התיקשוב הרפואי עולה כיתה

בעידן שבו כל מטופל מגיע לרופא עם תדפיסים שמצא בגוגל או בוויקיפדיה על המחלה שהוא חושב שיש לו, מנהלי הארגונים הרפואיים החליטו ללכת עם הזרם במקום להלחם בו ● בארצות הברית צפויות ההשקעות בתחום הרפואה הממוחשבת להגיע ל-5.6 מיליארד דולרים עד 2016 ● ומה אצלנו?

תחום מערכות המידע ברפואה צובר תאוצה בשנים האחרונות, בין היתר בזכות חדירת טכנולוגיות כמו מובייל, רשתות חברתיות ו-BI. הכלים הללו מאיצים את המגמה שכבר החלה כמה שנים קודם לכן, של מיקסום יכולות עיבוד המידע והפצתו לטובת שיפור הטיפול הרפואי בלקוח – ובעיקר באספקת מידע זמין ואמין. בעידן שבו כל מטופל מגיע לרופא עם תדפיסים שמצא בגוגל (Google) או בוויקיפדיה (Wikipedia) על המחלה שהוא חושב שיש לו, מנהלי הארגונים הרפואיים החליטו ללכת עם הזרם במקום להלחם בו.

סדרי הגודל של ההשקעות ב-IT הרפואי משתנות ממדינה למדינה. העיניים, כמובן, תמיד נשואות לארצות הברית, שם ההשקעות בתחום צפויות להגיע ל-5.6 מיליארד דולרים עד 2016. במה ישקיעו? על פי IDC, תחום ההשקעה הראשון יהיה EHR. המדובר בניהול תיקים רפואיים בצורה חכמה, שיאפשר החלפת מידע באופן יעיל יותר בין גורמי בריאות המטפלים באותו מטופל. מגמה נוספת שמציינים בחברת המחקר היא, שתכנון מערך הרפואה יעבור מיתוג מחדש עד סוף השנה, כך שהמיקוד יהיה במטופל. על פי IDC, כ-70% מהביטוחים הרפואיים ב-2012 יתמקדו בתחום זה – מגמה שגם בישראל כבר מורגשת מזה כמה שנים.

המהפכה תורגש גם בהיבט הפיננסי של התחום הרפואי, ובעיקר בתחום הבילינג. כך, על פי IDC, יבשילו עד 2012 כלים שישלבו בין המערכות הביטוחיות, המערכות שגובות כסף עבור הטיפולים והמערכות שמנהלות את זכאות החברים בארגון הבריאות.

בנושא הטיפול הרפואי, צופה IDC, שחברות טכנולוגיה יספקו לחברות תרופות ולמוסדות רפואיים, כלים שיאפשרו להתריע בזמן אמת על סכנות שנשקפות לחולים מסוימים, לשלב פיסות מידע רלבנטיות יחד, ולהשתמש ב-BI אנליטי לצורך קבלת מסקנות וטיפול מהיר.

במקביל, חברות תרופות תגברנה את השימוש במיקור-חוץ, כדי לייעל את העבודה וכדי לכסות את כל התחומים הנדרשים למטופל. זוהי סוג של מיני-מהפכה, מסבירים בחברת המחקר, מאחר ועד כה השימוש של חברות אלה בבמיקור-חוץ היה סולידי במיוחד.

ואיך אפשר בלי מהפכת המובייל? הצפי הוא שאחיות, צוותים רפואיים וגם הרופאים עצמם, יגבירו את השימוש בכלי מובייל כדי לנהל תהליכים רבים שבוצעו עד כה באופן ידני – מה שיצר פוטנציאל ענק לטעויות. זאת, כמובן, בכפוף לאבטחת מידע קפדנית ביותר, כדי לשמור על פרטיותו של המטופל.

ומה בישראל? למרות הבעיות הרבות איתן מתמודדת מערכת הבריאות הציבורית, מדינת ישראל נחשבת למתקדמת מאוד ביחס למדינות המפותחות ובמיוחד בהשוואה לארה"ב – שם עוד לא גמרו לריב על הרפורמה הענקית בתחום הבריאות. הרבה מאוד מהטכנולוגיות הללו כבר מיושמות בארגוני בריאות שונים, ומשרתים את המטפלים והמטופלים כאחד. לקוחות קופות חולים, למשל, יכולים לראות היום את העובר שלהם דרך הטלפון החכם, לתקשר עם הרופא המומחה אונליין בכל שעה, לקבל ולשלוח תוצאות של בדיקות מעבדה וכמובן לבצע פעולות מנהלתיות שונות באמצעות אתרי האינטרנט המשוכללים.

נושאים אלו ואחרים יעמדו בכנס השנתי לתיקשוב רפואי, Smart Doctor, שתערוך קבוצת אנשים ומחשבים בסתיו הקרוב, במעמד סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן. במהלך האירוע יציגו בכירי משרד הבריאות בפני משתתפי הכנס, את התוכניות שלהם להתמודדות עם איומי סייבר, רעידות אדמה או מלחמה שתכלול התקפות על העורף האזרחי. המדובר באתגר לא פשוט, כאשר הנחמה היחידה היא, שאנו שומעים שכל מי שקשור לזה במערכת הבריאות שוקד על הנושא יומם ולילה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים