השבוע שהיה

השבוע החולף החל עם שתי תובנות מדאיגות: האחת התריעה על קפאון בענף ההיי-טק המקומי, והשנייה עסקה בעולם אבטחת המידע, שמסרב לזהות את תמרורי האזהרה ● עוד סיבה לדאגה היא טרנד הניידות, שרק עתה מתקבל כעובדה בקרב המנמ"רים ● ולסיום, זווית אופטימית: על מצב מערכות אחסון מבוססות דיסקים, שממשיך לספק אופטימיות לחברות בתחום; ופורום C3, שכלל תמונה חיובית על המציאות בה אנו חיים

שתי תובנות חשובות נשמעו השבוע, אשר מעידות על מצבנו הטעון שיפור. האחת, שאינה חדשה אבל מדאיגה אותנו בכל פעם מחדש, הגיעה מיהודה זיסאפל – היו"ר והבעלים של רד בינת, ועד לא מכבר יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. בכנס השנתי של קבוצת בינת, חזר והזהיר זיסאפל מפני קיפאון בענף ההיי-טק, כמו גם בענף ה-ICT. הקיפאון נובע מהיעדר השקעות, בעיקר בתשתית, בחינוך ובעידוד דור חדש ללמוד את מקצועות המחשב וההנדסה. הדור הנוכחי של המנהלים ואנשי ההיי-טק מתבגר, ומספר המהנדסים שמסיימים כל שנה את הלימודים הגבוהים ומצטרפים לתעשייה הולך ופוחת. אם להוסיף על כך את המחסור הקבוע במהנדסים, נגלה כי ישראל צועדת בצעדים מהירים אל עבר פי התהום. זאת ועוד, המציאות הכלכלית העולמית לא מוסיפה מקום לאופטימיות. הירידה בהיקף ההשקעות בעולם בכלל ובישראל בפרט, מובילה לתחזית הקודרת ממנה כולנו חוששים: ההיי-טק כבר לא יוכל להיות הקטר שיציל את המשק במשבר הבא.

אולם, התובנה הזו צריכה ליפול על אוזניהם של ראשי המשק, ובראשם סטנלי פישר – נגיד בנק ישראל. סביר להניח, כי זיסאפל וחבריו התעשיינים יסתדרו גם אם הם לא יהיו הכוח המוביל בקטר, אך השאלה הגדולה היא מה יעלה בגורלם של שאר הנוסעים, קרי האנשים מן הישוב. למרבה הצער, זיסאפל וחבריו – מעבר לדיונים, אזהרות והתרעות, וגם יוזמה פרטנית לעידוד לימודי מתמטיקה בקרב בני הנוער, לא יכולים לשפר את המצב באופן דרמטי. גם במשרד החינוך הפנימו כבר את העובדה, כי יש יחס לא סביר בין מספר התלמידים שפונים למדעים בגיל חטיבת הביניים לבין הפוטנציאל האמיתי שלהם. מחקר שנערך על ידי מנהל הטכנולוגיות של במשרד החינוך ממליץ לכל המעורבים בנושא לעודד ולדחוף ילדים בני 15-13 ללימודי המדעים.

התבונה האחרת שקיבלנו השבוע, הגיעה מפי אורח בכיר מחו"ל. אדי שוורץ, מנהל אבטחת המידע של RSA, העניק למנהלי אבטחת המידע ציון שלילי לאור הערכתם לאיומים הישנים והחדשים. הוא קבע, כי עולם אבטחת המידע הוא קלוקל, וזו הגדרה חמורה, שצריכה להדליק אורות אדומים. התיאור שלו נכון במידה רבה גם לחברה עבורה הוא עובד, אך למזלו הוא נכנס לתפקיד אחרי אירוע הפריצה המביך שהיה לשרתי RSA – החברה שמסמלת יותר מכל את עולם אבטחת המידע. האם ההצהרה הזו תקפיץ את המנמ"רים והמנהלים ממקומם ותעיר אותם? ספק רב.

תחום אחר, בו המצב פחות מדאיג, הוא מערכות אחסון מבוססות דיסקים. על פי IDC, החברות האלו ממשיכות לצמוח ולגדול, והן עומדות על היקף של שישה מיליארד דולרים, כאשר בראש מצעד החברות עומדת מי אם לא EMC.

אז מה כן גורם לכאבי ראש למנמ"רים? מחקר חדש שפורסם השבוע הצביע על טרנד הניידות. העובדה שכל עובד מביא עמו מכשיר מהבית, ומבקש לחבר אותו למאגרי המידע של החברה, מדירה שינה מעיניהם של המנמ"רים. רבים מהם רק עתה מכירים בתופעה ששמה מובייל. למעשה, אצל חלקם תהליך ההתפכחות מלווה בטראומה הדומה למי שהתעורר מחלום מפחיד, והוא לא יודע כיצד להרגיע את עצמו.

בתחילת השבוע חזרו לארץ משתתפי המפגש השנתי של הבכירים, חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים. פעמיים בשנה מתפנים המנמ"רים ומנהלי חברות ה-IT לסוף שבוע של דיונים והרצאות המעסיקים את העולם הטכנולוגי מקצועי. הפעם, נערך המפגש בבוקרשט, בירת רומניה, והדיונים עסקו בשאלות המרכזיות כמו מיחשוב ענן, מובייל ואבטחת מידע. זאת, לצד שתי הרצאות יוצאות דופן: האחת של פרופסור תמר אריאב, נשיאת המרכז האקדמי בית ברל, שציירה את התמונה העגומה של מערכת החינוך בישראל. השניה התקיימה יום למחרת, כפי שהוצגה על ידי בעלה – פרופסור גדי אריאב, מהפקולטה לניהול מאוניברסיטת ת"א, שדיבר על הפוטנציאל הגלום בשוק ההודי ובגלובליות בכלל. בחלק האחרון של המפגשים השתתפו המנמ"רים והספקים במיני סדנת גישור שהועברה על ידי עו"ד גלעד לוי ואמיר רסקין, מנהלי גישור.טק. היה מעניין לראות את האימפרוביזציות שעשו המשתתפים בשני תסריטי קונפקליט שהוצעו להם, ומעניין יותר היה לשמוע את העצות הרבות שהם קיבלו מהקהל. אם להודות על האמת, הרי שרובן הן עצות שאיש מהנוכחים לא היה מיישם אותם. זו היתה גם תמונה המקפלת בתוכה  את המציאות בה אנו חיים: לעתים עקשנים, לפעמים מוותרים, אך גם עוזרים ונותנים עצות אחד לשני. שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים