לא רק פוקסקון: גם עובדי אפל מנוצלים לרעה כספית

המשכורות שמקבלים, בממוצע, עובדי החנויות של אפל עומדות ביחס של 1:19 בין לעומת ההכנסות שהם מניבים לחברה – כך מגלה תחקיר של הניו-יורק טיימס ● על פי ממצאי התחקיר, אין לעובדים הפסקות, המשמרות שלהם ארוכות והם לא מקבלים עמלות מכירה ● לעומת זאת, העובדים נשארים נאמנים לתאגיד ● אפל בתגובה: "העובדים אוהבים את הקריירה שלהם בחברה"

העבדים בפוקסקון (Foxconn) לא לבד: העובדים בצוותי המכירות של אפל (Apple) מקבלים משכורות נמוכות להפליא, למרות תנאי העבודה המלחיצים שלהם והמשמרות הארוכות, שאין בהן הפסקות – כך על פי כתבת תחקיר חדשה של הניו-יורק טיימס (New York Times), שהעיתון בחר לפרסם אותה בהבלטה.

התחקיר עסק בפערים העצומים בין ההכנסות שמניבים עובדי המכירות של אפל לחברה למשכורת שלהם. בכתבה מצוטט ג'ורדן גולסון, עובד בחנות של אפל, שטען, כי מכר בשלושה חודשים מוצרים בשווי 750 אלף דולרים ולמרות זאת, שכרו עמד על 11.25 דולרים לשעה. "חלק ממני חשב שזה נהדר, כי אני מעריץ של אפל. החנות עושה ממש טוב", אמר. "אולם, כשאתה מביט על סכום הכסף שהחברה עושה ואז מסתכל על תלוש המשכורת שלך – זה די קשה".

לפי הכתבה, על אף שאפל משלמת לעובדיה שכר גבוה מהממוצע, הרי שחישוב כולל מראה שכל עובד הניב לחברה בשנה שעברה הכנסות בסך 473 אלף דולרים ובתמורה לכך קיבל שכר של 25 אלף דולרים, המהווה כ-5% בלבד מכך – או יחס של 1:18.92.

עם זאת, העיתון ציין ש-"אפילו אפל, כך נראה, החליטה באחרונה שעליה לשלם לעובדיה יותר. בשבוע שעבר, ארבעה חודשים אחרי שהניו-יורק טיימס החל להתעניין בשכרם של עובדי החנות שלה, החברה החלה להודיע לכמה אנשי צוות, כי הם יקבלו העלאות שכר משמעותיות. דובר אפל אישר את דבר ההעלאות אבל סירב לפרט את גודלן, העיתוי או המניע להן, ומי הם העובדים שיתוגמלו יותר".

רמות מפתיעות של חוסר שביעות רצון בקרב העובדים
התחקיר של הניו-יורק טיימס מותח ביקורת על יחס החברה לעובדיה. הוא אמנם מדגיש שעובדי התאגיד נאמנים למקום עבודתם ושהחברה מעצימה אותם באמצעות סדנאות, אולם לצד זאת, מצוטטים בו סקרים פנימיים שנערכו בחנויות אפל וגילו רמות מפתיעות של חוסר שביעות רצון בקרב העובדים, במיוחד מצד ה-"גאונים" שבהם. הבעיה של העובדים, ציין העיתון, היא שאין להם הרבה מקום להתקדם בתוך החברה. "יש רק קומץ של משרות שונות בחנויות אפל, ועל היוקרתיות שבהן מתמודדים עשרות מועמדים. מעבר של העובדים מהחנויות למטה החברה כמעט שאינו קורה".

עוד ציין התחקיר שאפל החליטה לא לתת עמלה לעובדים בחנויות. "על ידי צמצום המניע של הרווח בקרב העובדים, אפל עושה יותר מאשר רק לסנן אנשים המעוניינים בעיקר בכסף", נכתב. "כמו כן, החברה צמצמה את מספר העובדים המבוגרים ובני גיל העמידה". העיתון ציטט מנהל לשעבר בחברה שבחר להגן על החברה ולהסביר, כי "לא מדובר באפליה על רקע גיל. באופן כללי, עובד אפל הוא מי שיכול להרשות לעצמו לחיות בזול, אינו מוטרד מהמהומה הבלתי פוסקת שיש בחנות ומסתדר עם טכנולוגיה".

אפל מסרה בתגובה, כי "אלפי אנשי מקצוע מוכשרים מאוד עובדים ומספקים את שירות הלקוחות הטוב ביותר בעולם. שיעור ה-'גאונים' השנתי שנשאר בעבודה עומד על 90% – נתון בלתי מתקבל על הדעת בתעשיית הקמעונות. נתון זה מעיד כמה הם בעלי תשוקה להישאר בעבודה ונלהבים לשרת את הלקוחות, וכמה הם אוהבים את הקריירה שלהם באפל".

התחקיר הנוכחי נערך לאחר שלפני מספר חודשים ערך העיתון תחקיר על תנאי ההעסקה המזעזעים של עובדי המפעלים בפוקסקון, שמייצרת עבור אפל רבים ממוצריה. בין היתר, דווח על מקרי מוות והתאבדות של עובדי החברה, עבודה בתנאים לא בטיחותיים ושימוש בחומרים מזהמים ומסוכנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים