מהענן, דרך המובייל – ועד לסייבר

מפגש הבכירים של C3 ברומניה סיפק שלל תובנות באשר לסוגיות המרכזיות שמעסיקות כיום את עולם ה-IT ● כאשר המנמ"רים שואלים ולספקים אין ברירה אלא להשיב באופן ענייני - הדיון הופך למעניין אפילו יותר מהרגיל

מפגש הבכירים השנתי של חברי פורום C3, שנערך השנה בעיר בוקרשט שברומניה, נגע כצפוי בסוגיות המרכזיות שמעסיקות כיום את עולם ה-IT, ובעקיפין גם את השוק הארגוני כולו. הנושאים הללו הועלו במסגרת שלושה פאנלים מרכזיים, שנערכו בשני ימי הדיונים שבמלון מאריוט (Marriott) שבבוקרשט: ענן, מובייל, BI וכמובן אבטחת מידע. על הבמה שבאולם המליאה המרכזית, ישבו זה לצד זה נציגי החברות המספקות פתרונות בתחומים השונים, ולצידם הלקוחות שלהם – המנמ"רים. אולם, הפעם המנמ"רים היו על תקן המראיינים – והם אלו שניסחו את שלל השאלות שהופנו לספקים, וציפו לקבל תשובות ענייניות.

אז מה למדו המנמ"רים משלושת הפאנלים? בתחום המובייל הסכימו רוב המשתתפים להגדרה הקולעת של גיא דנציג מנס טכנולוגיות, לפיה המובייל הוא חזות הכל. זה כבר לא מכשיר אחד שלפעמים מדברים בו ולפעמים גם עושים איתו דברים אחרים – אלא כלי המייצג את כל מה שלא מחובר לקיר או לרצפה במשרד. המציאות הזו, שבה הסביבה שלנו מתמלאת בכל יום ברכיבים ניידים חדשים, תפסה את כולנו לא מוכנים במידה רבה, אמר דנציג, שכן איש לא צפה שחברה כמו אפל (Apple) – שהיו בעבר מי שהספידו אותה, תזנק אל מרכז הבמה ותשאיר מאחור ענקיות כמו נוקיה (Nokia), מיקרוסופט (Microsoft) ועוד.

אבל למנמ"רים אין את הפריבילגיה לשקוע בכורסה ולחשוב על הזמנים המרתקים שבהם אנו חיים כיום – עליהם לתת מענה מיידי לגל המכשירים שכל עובד מביא איתו מהבית, ולספק פתרונות סבירים ומאובטחים לטרנד המסתמן: מובייל היברידי. המדובר במכשיר נייד שיכיל את כל המידע האישי והחשוב של העובד, ולצידו את המידע הארגוני הקריטי ביותר.

פאנל מעניין אחר עסק בנושא מיחשוב הענן. מזה כשלוש שנים אנו מעלים את הנושא הזה לדיון בכל מסגרת אפשרית. התסריטים על הבמה די צפויים: נציגי החברות הספקיות טוענים בעקשנות, כי בתוך זמן קצר לא תהיה למנמ"רים ברירה אלא להתחבר לטרנד הענן – בין אם הם רוצים או לא. המנמ"רים, מצידם, ממשיכים להיות זהירים. הם אמנם לא מתלהבים מהרעיון, אולם פחות נחושים בסירובם.

בועז יהודה, מנכ"ל גטר טק, קלע לנקודה המרכזית שבגינה המנמ"רים עדין מהססים: שאלת אבטחת המידע. יהודה, שהחל את תפקידו בגטר טק לא מכבר, הוא בעל ותק רב בענף ה-IT. בעברו שימש בין היתר כמנכ"ל הסניף הישראלי של סאן (Sun) העולמית, בטרם נבלעה על ידי אורקל (Oracle). יהודה מתייחס לענן כמו אל טרנדים דומים ששינו את פני ההיסטוריה: באופן טבעי, כל רעיון חדש מתקבל בהיסוס, בגלל הפחד משינוי. כשמדובר בטכנולוגיה חדשה, הסביר יהודה, היא מאומצת בתחילה על ידי קומץ קטן של אנשים, ואחרי סדרה של הצלחות והוכחות – היא הופכת למציאות ברורה ומוחלטת. ממה ששמענו וראינו בפאנל שעסק בנושא זה, צפויים לנו עוד לא מעט דיונים עד שהענן כבר יהפוך למובן מאליו.

הענן והניידות מסייעים יחד ביצירת התופעה של Big Data. זו אינה טכנולוגיה לשמה, אלא שם כולל למציאות שאנו יוצרים במו ידינו בכל פעם שאנו שולחים מסרון, עונים על מייל ומעלים תוכן לרשתות החברתיות. מישהו באיזשהו מקום הרי צריך לטפל במידע הזה – לשמור אותו, לנתח אותו ולאפשר את העיבוד שלו בצורה נכונה.

תופעת ה-Big Data משיקה לעולמות ה-BI והאחסון, והפתרונות לבעיה מקיפים כמה תחומים – החל מטיוב נתונים, דרך כלי תוכנה וחומרה ועד מערכות לאחזור נתונים, שיחזור וגיבוי. כך, ה-Big Data קיבל שם של משחק לגדולים בלבד. אבל כאשר מתעמקים בנושא, כמו שקרה בפאנל ה-BI ואבטחת המידע שנערך ברומניה, מגלים כי לכל ארגון יש את ה-Big Data שלו, כי הבעיה היא עודף מידע וניהול בלתי יעיל שלו.

ומה עם הסייבר? כמובן שאין מסגרת היום שלא עוסקת בנושא הזה. דווקא בפאנל שעסק באבטחה ברומניה, ניסו הדוברים להציל את כבודו האבוד של התחום ולרמוז שלא הכל זה סייבר. למעשה, הם אמרו, שסייבר הוא בסך הכל סימפטום למחלה כרונית ידועה בשוק הארגוני: חורים באבטחה, ערנות לא מספקת ושאננות מסוכנת. אם כל ארגון יעשה קצת יותר להגברת האבטחה, סביר להניח שכאשר תתקיים מתקפת הסייבר הגדולה שכולם חוששים ממנה, אנחנו נהיה במצב טוב. אינשאללה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים