תוכן שיווקי

לקראת אירוע | הדור הבא של תוכניות פיתוח מנהלים

18/06/2012 15:47

מאת ורד לוינשטיין, יו"ר פורום HR – משאבי אנוש ופיתוח ארגוני

בתאריך ה-21.6.2012 יערך מפגש פורום משאבי אנוש ופיתוח ארגוני מבית אנשים ומחשבים כדי לדון בנושא הנמצא על סדר יומם של ארגונים רבים והוא פיתוח מנהלים בארגון. במפגש ישתתפו פרופ' גדי אריאב מאוניברסיטת תל-אביב, אמיר איל – יו"ר בית ההשקעות אינפינטי ומשתתפים נוספים שיציגו את הנושא על היבטיו, כל אחד בהתאם לתחום מומחיותו.

תוכניות פיתוח מנהלים (ומנהלות כמובן), הן תוכניות רב ממדיות ומתייחסות למספר תחומים. הן תלויות ארגון ועסקי הליבה שלו: מלכ"ר או גוף עסקי, ביזור ופריסה ועוד. באופן עקרוני, מטרתן המרכזית היא לשפר את איכות הניהול של המנהלים באופן שיביא לשגשוג העסקי והגברת שביעות רצון ומוטיבציה של העובדים – באופן שיביא להשגת היעדים הארגוניים. כמובן, כאשר דנים בנושא יש להתייחס לחזון ולאסטרטגיה של הארגון ודרכי הפעולה שלו בתקופת זמן נתונה.

גם הכשרת עתודה ניהולית בארגון, שיפור מיומנויות ניהוליות, עסקיות וחברתיות של מנהלים – כל אלה מהווים חלק מתוכניות פיתוח מנהלים. עם זאת, השוני בין תוכניות פיתוח מנהלים של לפני עשור לבין התוכניות הנוכחיות הן בהיקף התוכניות, הרכב התכנים ובבחירת אוכלוסיות היעד: מנהלים חדשים, ראשי צוותים, מנהלים בדרגי ביניים, הנהלה בכירה ועוד – בהתאם למבנה הארגון.

השפעת התמורות הכלכליות
אם לפני כעשור אנו היינו עדים לתוכניות רחבות היקף, הכוללות מספר גדול יחסית של ימי Outdoor, ליווי נרחב של ייעוץ ארגוני, סדנאות ועוד, הרי שכמובן התמורות הכלכליות הטביעו את חותמן על התחום מבחינת ההשקעה התקציבית – דבר שמשפיע כמובן על היקף התוכנית.

לפני 10 שנים לדוגמה נערכו סדנאות רבות בנושא של תקשורת בינאישית, עבודת צוות, הנעה ומוטיבציה. היום התוכניות מתמקדות יותר בתחומים "הכואבים" או הדורשים טיפול מיידי וההכשרה עוברת להיות יותר ממוקדת מנהל לצד התוכנית קבוצתית; כלומר, קבוצת מנהלים תעבור הכשרה בנושאים, כגון ידע ניהולי מקצועי כגון, הטמעת נהלים, מתודולוגיות עבודה חדשות – נושאים שמבחינת הארגון הם חובה. בהמשך, כל מנהל ישלים ידע בהתאם למיומנויות הנדרשות לו ובהתאם לצורכי הפעילות של יחידתו. בפועל יבוצע רק מה שצריך.

תוכניות פיתוח מנהלים בעידן של רשתות חברתיות
עידן הרשתות החברתיות השפיע גם הוא על תוכניות פיתוח המנהלים כפי שהשפיע על תחומים אחרים – זוהי כיכר העיר החדשה. בעבור אנשי משאבי אנוש ופיתוח ארגוני, הרשתות החברתיות מהוות פלטפורמה נהדרת למפגש עם אנשי מקצוע וליצירת שיח מקצועי ברשת – כל הדבר חוסך זמן רב ומסייע באיתור אנשי מקצוע ולמעשה. כך לדוגמה בישראל, קיימת זירה שוקקת ברשת הלינקדין ובה תחום משאבי האנוש מפותח וניתן להצטרף לקבוצות מקצועיות רבות בתחום ולקבל עדכונים מידי יום.

"בניהול אין קסמים"
לדעתי, כל ארגון חייב בתוכנית פיתוח מנהלים גם אם מדובר בארגון קטן בעל תקציבים מעטים. רבות דובר ש"עובדים אינם עוזבים ארגונים, הם עוזבים מנהלים". היום הנושא מורכב יותר מעט עקב ניעות תעסוקתית גדולה – תחלופה של עובדים היכולה להיגרם כתוצאה מתמורות כלכליות גאות ושפל, עובדים מדורות, X, Y שונים ועוד. ועדיין, בכל המורכבות צריך להניע את התהליכים הניהוליים ולשמור על רציפותם, גם בתקופות של שינוי.

זהו בהחלט אתגר מורכב הדורש הירתמות של כל הגורמים הניהוליים, החל ממחויבות הדרג הבכיר בארגון והכרתו בחשיבות ההפעלה של תוכניות אלו – לרבות הקצאת תקציבים כספיים לכך וכמובן, פינוי זמנם של המנהלים להשתתף בהן. אנשי משאבי אנוש, פיתוח ארגוני והדרכה הם ה-"Trusted Advisor", שותפים פעילים בתהליך ואחראים על יישומו המוצלח.

עבור ארגונים רבים תוכניות פיתוח מנהלים הן אינן בגדר "Nice to have" אלא"Must to have". בניהול אין קסמים: ללא השקעות, לא יהיו תוצאות.

אירועים קרובים