מחקר: שוק הסלולר כמרקחה – מיליון מנויים בישראל החליפו מפעיל סלולרי

"המפץ בשוק הסלולר עדיין לא הגיע לשיא; 4-3 מיליון מנויים נוספים שוקלים לעבור למפעיל אחר בתקופה הקרובה", כך לדברי פרופסור אבי דגני, עורך המחקר ונשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה ● גם בקרב החברות החדשות יש תופעה של נטישת מנויים: 30 אלף לקוחות הספיקו לעזוב את הוט מובייל, ועשרת אלפים את רמי לוי תקשורת ● להערכתו, "אילולא קרבות הבלימה שניהלו חברות הסלולר הגדולות בחודשים האחרונים, כמות המנויים הנוטשים היה אף גדול יותר"

משרד התקשורת יכול להיות מרוצה: 10% ממנויי הסלולר בישראל (כמיליון לקוחות) החליפו מפעיל סלולרי – כך על פי מחקר חדש שערך פרופסור אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה. 28% מהנשאלים השיבו, כי הם שוקלים בסבירות גבוהה לעבור לחברה אחרת, מתוכם השיבו 4% "בטוח שאעבור" – מה שעשוי להמשיך את "המפץ הסלולרי", ולגרום למעבר נוסף של כ-4-3 מיליון מנויים בין החברות.

המחקר נערך בקרב 1,500 משקי בית יהודיים, ומתייחס לאוכלוסייה הבוגרת (ללא ילדים). מתוצאותיו עולה, כי "יש קבוצת נאמנים, המהווה כ-35% מכלל המנויים, שאינה שוקלת כלל לעבור חברה סלולרית", אמר פרופסור דגני. לצדה יש עוד קבוצה של 22% מכלל הלקוחות, שמגלה נאמנות מסויגת, והשאר, כאמור – עברו (10%), יעברו (4%) או בעלי סיכוי גבוה לעבור (24%). מנתונים אלו עולה, כי כניסת המפעילים החדשים לתחום הסלולר בישראל הכניסה את השוק לאי ודאות ולסחרור, וגרמה לשינויים משמעותיים ולתזוזה של לקוחות בין המפעילים השונים.

מלבד כמות המעברים, בדק המחקר גם מאיזו חברה ולאיזו חברה הם בוצעו. כך, למשל, התגלה כי חלק גדול מן המעברים שבוצעו היו למעשה מעבר הדדי בין החברות הקיימות. לדברי  פרופסור דגני, "הדבר מוכיח כי מפעילות הסלולר הגדולות בכל זאת נחלו סוג של הצלחה בקרבות הבלימה הגדולים שניהלו ערב כניסת מהפכת הסלולר לתוקף. חלק גדול מהמנויים התפתו לקבל את ההטבות והחבילות החדשות שהחברות הקיימות הציעו להן, ובסופו של דבר החליטו שלא לבצע את המעבר לחברה אחרת".

מיליון הלקוחות שאכן ביצעו את המעבר, יצרו משחק של "כיסאות מוזיקליים", שתוצאתו מסתכמת כך:

המפסידה הגדולה מהשינויים בשוק הסלולר היא אורנג' – שננטשה על ידי 230 אלף לקוחות, וסלקום – שחוותה התנתקות של 60 אלף לקוחות. המרוויחה הגדולה היא גולן תקשורת, שזכתה ב-150 אלף לקוחות שנטשו חברות אחרות. רמי לוי תקשורת השיגה 70 אלף לקוחות מתוך הנוטשים, הוט מובייל (Hot Mobile) הוסיפה לעצמה 50 אלף מהם, ופלאפון – עשרת אלפים.

עוד מעניינת העובדה, כי בקרב החברות החדשות, הוט מובייל ורמי לוי תקשורת, הפועלות זמן קצר יחסית, כבר מתרחשת נטישה. הוט מובייל, הפעילה חודש בלבד, ספגה נטישה של 30 אלף לקוחות שעזבו חברות אחרות והתחברו אליה – והחליטו לנטוש אותה מיד לאחר המעבר. אצל רמי לוי תקשורת אחוז הנטישה נמוך יותר, למרות שהחברה פועלת זמן רב יותר מהוט מובייל, ומסתכם באחוז אחד – כלומר, עשרת אלפים מנויים שעברו מחברות אחרות, אך נטשו בתוך זמן קצר ושוב עברו לחברה אחרת.

להערכתו של פרופסור דגני, "אילולא קרבות הבלימה שניהלו חברות הסלולר הגדולות בחודשים האחרונים, כמות המנויים הנוטשים היה אף גדול יותר". הדבר משתלב גם עם התופעה החדשה שאנו מזהים בשוק הצרכני בישראל", הוא הוסיף, "אותה אני מכנה 'אתחול מותגים' – המותג כבר לא מדבר לצרכנים כבעבר, וחלק מהחברות כבר אתחלו את המותג, וכבר לא מוכרות רק חוויה – אלא שמות יותר דגש על מחירים ושירות".

לדבריו, מפעילות ה-MVNO – יו-פון והום סלולר, אינן מופיעות בתוצאות משום שנראה כי הופיעו באחוז נמוך מאוד של התשובות, ולכן אינן משתלבות בתוצאות הסטטיסטיות.

"תוצאות המחקר מעלות", סיכם פרופסור דגני, "כי המהפך הסלולרי הגיע בזמן, בשעה שבה המהפכה הצרכנית מתרחשת בישראל. השינויים בשוק הסלולר תפסו את הציבור בשל לקבל בשורה צרכנית חדשה בתחום, וכשזה הגיע – זה התפרץ".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גולש

    ברגע שבחרת לאיזה חברה לעבור המעבר פשוט ביותר. תלך לחברה החדשה, תמלא את הפרטים על ניוד המספר אליה אתה רוצה לעבור, ותוך שעות בודדות (או למוחרת בבוקר אם נרשמת מאוחר) אתה תעבור לחברה החדשה.. [קיצור תן לחברות להעביר אותך] רק שים לב שהפלאפון שלך נתמך (הוטמובייל לאתתומכים בדור 2 לדגומא), וגם שהמכשיר שלך הוא simfrree (ואם לא אתה יכול להפוך אותו לכזה דרך התמיכה הטכנית של הספקית שממנה קנית את המכשיר)

  2. ניב

    קצת מקנא באלה שהצליחו לעבור, אני רק מנסה בשבוע האחרון להגיע למענה של פלאפון כדי לעשות מעבר ואפילו את זה אני לא מצליח.. מה עושים?? עם מי יש לדבר? הכל שם רק מכונות וטכנולוגיה.. מה האדם הפשוט אמור לעשות?

אירועים קרובים