הקונים מעדיפים רכישות מקוונות

יונתן קורפל רווה נחת מממצאי סקר של חברת המחקר נילסן

עליבאבא מתרחבת בתחום הסחר האלקטרוני בדרום-מזרח אסיה

לפני כ-10 ימים שיחררה חברת המחקר העולמית נילסן (Nielsen) ידיעה מעניינת אודות רגשות הקונים כלפי שלוש שיטות מכירה: בחנות הפיזית, באמצעות האינטרנט ובאמצעות הסמארטפון. הכותרת המהדהדת של הסקר המצוטט קובעת, כי 59% מכלל הקונים מעל גיל 18 מעדיפים את הקנייה באינטרנט. אין ספק שממצא שכזה מספק רוח גבית לחסידים מסוגי שמאמינים שהעתיד שייך למסחר המקוון.

מעבר לכך, הסקר בדק ארבעה פרמטרים של התייחסות הקונים. התעכבתי בפרסום טור אודותיו לאחר ששמתי לב לעובדה שבכל אחד מהפרמטרים, סך כל האחוזים מסתכם ביותר מ-100%, ולא הייתי בטוח בסיבה לכך. לא הייתה לכך התייחסות – לא בהודעה של נילסן ולא באף אחת מהכתבות שסיקרו את הסקר. אני התעקשתי להבין, וזה דרש כמה ימים של בירורים עם חברת המחקר בחו"ל. בזכות זאת לפחות בידינו כמה פרטים נוספים שלא פורסמו באף עיתון אחר.

שלושה ממצאים עיקריים נוספים שמצאתי ראויים להתייחסות מודגשת. ראשית, 68% מהקונים סבורים שהרכישה באינטרנט היא הדרך הנוחה ביותר מכל שלוש החלופות. אחוז כזה בדיוק סבור גם שהקנייה באינטרנט הינה הקלה ביותר. שנית, הקנייה בחנות הפיזית נחשבת על ידי 77% כדרך הבטוחה ביותר ועל ידי 69% כדרך האמינה ביותר מכל החלופות. אחרונה חביבה היא עובדת הצמיחה בהעדפת הקנייה באמצעות הטלפון הסלולארי. בשני פרמטרים – נוחות וקלות הקנייה – בהם מובילה הרכישה באינטרנט, ההעדפה של רכישה באמצעות הטלפון הנייד גדולה מזו של החנות המסורתית. עובדה זו כמובן מעצימה מאוד את היתרון הכולל של המסחר המקוון.

ההסבר שחסר לי, ושקיבלתי אותו באיחור מסוים, נעוץ בעובדה שהאחוזים בהם נוקב הסקר מקבילים במידה לא ידועה. כלומר: הנשאלים בסקר יכולים היו לבחור יותר מאפשרות אחת מתוך השלושה כאפשרות המועדפת. עובדה זו הופכת את הממצאים לפחות מוחלטים, אם כי אין בכך, לדעתי, כדי לפגום במגמות הכלליות המסתמנות. אני סבור שהיה עדיף לבדוק את יחס הקונים אונליין בכלל, בין אם ממחשב או מטלפון חכם, אל מול אלה שמעדיפים את החנויות הפיזיות. רק אחר כך, ובנפרד, היה צריך להשוות בתוך בקבוצת הרוכשים האינטרנטיים האם הם מעדיפים לעשות זאת באמצעות הטלפון או המחשב.

חשוב להבין שהסקר נערך בארצות הברית, ולכן – יש לייחס את ממצאיו לשוק זה בלבד. הבדיקה נשענת על מדגם של 3,308 משיבים, כאשר ל-1,757 מהם יש טאבלט ול-2,796 יש טלפונים חכמים. לחלקם, כאמור, יש את שניהם. כל הנתונים נאספו במסגרת "דו"ח הקניות בטלפון הנייד לרבעון הראשון של 2012", שרק חלקים ממנו הותרו לפרסום. בחודש שעבר שוחרר קטע אחר מאותו סקר שבו הושם הדגש על העובדה ש-79% מבעלי הטאבלטים ו/או הטלפונים החכמים השתמשו בהם בתהליכי קנייה.

משמעותה של החפיפה בין חלק מהתשובות עליה עמדתי קודם לכן היא שנתוני הקנייה המקוונת קצת פחות מרשימים בפועל. יותר מכך, פירושם של הנתונים שהובאו ייחודית בפסקה הקודמת הוא שבפועל, שיעור המעדיפים את הקנייה המקוונת נמוך אף יותר. הסקר נערך רק בקרב בעלי טלפונים חכמים וטאבלטים, והרי ישנם אנשים שאין ברשותם אף לא אחד מהם. אלה בוודאי חסידים פחות נלהבים של הרכישות המקוונות. מאידך, את ההשפעות הללו, שמקהות במשהו את הממצאים, מנטרל ההיגיון לחבר לקבוצה אחת את צרכני שתי השיטות המקוונות. אין ספק שגם בעלי הטלפונים הניידים הינם צרכנים מובהקים באמצעות הרשת.

למרות סימני השאלה שהצפתי כאן, הסך הכול מצביע על דרכו של המסחר המקוון לצמרת. בהיבטים מסוימים, מבחינתם של יותר ויותר קונים הוא כבר המחזיק בבכורה. ארצות הברית היא אור לגויים ואפילו לארץ הקודש בכל הקשור למסחר האלקטרוני. מה שקורה אצל הדוד סם יקרה גם ביתר חלקי תבל, במוקדם או במאוחר. בתחומים מסוימים, הנמרים של המזרח הרחוק הם אפילו מאורות גדולים יותר. כל אלה מבטיחים עתיד טוב יותר לקונים ואף לאותם מוכרים שנערכים נכון ומבעוד מועד לעידן החדש.

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דנה מנור

    יונתן יקר, יש לי הסגות בנוגע למשפט האחרון. שהרי עתיד טוב יותר לקונים ניתן לבחון גם בהיבט החברתי וגם בהיבט הכלכלי. מסכימה בהחלט כי רכישה ברשת מאפשרת הוזלת מחירים מכיוון שאין צורך באחזקת חנויות פיזיות אלא רק במחסנים בתפוצה עולמית. אם זאת, לקניה הפיזית יש גם ערך חברתי – החדשנות מתקדמת בצעדי ענק לעבר תקשורת שמנטרלת את יכולת השיח הבינאישי ומשנה את כללי ההתחברות בין בני האדם. לא תמיד לטובה. בהחלט מסכימה שאם לשם פונה האנושות, על ארגונים להתאים עצמם כדי שיהיו רלוונטים לעתיד.

  2. החסוי

    קיצור אסור לקבל דוחות סטטיסטיים בעיקר שהם מסחריים, כמו שהם בלי לקרוא ולנתח את מה שמסתתר מאחוריהם.

  3. יסגור

    ליפתח מתגובה 9: אתה צודק, הישראלים פראיירים ולכן במקום שהמסחר באינטרנט יהיה יותר זול הוא עולה יותר לכן מומלץ לך מה שאפשר לקנות באתרים בחו"ל, למשל כרטיסי טיסה שאתה מזכיר לגבי היתר, חשוב לארגן מחאה אינטרנטית וזה בסוף יביא את השינוי מה לעשות שאצלנו זה אחרת מאשר בכל העולם הנורמלי, האפשרות היחידה לעזור לשנות זאת ראה מה קרה בסלולר, זה אומר שיש תקוה

  4. יפתח

    הסקר מעניין והמסקנות ברורת, חויית רכישה מקוונת היא בהחלט כלי מעולה, אבל, יש עסקים שרוצים לעשוק את הצרכן עד הסוף וגובים עמלה על רכישות מקוונות בין 5%-10% (קולנוע, מופעים, הצגות, כרטיסי טיסה וכדומה), וחוץ מהעובדה שזה מעצבן (מאוד) זה גם מעלה את החשש הישראלי הנפוץ ביותר "דופקים אותי", אז נכון שלא תמיד דופקים אותנו אבל בהחלט לא עוזרים לנו למהר ולבצע רכישות מקוונות בצורה שיטתית, אז עד שמישהו ירים את הכפפה רובנו נמשיך להדיר רגלינו לקניונים ומרכזי הקניות האין סופיים והבלתי נגמרים.

  5. דפני

    אנחנו מפגינים ואתם במגדל השן של ההיי-טק

  6. קיטי

    חבל שהרשתות הגדולות לא מציעות בכלל אופציה ומרביתן גם לא מתייחסות לאימיילים שנשלחים לשירות הלקוחות .

  7. ו. קוקוניס

    אם אני מבין נכון מדובר בעצם רק ב-2 שיטות רכישה: פיסית בחנות או מקוונת (ולא חשוב אם זה באמצעות מחשב שולחני או נייד, טאבלט או סמרטפון). בכל אופן מעניין והמסקנות של קורפל מאלפות.

  8. ליאור

    היום כבר הודיעו בטלויזיה בבקר על חברת סופרים חדשה רק מקוונת בארץ. המגמה ברורה.

אירועים קרובים