונים בעלי יעדים עסקיים אגרסיביים, לרבות חדירה לשוק והגדלת הכנסות/פעילות. אולם, המהירות והגמישות בקבלת החלטות ובביצוע שינויים, אינה מועילה כאשר הארגון גדל והריכוזיות באדם אחד מזיקה. על כן, היא משאירה את הארגון חד-גוני וחסר מעוף למול שוק גואה וצומח.

המבנה הבירוקראטי מאופיין במשימות שגרתיות וסטנדרטיזציה, חלוקת להתמחויות וניכרת בו רמה גבוהה של פורמליזציה. אך היתרון לבצע פעולות סטנדרטיות ביעילות רבה, הינו חסרון למול הפורמליזציה. זאת, כיוון שהיא מהווה תחליף להפעלת שיקול דעת, לחדשנות, להשבחה של עובדים והאצלת סמכויות מצד ההנהלה. ארגון כזה שאינו סומך על עובדיו, אינו מכוון יעדים של פיתוח עסקי או הרחבת פעילות, כי לא מעודדים בו את החשיבה היצירתית הנדרשת – מה שהופך את הארגון למגיב ולא לארגון למד. הסטנדרטיזציה מייצרת כאן העדר גמישות ומקשה על הארגון לתת מענה.

מבנה מטריציוני משלב שתי צורות הקבצה: הקבצה על בסיס פונקציונאליות ועל בסיס מוצרים. המבנה מאפשר פיזור של המומחיות של העובדים (במבנה על הבסיס הפונקציונאלי) בין המוצרים השונים. מבנה זה מאפשר גמישות והתאמה מהירה לצורכי השוק, כמו למשל בנייה מהירה של צוות כאשר קם הצורך בפיתוח מוצר חדש ופירוק הצוות בסיומו. ברם, ארגונים בעלי מבנה מטריציוני מאופיינים בפוליטיקה ארגונים עבה ומסונפת, ומחירה לעיתים כבד מנשוא.

לסיכום, יש לבחון את המבנה הארגוני יחד עם קביעת יעדים עסקיים, לא רק בצמתי התפתחות של העסק. בסופו של יום, המבנה הארגוני הוא המשאב החושב ביותר של כל ארגון.

הכותבת הינה מנכ"ל doing strategies, המתמחה בייעוץ ארגוני ואסטרטגי

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים