ד"ר עופר רימון, משרד החינוך: "השימוש ברשתות החברתיות יוצר הזדמנות להוביל שינוי במערכת"

"עלינו להניח 'קומה שנייה' פדגוגית חדשנית לתהליכי ההוראה והלמידה, מתוך ראיית העתיד והקניית אוריינות דיגיטלית", אמר ד"ר רימון, ראש המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך ● ד"ר רימון הוא הבכיר הראשון במערכת שמביע בעניין זה עמדה שונה מזו של המשרד, שאוסר על מורים לפתוח חשבונות בפייסבוק ● שושנה צימרמן, שכתבה את חוזר המנכ"ל שאוסר על כך, הסבירה ש-"הדבר נעשה מכיוון שיש תפיסה רצויה להתנהלות צוותי ההוראה באינטראקציה עם התלמידים"

"השימוש ברשתות החברתיות יוצרת הזדמנות לאנשי החינוך להוביל שינוי במערכת", כך אמר ד"ר עופר רימון, ראש המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, בכנס הקיץ השנתי של עמותת אשנ"ב. הכנס הוקדש השנה לנושא "החינוך בעידן הרשתות החברתיות" ונערך בסוף השבוע האחרון בפורום של יבמ (IBM) ישראל, בשיתוף אנשים ומחשבים, שמלווה את העמותה מיום הקמתה. הוא הוקדש לזכרו של החייל ערן אדרת ז"ל, ששם קץ לחייו לאחר שקיבל הוראות ברשת כיצד לעשות זאת.

במסגרת הכנס הציגו מגוון של אנשי חינוך וטכנולוגיה את עמדתם בכל הקשור למעבר למערכת חינוך מתקדמת, הנתמכת בפעילות ברשתות החברתיות. ד"ר רימון אמר, כי "עלינו להניח 'קומה שנייה' פדגוגית חדשנית לתהליכי ההוראה והלמידה, מתוך ראיית העתיד והקניית אוריינות דיגיטלית".

ד"ר רימון הוא הבכיר הראשון במערכת שמביע בעניין זה עמדה שונה מזו של משרד החינוך, שאוסר על מורים לפתוח חשבונות בפייסבוק (Facebook) ולהיות חברים של התלמידים שלהם במסגרת הרשת החברתית הפופולרית.

לעומתו, ד"ר שמואל ארנון, מנהל המרכז לקידום המיחשוב בחינוך בחיפה ויושב ראש פורום תיקשוב דיגיטלי באיגוד מנהלי המחלקות לחינוך, הבהיר שהאיגוד "מתנגד לשימוש בפייסבוק במערכת החינוך. הסיבות לכך הן המורכבות בשימוש מבחינת תכנים וחוסר היכולת להגן על המשתתפים בתהליך, שכן האינטראקציה בכלי זה מוסיפה מימד נוסף ללא אפשרות של שליטה עליו". במקום זאת, הוא הציע למערכת החינוך כולה לשימוש ברשת חברתית פנימית, ללא קשר לרשתות החברתיות החיצוניות.

שושנה צימרמן, מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה בשירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך, שחיברה את חוזר המנכ"ל הקובע שמורה לא יורשה להיות חבר של תלמידיו ברשתות החברתיות, הסבירה ש-"הדבר נעשה מכיוון שיש תפיסה רצויה להתנהלות צוותי ההוראה באינטראקציה עם התלמידים".

אסנת הבר-קוטון, מנכ"לית אנקורי, ציינה ש-"השימוש ברשתות חברתיות כחלק מתהליך חינוכי מהווה מהפכה תרבותית חשובה ביותר ובעלת קנה מידה רחב". לדבריה, "הדיאלוג החינוכי זלג מהקונבנציה ועבר למרחבים החדשים. יש למורה תפקיד חדש. תפקידו לא מסתיים בבית הספר אלא נמצא גם ביתר המציאות העכשווית".

ח"כ זאב בילסקי, ראש השדולה בכנסת לשימוש נבון באינטרנט, אמר בכנס ש-"עם כל השימוש הברוך שיש ברשת, ידוע שהסכנות בה רבות. הודות לפעילות של אשנ"ב ואחרים נדע שהצלנו נפשות, אך לעולם לא נדע את מי".

עו"ד יונתן קלינגר, מומחה לדיני אינטרנט וחבר הנהלת עמותת אשנ"ב, הציג סקירה שעסקה בשאלה מה קורה כשהחוק לא יודע לטפל במקרים בהם נשבר הסכר והמימדים החינוכי והאישי מתבלבלים. סוגיה נוספת שעלתה במהלך סקירתו היא מה מורים יכולים לעשות כדי למנוע מתלמידים לבלוש או להתחקות אחריהם.

אורי בן ארי, נשיא קרן אתנה, המפעילה את פרויקט "מחשב נייד לכל מורה", אמר שעם כל הכבוד לפייסבוק, שיש בה 900 מיליון משתמשים – היא לא הדבר שיביא למהפכה בחינוך. "בנוסף לפייסבוק מתקיימת מהפכת ידע עצומה. תפקיד המורה השתנה, קיימת שפה חדשה, יש מונחים חדשים, שמי שלא מכיר אותם דומה לאנאלפבית של המאה הקודמת. מי שלא יכיר את השפה החדשה ולא ישלוט במונחים החדשים ובשימוש בהם לא ימצא עבודה ראויה ויהיה בין חוטבי העצים ושואבי המים של המאה ה-21".

עוד דיבר בכנס יורם ניסנבוים, מנכ"ל CallingID, שהציג פתרונות בנושא הפרטיות ברשתות החברתיות.

ד"ר אבשלום אדרת, אביו של החייל ערן אדרת ז"ל, שכאמור – שלח יד בנפשו לאחר שקיבל הדרכה כיצד לעשות זאת ברשת, הקריא שיר שכתב לזכר של בנו בשם " רשעים ברשת לכדוהו". עם זאת, הוא הדגיש שלמרות הסכנות הרבות שיש ברשת, ושעליהן מתריעה עמותת אשנ"ב מזה שנים, יש בה הרבה מאוד יתרונות וחשוב מאוד לדעת אותם .

ברוך הינוך, יושב ראש עמותת אשנ"ב, דיבר על הפעילות ההתנדבותית של העמותה וקרא למשתתפים להירתם אליה. הוא הדגיש, כי הכנס מציג מגוון רחב של דעות של אנשי חינוך מחד וטכנולוגיה מאידך.

במהלך האירוע העניק הינוך תעודת הוקרה לנציג יחידה של חיל המודיעין, כאות הוקרה על שיתוף הפעולה שלה בפעילות ההדרכה של אשנב למען שימוש נבון ברשת.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילנה כהן-פנר

    http://www.wol.co.il/magazine/press.asp?categoryCode=10&id=7203 עצוב לראות שמשרד החינוך נוקט בעמדת בת יענה ואסר השתתפות מורים בפייסבוק. מה שמותיר זירה שבה הילדים נושמים בועטים צוחקים מאימים במשך מרבית שעות היום. הם לא מבינים שזה כאילו לא יפקחו בזמן שהילדים בחצר ובית הספר ולא בכיתה. נקווה שעד שמדרד החינוך ישנה דעתו בנושא לא יעברו הילדים לפלטפורמה חדשה http://www.wol.co.il/magazine/press.asp?categoryCode=10&id=7203

אירועים קרובים